Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Piloter tror på dyrare flygbiljetter?

Tråden startades av Farmor

Jag har läst en del trådar och lite mellan raderna, där det verkar som att piloter propagerar för dyrare flygbiljetter för en sundare ekonomi för flygbolagen.

Min undran är om det verkligen gagnar pilotkåren, är det inte bättre att marknaden kör på med koncept liknande Norwegian för att få så många arbetstillfällen som möjligt. Att höja priserna och på det sättet begränsa flygandet för folket, en onödig weekend i London eller ta flyget till farmor i Ystad, kan väll knappast vara lösningen för pilotkåren?

Hur tänker ni?

Publicerad den 2021-04-02 08:25
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

ABC
2021-04-07 17:24

Min brevbärare tror solen skiner på Midsommarafton och min dotter tror på jultomten. Är denna tråd-rubrik ett skämt? Finns det någon annan än piloter som bryr sig om vad piloter tror på? I vår bransch är det biljettköparens/passagerarens behov som styr allt. Bolaget styr dock över vad de erbjuder och sina kostnader, det gör inte piloterna.

Flygare
2021-04-06 09:28

@Dr. Realist
Kanske borde du byta nick till Dr.Fantast.
Jag kan såklart bara tala för mig själv, men jag vill inte ha någon indblandning från staten i flygbolagen, det är det värsta som kan hända.
SAS borde ha privatiserats helt redan på 90 talet, när Jan Carlzon ville det.
SAS piloter är inte dyrare än piloterna på LH,BA,AF,KL, m.fl. eller Norwegians norska ” core” piloter
Hoppas verkligen att båda danska och svenska staten säljer av sina aktier i SAS.
Statliga bolag är aldrig nånting positivt, deras signum är inkompetens , byråkrati och stelbenthet, obefintlig initiativ och ansvarskänsla.
Inom flygvärlden har man skräckexemplet Swedavia.
Konkurrens är alltid positivt.

Dr. realist
2021-04-05 19:17

Till flygare m.fl.. Piloterna talar om “sossehelvetet” och andra märkliga företeelser när de själva vill återreglera flygmarknaden 100 % och kanske helt förstatliga det stora flygbolaget SAS och ev något mindre bolag så att flygbolaget kan få arbetsro utan konkurrens, höja priserna och fortsätta betala orimliga pilotlöner. Skulle inte förvåna mig om 90-95 % av piloterna röstar på de konservativa partierna Moderaterna pch SD. Samtidigt vill de ha en modell för flyget i Sverige som liknar gamla Sovjetunionen eller Nordkorea. Och naturligtvis skall det finnas en 100% markandsekonomi i alla andra branscher och det skall vara fritt fram att använda billig arbetskraft från andra länder i alla branscher utom inom flyget. Hyckleri kallas detta!

Flygare
2021-04-05 12:33

Otroligt att det ska vara så i det här jäkla landet att man ” bör känna skam över att ha en bra lön”
Det jantelagssamhället har gått alldeles för långt.

Hehe
2021-04-05 11:52

Att ”det mesta går till skatt” stämmer ju inte riktigt. Förutsatt att man lämnat kyrkan når man 50,01% skatt först vid 1.575.000kr/mån i Sthlm kommun 😉

Andreas
2021-04-04 19:56

För att två halvtidsanställda är dyrare än en heltidsanställd samtidigt som hela branschen är i sin värsta kris någonsin och alla bolag måste spara varje krona för att inte gå i konkurs?

Sassare
2021-04-04 09:54

På ett stort bolag här i Norden, våran skandinaviska stolthet, så fick inte de bäst betalda gå ner i arbetstid även om de ville… varför tror ni?

2021-04-03 17:35

Typ alla kaptener på Norwegian, Ryanair och Easyjet som jobbade heltid (före pandemin) måste ha tjänat >80 tusen i månaden. Detsamma för charterbolagen TUI, Sunclass och Novair. Så att påstå att det enbart rört sig om enstaka piloter stämmer inte riktigt heller.

@Spegel
2021-04-03 13:57

Trevligt att du har träffat några piloter. De som du har träffat är dock inte representativa.
Själv är jag arbetslös pilot som innan pandemin tjänade över 100000kr. Av mig och mina kollegor var det väldigt många som gick ner på deltid. Du ska dock komma ihåg att hög lön i Sverige betyder att det mesta går till skatt.

@SK
2021-04-03 13:08

Och? Vad fan är det för fel på det,
Bara i sossehelvetet Sverige, Jantelagens högborg, och avundsjukans hemland är det ett problem.
Tydligen måste alla vara lika fattiga, dumma och initiativbefriade i det här landet.
Dessa löner ligger absolut inte högre än lönerna för piloter på t.ex LH, BA , AF, KL
Dessutom gick SAS ganska bra innan pandemin, även med dessa ” skyhöga lönekostnader”.

Kent
2021-04-02 22:34

Du blandar frågor friskt och generaliserar. Båda delarna är lika illa.

Generaliseringen. Nej, piloter tjänar inte 100.000. Några få gör det, men den stora massan ligger långt därifrån. Om du har den bekantskapskretsen där ”alla” tjänar 100.000 eller mer säger det mer om dig än om piloter.

Blandar frågor. Om du ser på arbetslivet generellt (inte flyget). Tycker du att det är rimligt att 100% jobb ska vara möjligt att kombinera med privatliv, eller tycker du att 100% betyder att man sålt all sin lediga tid till arbetsgivaren och därmed inte ska räkna med något privatliv?
I grunden ska man kunna kombinera arbete och privatliv. Detta måste gälla alla yrkesgrupper.
Sen, kan många mena, att man kan ju bara sluta jobba om det inte passar… Eller att om man tjänar 100.000 så får man räkna med att vara borta mycket (och häver ur sig i nästa andetag att de är överbetalda busschaufförer…) …eller andra resonemang som man vill slänga ur sig för att undvika kärnfrågan. Men det vill man inte, men klaga på piloter, det vill man.

