Ny SAS linje till USA från Arlanda
Lyssnade på intervjun med Anko på Travelnews. Han lät rätt säker på att en ny rutt till USA kommer att annonseras från Arlanda. Någon som vet lite mer? Jag gissar på Atlanta.
svar
Då är det bara att börja bocka av på min lista nedan nu när flygskatten är borta…
@Copenhagen
Istället för att skriva idiotiska affirmationer, borde du tacka båda Norge och Sverige.
Tänk att två flygplatser som OSL och ARN som ligger i periferi av Europa kan ha nästan lika mycket trafik som din älskade CPH. Och då har CPH otroligt mycket transfer från resten av Skandinavien. Bara i år har jag passerat CPH ca 10 gånger.
Med linjer eller utan är det imponerande att en flygplats som OSL eller ARN kan dra över 22/23 miljoner passagerare per år.
– Sverige har ju inte ens ett flygbolag värt namnet.
– Redan på 70-talet flög Finnair till Toronto
– Innan Ukrainakriget flög man till 10-talet destinationer i Asien. Från ARN kunde du inte ens nå Tokyo, inte idag heller. ANA säger du, de har redan lagt ner två gånger tidigare innan de startat.
– USA, endast New York har underlag från ARN
– Glöm ARN som flygplats av betydelse
@@Reg: Glänser och glänser, från ett rutt-perspektiv är det ju bara Finnair i princip..,HEL är en välfungerande driftig flygplats, du kan ta dig dit på en 10min resa med pendeltåg från city och layouten är mycket smidig & modern. =attraherande. Finnairs’ wb-maskiner är det dock inte sån fart på, dom används på AMS LHR och t.om CDG om jag inte missminner mig. JAL har backat från B789 till B788 och tror dom försvinner när ARN får HND
Klassisk dansk nöt som tror folks huvud dest är Köpenhamn, kolla på siffror istället för självgodhet. Ingen vill åka till Köpenhamn, huvuddestinationerna är Stockholm och Norge. Ni på CPH må ha gjort det bra men det kommer inte hålla länge
Varför glänser HEL jfr ARN?
At ARN for nuværende i den aktuelle sommerflyveplan kun har 1 destination i USA med direkte trafik i form af New York (Newark og JFK) siger vel alt om den nuværende position som ARN befinder sig i og gør store og lange analyser som vi ser her overflødige.
Fra CPH har vi direkte daglig trafik til Atlanta, Boston, Chicago, Los Angeles, New York (EWR og JFK), Philadelphia, San Francisco og Washington. Herudover 12 ugentlig til Toronto og Montreal med Air Canada hvor der samlet er 5 ugentlige afgange fra ARN.
Og nej alle disse fly og afgange fra CPH er ikke fyldt op med svenskere fra Stockholm, som nogen her ellers ser ud at tro på eller overbevise dem selv om.
Tror SAS kommer öppna en linje till Boston. Delta hub och ekonomiskt viktig stad, dessutom kan den nog generera en del turism från Sverige.
Att jämföra MUC, FRA, AMS, CDG och LHR med ARN är helt irrelevant, helt olika flygplatser med helt olika underlag;
LHR: Ikonsik stad, 65m invånare och starka dominerande British Airways
AMS= Brilliant geografisk placering som transferhub in i Europa, KLM samt mycket välkänd stad.
CDG= Världskänd turistdestination, stark befolkning samt AirFrance
Ungefär samma svar på alla flygplatser du nämnande. Så är tyvärr inte fallet på ARN, men även om flygplatsen inte har den ultimata placeringen på kartan så tillhör flygplatsen det starkaste landet i Nordeuropa vad gäller befolkningsmängd, teknologisk utveckling och interkontinell marknad. Vi vet att en stor andel av pax på både CPH, HEL & t.om WAW är Stockholm trafikanter. Att turister tar Stockholm som en ”dagsutflykt” är en myt och har länge varit. Och att ARN inte har matande transfer destinationer har med många anledningar att göra men underlaget är INTE en av dom. Det är ju bara ett faktum att ju fler långdistans dest. en flygplats får ju fler lockar de till sig. Få som inser att CPH har en stor del av Norden och även Baltikum på sina axlar (ca 30 miljoner).
