Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafik i mars

Tråden startades av TriStar

I slutet av mars lägger Ryanair ner samtliga svenska inrikeslinjer från Arlanda.
Det omfattar bolagets linjer Arlanda-Göteborg/Malmö/Luleå/Skellefteå/Visby.
Enligt Ryanair är det den svenska flygskatten som gör att bolaget väljer att lägga ner all inrikestrafik i Sverige.

https://www.tn.se/naringsliv/35560/svenska-flygskatten-slar-ut-inrikeslinjer-jagar-bort-ett-av-europas-storsta-flygbolag/

Publicerad den 2024-02-13 00:12
Skriv ett svar
Antal svar: 43

svar

Sv Komsikt
2024-02-22 07:47

Ja Ryanair är russin plockare. De tar oskäligt mycket betalt för den mycket låga service de ger.

De flyger sporadiskt till/från en ort så länge de åtnjuter rabatt på startavgiften. De seriösa bolagen är de som får betala tillsammans med de fåtal kunder Ryanair har till/från orten.

Komsikt
2024-02-21 18:34

Komiskt att se alla inlägg, när fakta bevisar vilka rekordvinster Ryanair gör och vilka förluster SAS gör gång på gång

???
2024-02-21 15:01

@Sv ???. Med ditt resonemang bör det isåfall vara så att ett flygbolag som SAS som har stora förluster har för låga priser till kund. Du verkar vara ett riktigt framtida VD-ämne.

Innebär ditt resonemang också att Ryanair har för låga kostnader och att SAS har för höga kostnader?

ARN
2024-02-21 14:25

Ryanair finns på listan från Allmänna Reklamations Nämnden som avser företag som inte gör rätt för sig. De har funnits där länge.

Många av er stöder bolag som inte gör rätt för sig.

Har ni aktier i bolaget och tjänar pengar?

Sv ???
2024-02-21 11:57

Du är förlåten!

För mig är den service flygbolagen ger viktigast.

Om flygbolaget ger stora vinster eller ej spelar ingen roll för mig som resenär.

Det är den service de ger som är viktigast.

Ryanair Mycket, mycket, mycket låg service!

SAS Mycket god service!

Detta är min upplevelse av dessa flygbolag.

Slutsats: Ett bolag som tjänar mycket pengar har för högt pris!

thomas
2024-02-21 11:25

Service hit och dit, vadå de transporterar mellan A-B Ryan har sitt trafikprogram av just anledningen att få affärerna att gå ihop, de eller nån annan har ingen trafikplikt, utöver det upphandlade.
Det är väl bara att ta nån annan carrier hem hur svårt kan det vara.
De kör sin modell på anställningar etc och av anledning att få affärerna att gå ihop, Ryan ger inga dåliga pilotlöner, de är marknads mässiga, det är bara att betala in en del i soc avg.
Allt handlar om att bolaget är friskt och inte förlorar pengar år efter år, Ryan är ett frisk bolag med ung flygflotta och bra regularitet.
Allt går hand i hand, tjänar man pengar kan man hålla sin flygfotta ung,
det kan man inte om man hela tiden förlorar pengar.

???
2024-02-21 11:12

@Sv Ju-anita och Sv thomas. Surt sa räven. Ryanair hade några hack i vinstkurvan under pandemin men har just nu en enormt stark balansräkning och en affärsmodell som genererar höga vinster. Att SAS erbjuder genomgående resor som ingen vill betala för vad det egentligen kostar i form av högre kostnader ground handling, komplexitet och försäljning inklusive administration. Om SAS tog ut priser som motsvarar Ryanairs marginalprissättning skulle SAS priser behöva höjas med minst 100 %. Man behöver inte vara ekonom, finasman eller ens pilot för att förstå att det SAS erbjuder just nu genom sin förlegade affärsmodell inte är hållbart. Men visst – om man vill förstatliga och återinföra monopol i flygtrafiken är SAS struktur och produktutbud perfekt. Man skulle då kunna lägga in SAS esm en underavdelning på Transportsyrelsen eller som ett dotterbolag till Samhall.

