Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian Gigant förlust

Tråden startades av Röda Baronen

Norwegian förlust på 5,3 miljarder NKR 1. halvåret 2020.
Norska regeringens lånegaranti kommer inte att räcka säger VDn.
Så antingen norska eller kinesiska staten kommer troligen vara tvungna att tillföra mer pengar om inte
bolaget ska gå under. Andra är knappast intresserade av att kasta fler pengar i detta bottenlösa hål.

Publicerad den 2020-08-28 10:33
Skriv ett svar
Antal svar: 56

svar

Ex Capt
2020-10-23 13:21

Inte ens jag som jobbat på Norwegian tror att bolaget längre har en chans. De förutsättningar som skapade vår expansion finns inte längre och kommer inte att finnas på länge. Sen kan vi skylla på vad eller vem vi vill men desto fortare vi inser hur det är desto fortare kan vi gå vidare.

Philoten
2020-10-22 15:12

Detta är “Kinesiska Staten”
Ett gisslandrama i flera akter!
BOC fick 12,7% av Norwegian, de har inte köpt denna aktiepost eller betalat något för den, de tvingades att välja mellan att se Norwegian konkursa eller bli aktieägare i utbyte mot de ekonomiska krav som de hade till Norwegian.
Pga Coronakrisen så har de ingen avsättning för sina flygplan och tvingades därmed att acceptera den delen.
BOC är ett Singapore baserat bolag som leasar ut och säljer flygplan, de har inget intresse att vara ägare i flygbolag, dessutom med sådan liten post att deras inflytande är begränsat.
Sedan är avståndet från BOC till kinesiska staten inte nästgårds!

BOC Aviation is a company controlled by Sky Splendor Limited, which in turn is controlled by Bank of China Group Investment Limited, which in turn is controlled by Bank of China Limited, which in turn is controlled by Central Huijin Investment Ltd, which in turn is controlled by China Investment Corporation which is owned by the government of The People”s Republic of China.”

Olle
2020-10-22 15:07

Kineserna har ju redan börjar sälja av. Det om något ger indikationer om vad det kommer ta vägen. Om de verkligen trodde de skulle få tillbaka sina pengar i form av dyrare aktier i framtiden så hade de givetvis stannat kvar. De dumpar troligtvis i små poster anonymt för att helt plötsligt inte finnas med i ägarlistan.

Röda Baronen
2020-10-22 12:48

Det kommer inte vara nån plats på marknaden post corona för ett bolag som bara kan överleva genom expansion och skjuta skulderna på framtiden, Norwegian flying circus. Det som är kvar av lågprismarknaden absorberas helt av Ryanair, Wizz Air och Easy Jet. en oseriös norsk aktör som konstant har stått på falittens rand i åretal ,har ingen kraft at ge sig in kamp med dessa tre aktörer.
Kineserna skiter fullständigt i hur det går för Norwegian, leasing bolaget har bara försökt begränsa förlusten.

Assar
2020-10-21 19:12

Dessvärre tror jag att kinesiska staten har eller skaffar sig intresse i allt. Varför skulle DY vara ett undantag?

Sv Johan
2020-10-21 14:38

Att göra om skuld till aktier är att köpa aktier.

Förstör ej vårt språk.

KingPaoDuck
2020-10-21 14:26

Helt otroligt att det finns några som tror att kinesiska staten ser sig som ”ägare” i Norwegian bara för att några statliga leasingbolag blev tvingade till ett desperat aktiebyte mot skulder. Kineserna har NOLL intresse av Norwegian, de vill möjligen minimera smällen för obetalda leasingar. Och en sak är säker: De kommer inte att skjuta till ett endaste norskt öre för att rädda denna oseriösa ambulerande flygcirkus.

Acke
2020-10-21 13:49

Måste bli slut på detta flygbolag snart, det har helt enkelt inget berättingande eller ens livskraft kvar. Its over but not yet out………simply a matter of time however

Johan
2020-10-20 22:23

Haha, har väl aldrig sagt att de inte äger en stor del av bolaget, skrev bara att de inte KÖPT en stor del utan att de gick med på att göra om skuld till aktier. Sen får ni ju kalla det vad ni vill 🙂
Försök (vet att det är svårt för er) att hålla er till fakta i er hets och önskan om kk i NAS. Jag struntar väl om bolaget finns kvar eller ej, men bara för att reta er hysteriskt så önskar jag av hela mitt hjärta att de överlever och kan reta er flera år framöver! 🙂

Röda Baronen
2020-10-20 12:58

@Olle, Kineserna är inte så dumma att vilja äga aktier i ett helt värdelöst norskt flygbolag längre än högst nödvändigt..

Kina
2020-10-19 22:37

,..men ”kinesiska staten” har redan börjat sälja av sitt innehav i Norwegian. Så var det med den långsiktigheten. ???????

Olle
2020-10-19 17:42

Jmf att ha kinesiska vs svenska-danska staten i ryggen.

Trött
2020-10-19 17:07

@ sv Trött. oklart vad du försöker insinuera, men strax under 1000 kr och ca 100 kr extra för handbagage.( enkel resa)
Min poäng är att handbagage alltid varit inkluderat i biljettpriset, men uppenbarligen inte längre.

kalkyl
2020-10-19 17:01

@Johan mogen kommentar när du i själva verket inget vet!

sv Trött
2020-10-19 13:33

Hur mycket kostade biljetten?

@Johan
2020-10-19 12:09

Det är väl du som kommer med en massa osammanhängande pladder. Kinsiska staten äger nu en betydande del av NAS. punkt slut.

kalkyl
2020-10-19 11:47

@Johan eftersom du är så insatt är jag tacksam du förklarar varför DY över huvud taget finns kvar när dom inte tjänar några pengar och bara lever av löften och lån.
Normalt sett ska balansräkning visa på att tillgångar och skulder är lika stora och så är inte fallet, kan du förklara detta?

Johan
2020-10-19 09:26

Kan vi för EN GÅNGS SKULL slippa amatörkommentarer om den kinesiska statens ägande i Norwegian?!
För sista gången, de blev stora ägare tack vara att de äger ett leasingbolag och det leasingbolaget gick med på att göra om skuld till aktier i NAS. De har alltså inte köpt in sig i NAS. Den kinesiska staten kommer alltså inte att köpa upp sig i NAS, hur svårt ska det vara att förstå?

Trött
2020-10-18 13:36

Tyvärr var jag tvungen att boka med detta skandalbolag ARN UME och numera gör dom precis som Rajjan och tar extra betalt för handbagage.

Capt Over
2020-10-12 13:42

Corona har skickat tillbaka flyget till 70 talet. Kanske man skall inse realiteter och anpassa flyget i Norden till samma tid. Låt Norwegian falla och Norska staten åter ta sin del av SAS. Ett antal nisch bolag kommer att finnas kvar för charter flyg och kanske inrikes. Ingen mening att hålla emot vad gäller Norwegian. Hur man än vill eller hoppas har de ingen framtid med nuvarande förutsättningar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500