Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nordic/Regional jet

Tråden startades av Leffe

Estniska Regional jet hade iskallt räknat med E190 kontraktet för BRA. Nu blev det inte så. Kommer den redan plågade ekonomin få bolaget att gå mot konkurs nu?

Publicerad den 2019-11-25 21:21
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

FO CRJ
2019-12-05 18:11

@FO
På mitt bolag så är det mycket lämpligt då vi flyger som CAT C, inte alls så hög fart.

Resenaren
2019-12-05 17:43

Men finns det några små Jetplan som faktiskt klarar denna trafiken embraer 145 eller något annat mini regional plan

FO
2019-12-05 16:59

CRJ900 är förmodligen det minst lämpade planet för korta banor och vinter. Cat D flygplan. Landar i hög fart.

Fakta
2019-12-05 14:24

Då linjen GEV-AJR-ARN upphandlades fanns ett “senast på ARN” krav. Ett tidskrav som inte inte skulle kunna klarar med någon typ av turboprop. Trafikverket har m.a.o. ställt krav på att sträckan ska trafikeras med Jet.

Resenaren
2019-12-05 10:00

Vilka jet flygplan klarar gev bana är det inte mset turbopropp ar som har såna bromsvärden så det går att landa

FO SAS
2019-12-04 22:35

@Resenaren

En del crew är svenska, en del är influgna från Tallinn/Köpenhamn, men säkerheten är alltid prio 1.

FO SAS
2019-12-04 21:30

@Eco

Därför att CRJ900 kommer ner på den banan, men inte när bromsvärden är medium eller sämre. Så om de bara hade haft bättre snöröjning och ILS i båda banriktningarna så hade förutsättningarna varit betydligt bättre.

Trötter
2019-12-04 18:26

@FO SAS

Ok, vi tar det på ett annat sätt! Nordica lägger bud på trafiken till GEV med CRJ. CRJ klarar inte prestandan vid försämrade bromsvärden på GEV. CRJ klarar inte BMA hur ska den då klara GEV? Har inget med inflygningshjälpmedel att göra. Alltså har Nordica gjort bort sig grovt. Vad gäller min kommentar ang möjlig olycka, grundar den sig på att det händer att bromsvärdet inte stämmer överens med verkligheten tyvärr. Har du då inga marginaler och dessutom landar lite lång då är du rökt och hamnar på fel sida banslutet. Detta har hänt tidigare i GEV!

Eco
2019-12-04 16:30

Hur kan trafikverket handla upp CRJ-900 till en bana på 1714m i GEV? De som gör upphandlingen bör besitta en god kunskap inom sitt område.

FO SAS
2019-12-04 16:22

@Trötter

Jag vet inte vad det är du försöker få fram, men det är just i Gällivare som det blir problem då banan inte är längre än vad den är och det just nu bara är ILS till bana 30.

Resenaren
2019-12-04 16:08

@ Fo SAS exakt det är det jag menar tycker verkligen att snacket med att bolag som inte kommer från Sverige är osäkra är skitsnack är det inte så att nordica har sin personal för den här linjen stationerade i stockholm?

Trötter
2019-12-04 15:41

Om kravet var Jet innebär det inte att prestandan kan bli vad det blir! Då har Nordica räknat bort sig med en Jet som inte klarar prestandan.

FO SAS
2019-12-04 14:18

@Resenaren

De gånger det har varit för dåligt väder (halt på bana, låg molnbas m.m) så har man gjort en divert till andra flygplatser. Besättningen har också familjer som de vill komma hem till.
I Arvidsjaur har man inte samma begränsningar då de har ILS till båda banorna samt att den är betydligt längre och därför också tillåter en längre landningssträcka.

Självklart är det säkerheten som går först, oavsett vart bolaget eller flygplanet har för registrering.

Resenaren
2019-12-04 11:49

Är det så illa att det snart kan hända en olycka? Man har väll ställt in flihgter för att det inte ska hända att man slirar av banan

FO SAS
2019-12-04 11:48

@Trötter

Det är Trafikverket som vill att man flyger sträckan med jet, då de tycker att propeller är för långsam. Så inget som Regional Jet själva har kommit på. De ville själva sätta in en ATR men när upphandlingen gjordes var det jettrafik som var kravet.

Koll
2019-12-04 11:34

@ FO SAS

Förstahandsinformationen från teknikern på aktuellt flygplan var just teknik. Vädret var helt ok enl. SMHI iaf.

Trötter
2019-12-04 10:48

Har Nordica och övriga fått bekräftat, innan anbud, att banan i GEV skulle förlängas? Annars har de gjort bort sig ordentligt mht prestandan. Och Trafikverket bör överväga att kraftigt bötfälla Nordica samt säga upp avtalet Asap innan olyckan är ett faktum.

FO SAS
2019-12-03 21:35

@Snurre

Med tanke på att en av mina bästa vänner sedan min tid inom Business Aviation i Tallinn jobbar som kapten på Regional Jet så tror jag min information stämmer bättre än ditt telefonsamtal.
Det är vädret som ställt till det, inte teknik på kärran.

ATR
2019-12-03 15:04

Regional Jet har problem med ATR flottan på Arlanda för SAS och opererat avgångar med CRJ istället. Då har de ställt in avgångar i rikstrafiken.

pnf
2019-12-03 14:57

Varför kör de inte med CRJ-700 på den upphandlade linjen?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500