Sv Ju-Anita
2024-02-21 10:10

Ryanair hade två djupa förlust år under pandemin. Detta trots att man kunde bli av med kostnaden för 65% av piloterna på direkten. Det var piloter som hade egen firma. De var inte anställda. För dessa betalade inte Ryanair för pensionsavgift. Det var piloten som själv fick betala in om hen önskade bra pension. Detta skapar fattigpensionärer i slutändan.

Normala bolag fick en kostnad under uppsägningstiden.

Det är inte alla förunnat att förstå!

Ju-Anita
2024-02-21 09:22

Nä men nu kommer det upp igen, skit i biljettsystem och prissättning, Någon går med förlust, någon går med vinst, antagligen är det dom som går med vinst som gör rätt, oavsett service.

Sv thomas
2024-02-21 08:22

Ryanair är det bolag som tar mest betalt. Man annonserar ett lågt pris men debiterar mycket extra. Det gör att deras snitt slutpris blir mycket högre än utannonserat pris.

Dessutom är deras servicenivå extremt låg. Ex. endast 2 till 3 flygningar från en ort per vecka. Detta ger snabbt extrakostnader för övernattning.

Dessutom stora problem för många när man inte säljer genomgående resor.

De fraktar med sina få flygningar från en ort väldigt få passagerare.
Det är i förstahand sällan resenärer som inte har koll på eländet.

Men för er som är lyckligt omedvetna spelar det ingen roll.

thomas
2024-02-21 06:54

Skillnaden mellan Ryan och andra främst SAS är att de säljer ut hela sin flyg produktion, SAS blåhåller sin osålda stolar, sänker inte priset
Det här är ju inte direkt rocket sience, varför inte implementera Ryans biljett prissättning.Det är ju Ryans som går med vinst.

"Språk polisen"
2024-02-20 17:21

@tobbe

Vad är ett flyg bolag?

Pajlot
2024-02-20 14:10

Jag jobbar som pilot på SAS Main och flyger gärna med Ryan inrikes när jag pendlar om det passar när det gäller flygtider. Billiga biljetter gör att jag väljer dem framför mitt egna bolag då det tyvärr är dålig service och dyrare biljetter.

pf
2024-02-18 19:18

Daniel, Ryanair har en masse destinasjoner f.eks ut av Stansted(STN)

Man behöver ikke se veldig godt, for å finne at det reiser mange i business med bolaget. Man ser det på klærne. STN har et ganske stort omland med mangfoldige millioner.

Det reises ikke i tre timer, landbasert, for å fly 40-45 min til eksempelvis Dublin. Man tar FR.

Påstanden om white trash osv er egentlig motbydelig, og bör vurderes av redaksjonen som rasistisk.

thomas
2024-02-18 18:18

Är det inte momsen som är Ryans problem inrikes.

thomas
2024-02-18 17:40

Åk ner till ABUs nya flygplats och lär Er alla Ryan Swedavia Kastrup etc
Så ska en flygplats fungera.

Daniel
2024-02-18 12:41

At Ryanairs passagerer er White trash er nok lige i overkanten, men faktum er, at deres passagerer kun bruger dem så længe de er billligere end konkurrenterne. Der er ingen loyalitet, og når billetten til Gøteborg ikke længere koster 299 sek så flyver man med noget andet eller tager toget.

Og som der bliver nævnt er deres procedurer i lufthavnen slet ikke passet til frekvente rejsende. Jeg har prøvet at stå i CPH og se dem sætte CLOSING på deres afgange til trods for flyet ikke engang var landet endnu.

Que?
2024-02-18 07:18

Jag kan flyga med Ryanair och jag är white, men jag tror inte att jag är trash?

B
2024-02-17 22:58

Mitt företag bokade med Ryanair några gånger i början. Reseavdelningen klagade på bokningen och resenärerna på att det tog lång tid att checka in, sen att man måste vara där tidigt och framförallt stå och vänta länge innan man får gå ombord.

När man väl är ombord är det inga problem. Men allt innan är på tok för omständigt för att frekventa resenärer ska orka använda bolaget på inrikes.

Bernst-Gunnar
2024-02-17 22:41

Ryanair drar väl mest till sig white-trash och det är svårt att ta betalt av dessa resenärer.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500