LFV försämrar för svenska flygplatser
Från och med den 1 januari 2024 stänger LFV ner nätförbindelser till åtta flygplatser i landet, Arvidsjaur, Kristianstad, Ljungbyhed, Skavsta, Trollhättan, Västerås, Växjö och Örebro är de som drabbas av LFV’s beslut. Nedstängningen av data för övervakning resulterar i att radar vid respektive flygplats inte kan användas för att övervaka flygtrafiken.
Varför LFV fattat beslutet om att stänga ner nät och nättjänster vid flera av landets viktiga flygplatser är oklart och mycket anmärkningsvärt.
Det samhällsviktiga flyget riskerar att drabbas av myndighetens tillvägagångssätt. Vad säger Trafikverket, MSB, Försvarsmakten, Sjöfartsverket, Polisen m fl. När kommer infrastrukturen att vakna och sätta stopp för denna typ av aktioner. Ställ ansvariga på LFV till svars!
svar
Jo Petter, det är väl bara det att LFV fortsätter strypa leveransen av radardata. Men visst, det går säkert att krångla till med juridik och andra bestämmelser. Men det har ju onekligen fungerat innan LFV slutade leverera radardata både med godkännanden och underhåll.
@Bertil 1
Vad enkelt allt blev helt plötsligt. Tänka sig att ingen har tänkt på det. Fast……
Tack för svaret om gällande certifikat. Det låter ju som en helt vanlig säkerhetsbevisning. Det kan väl inte vara så komplicerat att ta fram, det är ju känd teknik och radarpresentationssystemet som används måste ju redan vara godkänt. Om berörda flygplatser gör detta samordnat blir det ett engångsarbete och dessutom billigare för var och en av flygplatserna.
Finns ett antal olika certifikat som krävs beroende på vilken tjänst man bedriver.
C, N, S, ATS, MET med flera.
I detta fall är det ett C, communication, som behövs där man ska kunna bevisa att man kan överföra data på ett säkert sätt. Radarbilden får inte bli förvanskad plus en hel del andra krav.
@Nils, vad är det för certifikat du pratar om? Är det inte ett vanligt säkerhetsgodkännande man skall ha när man ansluter sin radarpresentationsutrutning till LFV nät för radardata? Det har man väl redan idag när man är ansluten.
Visst finns det statliga intressen av de kommunala och privata flygplatserna. Ett exempel är beredskapsflygplatserna, ett annat är Kustbevakningen som flyger på Skavsta. Ett tredje är Försvarsmakten som dels har varit med och investerat när radarstationerna köptes och de betalar även för driften av dem för att de skall kunna verka smidigt och säkert i landet. Nu kommer deras möjlighet att verka i dessa luftrum utan radar att begränsas. Ett fjärde exempel är Säve där Polisen och Flygambulans verkar. Ett 5:e exempel är polisen som använder drönare för sin verksamhet i allt större utsträckning, blir inte lätt att ordna det med dagens regler i kontrollerad luft utan radarsignal.
Kan fortsätta räkna upp exempel, men det är väl redan tydligt nog. Man måste lyfta blicken och se helheten!
Att LFV, och tydligen fler, tror att de är den enda statliga aktören och agerar därefter, gör att de sågar på hela statens behov och krav på ett TILLGÄNGLIGT SAMHÄLLE. Medborgarna förväntar sig mer av ett statligt affärsverk.
@Sv Bertil 1, nu blandar du ihop saker och ting. Det du kommenterar har inget som helst att göra med vad jag skrev. Dessutom glömde du att nämna att det även finns PSR radar som används i vissa TMA.
LFV har väl inga problem att ställa radardata till förfogande?
Men antingen ACR eller flygplatserna måste ju kunna ta emot den, vilket de idag inte kan då de saknar certifikat. Och det är där problemet ligger.
LFV följer väl i övrigt vad de fått i sitt regleringsbrev från regeringen.
“Infrastruktur för flygtrafiktjänst
Anslaget får användas för kapitalkostnader avseende investeringar samt övriga utgifter, drift och underhåll avseende statliga åtaganden för flygtrafiktjänst.”
Finns väl inga statliga åtaganden på privata och kommunala flygplatser?
Det är stor skillnad om du jämför med Televerket!
Flyget inom Sverige täcks av radar som är tillgänglig för ledning av alla luftfartyg som färdas i Sverige förutsatt att de har en transponder.
Att flyga över Flygnivå 95 kräver alltid transponder så att Sweden Control kan ha koll på dig.
Det nyttjas av Sweden Control för att separera flygtrafik.
Många flygplatser har ingen radar i tornet. Flygplatsen har dock länge använts för trafik.
@Max, en mycket bra jämförelse. Precis som Televerket en gång i tiden fick statliga pengar till uppbyggnad av infrastrukturen för telefoni fick Luftfartsverket detta på samma sätt för att bygga upp radarövervakning av Sveriges luftrum. Med tanke på flygsäkerhet och beredskap skall naturligtvis denna information ställas gratis till förfogande till de flygplatser som vill ha detta. Utrustning för mottagning och presentation av radardata får naturligtvis flygplatsen själv stå för, det gör man ju redan idag.
Den flygplats som väljer annan leverantör av lokal flygledning annat än LFV har valt att ta alla kostnader själv. Detta gäller även radarsystem om man anser att sådant behövs.
Det är den fria marknaden!
Det är vad vi får när vi valt fri konkurrens!
Din jämförelse stämmer ej!
Luftrummet är tillgängligt för alla flygplan men det finns krav och restriktioner.
Oavsett på vilken flygplats du flyger från/till linjetrafik har du som pilot kontakt med Sweden Control så länge du är utanför flygplatsens när område. Sweden Control ser dig på sina radar skärmar.
