Rive juridiska byrå Pilot?
Jag är eventuellt sugen på att söka jobb som på Pilot, på Rive juridiska byrå och deras DA42.
Är det någon som har varit på intervju som kan informera om lön & villkor etc?
Kan vara bra att veta innan man söker.
Med vänlig hälsning,
Olof
svar
Alla som talar om Bonden säger att de inte betalar något. En Bond kostar inget och tar du den kan du aldrig förlora något! 😉
SF340. De började inte alls med bonden i somras. Den första Type Rating – gruppen på Ryanair började i slutet på maj 2018.
Mvh
Bonden kom i somras så tvekar på att han fick bond när han varit där i 10 månader.
Hur som helst, köp aldrig rating utan jobbgaranti
Otur! Hade du den nya dealen med reducerande bond på 5 år på 25 000 €? I så fall behöver du inte betala den om de säger upp dig pga överskott på piloter?
Mvh
Derated, väl skrivet.
Vill även tillägga att marknaden redan har vänt. Många bolag har och skall göra sig av med piloter. Så det kommer inte att bli lättare framöver med jobb.
Hann du bli färdig med din TR?
Vet du vilka bolag du ska söka någonstans ?
Jag tog också en rating direkt men det tog mig 6 år att få ett jobb enligt den, jag fick jobb på Grekland men bolaget gick i konkurs redan efter 4 veckor så nu är jag jobbsökande igen. Ska på intervju på Leep i november.
nja, jag körde direkt på en Type på 737 och Ryanair, men nu 10 månader senare är jag uppsagd för se ska säga upp över 500 Pers har de sagt -(
Söker nu för fullt överallt.
Hej
Började flyga fotoflyg med en C172 7 ca 350 tim sedan därefter mätningar med en DA42 MPP i början av min karriär, ca 900 tim på Da42 och så blev det F50 för min del. Jag fick bra feedback på ansökan för att jag hade flugit just Twin piston.
Tror att de flesta av oss börjar med små flygplan.
Jag och flera av mina kamrater från skolgången har fått jobb i Sverige utan att behöva betala rating själv. Flybe, Air Leap är två exempel som erbjuder bond vid anställning.
Den hårda, tråkiga sanningen är att det är bättre att betala en rating på en välkänd maskin snarare än att hoppas att marknaden ska sålla fram en arbetsgivare som betalar åt dig. Nu har marknaden varit s.k. “mycket bra” under några år och alla flygskolor proklamerar vitt och brett hur fantastiskt bra med jobb det finns.
Och det stämmer ju.
Men vad alla glömmer nämna är att det i så gott som alla fall innebär en självfinansierad typerating. Jag har själv gått den vägen men undrar om man verkligen kan prata om en god arbetsmarknad när piloterna själva ska hosta upp 300-400 000 kronor för sin rating. Då kan man fråga sig hur det kommer se ut när marknaden vänder nedåt igen.
Jag har studiekompisar som konsekvent vägrat betala sin egen rating efter de flugit upp för CPL. Skillnaden oss emellan är att jag har jobb och de fortfarande, ett par år senare, inte har det.
Gällande jobbet som diskuteras ovan – lycka till till de som söker och det är ju kanon om folk får ett sådant jobb och trivs. DA42an är kul att flyga men om man tror att några års erfarenhet på en liten piston kommer räknas när man söker större maskiner så… nej.
Var pilot på en Air-taxi i Sweits innan jag började på Bra.
Jag anser att Da42:n var totalt överlägsen båda Pa-31 och Bonanzan vad gäller Isbildning och i princip allt av väder i övrigt. TKS systemet är wet-ving och är de-facto en mycket effektiv Anti-ice och De-ice. Sök på Youtube: CAV Ice Protection för några intressanta filmer. I övrigt så tycker jag att TKS är mycket mera effektivt i isbildning är det vi har på ATR’n som jag flyger idag, systemet är enligt min erfarenhet överlägset boots på alla tänkbara sätt.
Att jämföra Da42 med en modern jet är lite väl magstarkt bara för att den har glascockpit. Det är en da40 med en extra motor, inte mycket mer.
@Henrik
Så är inte fallet. Anti-Ice på DA42 är byggt för professionellt bruk.
En vän var på intervjun och berättade att presentationen av DA42:an är ungefär samma som en jetliner. Avisning inga problem samt att de smälter bra in med övriga jetliners i TMA eftersom de inte är någon bromsklots som kan hålla 160 knop alldeles före landning. Sen att det är Max IAS 250 below FL 100 och att de flesta ligger i 220 och drar ner alldeles innan FA spelade tydligen ingen roll! 🙂
Henrik:) Som när man satt i Jetstrem:en och blåste upp vingarna och med skräck såg att isen bara flyttade fram någon centimeter. Det var mycket “oj” på den tiden.
Jo men anti ice på en DA42 låter mer som något hobby projekt som funkar när man är ute och skolar IR. Inte byggt för professionellt bruk?
DA42 har anti-ice, så det går bra att flyga i dåligt väder med is med mera.
Nyfiken på varför man väljer en DA42 istället för en Citation Bravo eller liknande jet maskin? Förstår att den operativa kostnaden borde vara kanske dubbel eller högre för en Citation men sitta med en kolvmotor i is och vinterförhållanden? Med tanke på den kunskap jag har om flygning idag skulle jag rent spontant säga att hela operationen låter som “högriskverksamhet”.
Rätta mig?
Hej, svar på er fråga:
Vi fick in sökande från 9 länder.
Vissa kom personligen och överlämnade sin ansökan.
Ja det är väldigt tuff konkurrens, ha tålamod och jobba på hårt så löser det nog sig till slut.
Bästa lycka vidare.