För några veckor sedan startade China Southern rutten Budapest-Guangzhou och i mina ögon har jag svårt att se Budapest som en konkurrent jämfört med Stockholm. En rutt vi kan hoppas på utan naivitet.
Alla långlinjen från ARN går alla dagar i veckan med undantag på YUL och YYZ så vet faktiskt inte riktigt vad du snackar om.
@Jasså. Inte en chans att Arlanda kommer att få utökad långlinjetrafik. Arlanda kan inte konkurrera med FRA, HEL, LHR,MUC,AMS,CDG och i viss mån CPH. Arlanda har ett minimalt inflöde av flygningar som kan generera transit för långlinjer. Andelen transferkunder på Arlanda är bland det lägsta i Europa.
De långlinjer du listar up är enstaka avgångar per vecka med undantag av EWR (som snart ersätts av JFK). Dröm vidare.
Nu handlade ju inlägget om att Anko sa att SAS ska öppna en ny linje till USA i intervjun med Viggo så ni kan lägga ner snacket om att det inte finns underlag.
Alltså, åter till frågan. Vilken destination tror vi på? Jag tror att det är ganska logiskt med Atlanta från ARN iom codeshare avtal med Delta och deras linjer ut från Atlanta. Det blir ju också ett sätt att fånga upp de som väljer att resa från ARN via en annan hub i Europa än CPH med en linje till som ger fler destinationer i USA med bara ett byte.
Trots det “obefintliga” undelaget som några refererar till så har ARN ett ganska hyffsat antal intercontlinjer:
Americas:
New York, SAS, United, Delta
Miami, SAS
Toronto, Air Canada
Montreal, Air Canada
Snart ytterligare en destination med SAS (Atlanta?)
Africa Middle East:
Dubai, Emirates
Doha, Qatar/Finnair
Addis Adeba, Etiopian
Asia:
Peking, Air China
Bangkok, Thai Airways
Tokyo, ANA (Öppnar i vinter)
Bubblare:
Shanghai (Större underlag än Peking enligt Swedavias statistik).
Los Angeles (När jag pratade med Rickard Gustafsson på ett EB Diamond event på Frösundavik så sa han att ARN och CPH är jämbördiga på den linjen men att flygskatten gjorde att SAS flyttade den till CPH. Sänks flygskatten i Sverige nu samtidigt som Danmark inför en så kanske att det tippar över igen.)
Washington (Stockholm kommer vara tyngdpunkten för NATO (Pentagon) i Norden på sikt. Behövs en direktlinje.)
Dehli (Troligen samma argument för Air India som SAS hade för LA. Nu kan iofs CPH få behålla ensamrätten till detta sunkiga flygbolag. Inte saknat på ARN. Ska man ändå resa med ett byte från ARN så finns det bättre flygbolag.)
Seoul (Korean Airlines flyger mycket frakt mellan Seoul och Stockholm)
Finns inte på kartan att det öppnas något från Arlanda.
Skulle snarare tro att det är Air Canada som lägger ner efter sommaren.
All snack om att ARN ska bli nordens ledande flygplats är bara det, snack helt utan substans och kontakt till verkligheten.
Finns inget vidare underlag för intercontinental linjer från ARN. Bara i huvudet på vissa verklighetsfrånvända stockholmare finns det.
Tveksamt om det stämmer, finns inget underlag
Om man ändå och nästan alltid måste byta plan när man ska någonstans från Arlanda, räcker det väl med en hub i USA?
Det blir i alla fall varken LAX eller ORD, dessa var båda dyra misstag. Kanske Atlanta. Eller kanske något nytt. troligen med A321 LR.
Är Chicago ett vettigt alternativ nu efter utträdet i Star Alliance och samarbetet i USA skiftat från United till Delta?
Gissar att EWR byts mot JFK mer spännande än så blir det knappast
SAS får två A350 i år eller nästa år. Kommer inte ihåg exakt när, står i årsrapporten. Mycket möjligt Chicago eller Los Angeles kommer tillbaka då.