SK
2021-04-02 17:47

Skulle nog våga påstå att ALLA piloter som är kvar på SAS efter uppsägningarna tjänar minst 80′ i månaden, eller åtminstone väldigt nära de siffrorna.
Styrmän med 20 års erfarenhet ligger i det lönespannet och kaptener betydligt högre.

De ca 900 piloterna som är kvar har minst 20 års senioritet. Löneskalan räcker inte till…
Uppsägningarna gick tillbaka till ca 2001.

PM
2021-04-02 16:56

@Spegel:
Det är ingen intressant diskussion om dessa få högavlönade piloter.

Betydligt intressantare är diskussionen om den stora massan av piloter som före pandemin tjänade 35-60 kkr beroende på rank och erfarenhet. Inga fantasilöner utan helt vanliga löner för likvärda kvalificerade yrken. Dessa får se lönerna sjunka mer och mer i de få pilotanställningar som kommer erbjudas efter pandemin. Tråkigt men pilotyrket kommer inte räknas till höglöneyrken i de nordiska länderna i framtiden.

Om denna tråd:
Biljettpriserna bör upp. Det ska vara dyrare att flyga än att ta tåg eller bil på sträckor över cirka 600 km (=Stockholm-Malmö). Tidsvinsten från dörr till dörr bör beaktas. Ett flygbolag som ger sig in och priskrigar gör det i nio fall av tio genom att sänka löner och villkor. Detta är inget annat än utsugning och gav uppkomst till socialismen och fackföreningar för över hundra år sedan.

Flygbolag! Ni bör skärpa er och betala rimliga löner och inte ägna er åt konstant lönepressning. Om det inte går att få lönsamhet…ja, då är ni en aktör för mycket och bör ägna er åt annat. Investera i miljöteknik t ex, en boomande framtidsbransch.

Dock är det tråkigt när man utsätts för prispress av de stora konkurrenterna (läs: SAS) som kör över alla uppstickare. Det är som alltid på en fri marknad. Flyget kan närmast ses som en perfekt marknad där konsumenterna har fullständig information om varor och tjänster och kan välja det mest fördelaktiga alternativet. Tråkigt att det alltid slutar med att de anställda får betala priset för att behålla sina jobb.

Spegel
2021-04-02 15:22

De piloter som jag pratar om som tjänar 100 k i månaden har inte velat gå ner till en 80% anställning för att få en bättre tillvaro med familj o.s.v. Så, var är självbevarelsedriften i allt gnäll om dåliga villkor och mycket arbete? 80 tusen borde räcka en bit.

Eric
2021-04-02 15:14

Håller helt med inlägget av TRI, det måste till någon form av restriktioner av pilotutbildningar- Idag är det ju ett groteskt överskott på nyutbildade piloter medans antalet lediga jobb är minimalt.

PM
2021-04-02 14:31

@ Spegel:
Sluta nu! Det är ytterst få piloter som tjänar 80-100 kkr per månad i Skandinavien. Själv hade jag en månadslön på 34000 kr som styrman på ATR innan pandemin. Mitt jobbtillfälle försvann pga corona och nu jobbar jag med annat och tjänar ungefär lika mycket. Efter pandemin skulle jag tro lönerna blir bra mycket lägre.

@TRI
Tanken är bra med reglerad tillgång på utbildning som för läkare, men pilotutbildning är en fri marknad. Vem som helst (typ) kan starta kommersiell flygutbildning idag. Och vem som helst kan stega in på valfri flygskola och betala sig till ett flygcertifikat. Klart det blir överskott på nya piloter då.

Tips till den som inte kom in på läkarutbildningen: man kan betala sig in på läkarutbildningar i Polen och Ungern t ex. Dessa är godkända för att jobba inom EU.

@K
2021-04-02 13:15

Finns en anledning att flygbolag, rekryteringsfirmor och flygskolor alltid pushar och närmast alarmistiskt lobbar för en kommande “pilotbrist” i olika sorters media.
De vill ha ett överflöd av piloter, med många anställningsbara kan man hålla ner villkoren och enkelt anställa nya.

2021-04-02 13:13

SPEGEL håll sig till verkligheten om du ska utrycka dina åsikter!
Det är en oerhört liten del av pilotkåren som tjänar 100 000:- i månaden.
Dom få som fortfarande har ett jobb kvar tjänar betydligt mindre vill jag påstå.
I regel är det en Cabin Crew eller ev. annan misslyckad person som sprider såna rykten.

Flygare
2021-04-02 13:01

Tydligen tror vissa att alla piloter tjäner över 100 k i månaden, vad löjligt!
om man ska ta ett genomsnitt av alla svenska trafikflygares löner, landar man på under 50 k i månaden.
Det kan väl inte vara orimligt med tanke på ansvar, arbetstider m.m.

IngePax
2021-04-02 12:27

Flyget behöver dyrare biljetter, det är löjligt låg marginal i en fruktansvärt kostsam bransch.
Att nämna Norwegian som ex är kanske inte så relevant, bolaget flög långt under produktionskostnader för att konkurrera ut SAS m fl. Resultatet blev en skuldsättning uppemot 80 miljarder och med konkurshot varje dag.
Dyrare biljetter höjer säkerheten, service osv. Billiga biljetter tvingar fram att man tummar på detta.
De som inte anser sig ha råd att betala några procent extra för en flygbiljett ska nog stanna hemma.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500