Detta har aldrig varit något problem. Alla flygning över flygnivå 95 kräver alltid tillstånd från central flygledning.
Ett ytterligare sätt som providers i Sverige håller på att försämra är det faktum att mängder med flygledare flyttar utomlands. Detta kommer få stora konsekvenser de kommande åren. Vi har sett det förr.
Är det någon som kommer ihåg att Telia försökte stänga ute alla övriga telefonoperatörer från det uppbyggda svenska koppartråds nätet. Då fanns det en modig myndighet PTS som tvingade Telia att skärpa sig och att öppna för andra. Likheterna med LFV´s agerande är slående. Skillnaden är att Transportstyrelsen inte vågar agera. Kanske PTS tidigare GD, herr Billinger skall ersätta TS nuvarande GD.
Hyfsat insatt skriver att LFV´s GD borde avsättas, jag säger inte emot.
Det finns dock en annan GD som borde sitta ännu lösare. Transportstyrelsen som är civil flygsäkerhetsmyndighet tillåter denna återgång till flygtrafikledning “Hedenhös” samtidigt som de traditionella systemen som kan användas för flygtrafikledning utan radar monteras ned. Hur många torn har exempelvis en ADF pejl kvar. Alla som är insatta i verkligheten för en flygledare vet att flygtrafikledning utan radar idag endast är ett nödavvecklingssystem för att landa ner det som finns i luften vid totalt radarbortfall. Därefter kan man endast hantera enstaka rörelser. De vet att flygledare redan i sin grundutbildning idag får minimal utbildning i hantering utan radar och repetitionsutbildning är skral. Förr var flygledare duktiga på ledning utan radar, men det ser annorlunda ut idag. Flygledarna gör sitt bästa men hjälpmedel, framräknade flygvägar som är separerade, utbildning mm har monterats ned i stor utsträckning och med rätta då radartjänst i dessa nu drabbade flygplatser är en självklarhet. Att Transportstyrelsen inte reagerar och har någon kraft att sätt emot dessa tokigheter är häpnadsväckande och skrämmande.
@Pilot M
Samtliga dina kommentarer till de inlägg du hänvisar till var verkligen av det mer snurriga slaget. Orkar inte ens förklara för dig. Och de försök till förklaringar kring hur AFIS-flygplatser fungerar hör inte hit. Tråden handlar om de kontrollerade torn som LFV kapat radarn för.
Att: Vanheden
Regeringen Reinfeldt (M) styrde 2006 till 2014. De var ansvariga för de beslut som togs. Man önskade slippa subventionera flygtrafiken.
Att: K
Flygtrafikledning som i detta fall avses är att leda trafiken till flygplatsen. Det gör man också idag.
Flygplatsen har endast delvis ansvar för sista korta sträckan. Alla mindre flygplatser TIA/RMZ och TIZ/RMZ är det helt och hållet flygkaptenen som har ansvaret för inflygning och landning, tornet ger endast upplysning, de ger aldrig klart landa.
Kontrollerade flygplatser med TMA och CTR där styrs trafiken av tornet som har beslutanderätt.
Många flygplatser typ TIA TMZ har aldrig haft radar, det har fungerat bra. Där har flygkaptenen själv det fulla ansvaret.
Att: FL 4
Tar ditt inlägg som en partsinlaga, som mer gäller era privata omständigheter som anställd och de ändrade förutsättningar för er privat.
Slutligen
Den Borgeliga regeringen initierade detta 2006 till 2014. Flyget skall stå för sina egna kostnader och inte öka medborgarnas skatt! De som flyger skall betala vad det kostar.
Debattartikeln som ordföranden för Pilotföreningens Flygsäkerhetskommitte’e har författat beskriver tre allvarliga sårbarheter i den svenska flyginfrastrukturen som LFV beslutat om. Var och en av dessa är allvarliga i sig. Om man summerar dessa 1+1+1 så blir inte svaret 3, utan svaret blir 6. Dvs om konsekvensen för varje risk infaller så närmar man sig ett farligt läge eller en katastrof snabbare, tex i form av olyckor eller ohanterliga lägen. Ostskivemetoden kanske också är bekant. Beredskapsmässigt är det förstås också helt obegripligt vad som LFV håller på med, precis som ordföranden beskriver i artikeln. LFV är ansvarslösa i sitt agerande. LFV nedmonterar flygsäkerhet, effektivitet och kapacitet i en rasande takt just nu.
Radaravbrottet är nog ett av LFV:s sämre lågvattenmärken som de har genomdrivit. De har även tidigare fått ett regeringsuppdrag som gällde Robust flygtrafikledning. Tjena!
De fick också regeringsuppdrag att utreda sig själva gällande Flygtrafikledning på distans. Gick inte heller så bra med det projektet (RTC) men utredningen pekade förstås på att de gjorde rätt och alla andra hade fel.
Branschen måste vakna för politikerna tycks inte göra det. Än i allafall. Det här med radaravbrottet kanske är den väckarklocka som behövdes för att börja ifrågasätta besluten som varit mestadels misslyckade under alltför lång tid nu.
Den stora missen gjordes redan vid separationen flygplatser och flygtrafiktjänster. 2010 bildades bolaget Swedavia och LFV fick bli kvar som ett affärsverk. Sen dess har det gått utför för både bolaget och affärsverket. Swedavia har fått se Kastrup och Gardemoen utvecklas väl medan Arlanda tappat både destinationer och passagerare. LFV är en katastrof och har de sista 14 åren haft mer otur än tur med olika strategiska beslut och rekryteringar av generaldirektörer. Senast från försäkringskassan!!! Vem blir näst på tur?