Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair – Lön eller egenföretagare?

Tråden startades av Oleg

Jag blir så förvirrad av lönediskussionen på andra trådar så jag frågar här istället.

Har man en lön eller fakturerar man från eget företag som pilot på Ryanair?

eller?

Publicerad den 2021-12-07 16:14
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Sv Arrow
2021-12-11 12:01

Din slutsats att det inte var för anställda är fel, man skriver att “du får ingen lön under den perioden”. De ger indikationen att lön kommer att betalas ut efter att aktuell del är avklarad. Således ingen egenföretagare.

“And of course, you won’t get any salary during that period. Above that, you will have to cover a lot of expenses during theses months: Food, accommodation mainly”

VSB.

Sv. Arrow:
2021-12-11 08:56

Artikeln är bra, dock refererar den till att du är egenföretagare, vilket majoriteten inom Ryan idag inte är.

Samt samtliga på ARN basen som tidigare nämnt är anställda och ej företagare.

Sv Arrow
2021-12-11 08:27

I will try to explain what you have to go through when you apply to Ryanair as a cadet. It’s a long way since you succeed the interview to when you get the chance to fly the Boeing 737-800 on a scheduled flight.

What I will say in this article is really important because I think most of us, Pilots, don’t know at all what is going to happen. In fact, here you will get many informations of what to expect and when.

First, You need to know that you won’t be flying before 5 or 6 months from the time you got a positive answer. And of course, you won’t get any salary during that period. Above that, you will have to cover a lot of expenses during theses months: Food, accommodation mainly but many others costs as repairs, although other can be perform by you using tools as the electric staple gun which is perfect for many repairs… I just precise that I don’t tell it’s good or bad… I just give informations.

https://www.johanpercherin.info/pilot-job/how-to-become-a-boeing-737-ryanair-pilot-2/

@arrow
2021-12-10 19:55

Fast om man först måste betala ett ockerpris på en type rating för att få jobbet (ca 300000kr) och sen har tämligen låg lön under line training så skulle jag nog säga att man till och med betalar för att jobba.

Sv Bert
2021-12-10 19:25

Det var väl ett tankefel?

Ex.
Lön 30.000:-
Har du lön i Sverige ingår pensionsinsättning automatiskt.
Arbetsgivaren kan betala in extra gäller vid kollektivavtal mflr.

Se https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/sociala-avgifter/

All egen pensionssparande som en löntagare betalar är numera beskattade pengar.

Har du en egen firma gäller andra regler.

På den gamla goda tiden var all egen pensionssparande avdragsgill.

Bert
2021-12-10 11:25

Det bästa är egentligen om man inte har någon pensionsinsättning från företaget eftersom man då enligt svensk lag kan dra av egna avsättningar upp till 30% av sin bruttolön. På det sättet kan de flesta sätta av betydligt mer till pensionen än om man hade vanligt kollektivavtal med pensionsinsättning där oftast 4,5-20 % avsätts av din bruttlön.

Arrow
2021-12-09 17:16

Man flyger aldrig utan lön på Ryan, man har lön även under linetraining.

Sv Onleg
2021-12-09 13:33

Det finns så många unga entusiastiska piloter. Någon pilotbrist torde inte uppstå. De finns skolor som man betalar mycket pengar till för att kunna få ett certifikat.

Ett flertal av dessa piloter har flugit utan betalning. Man ställer upp och flyger b.l.a Skogsbrandbevakning med flyg som vissa bolag har riktat in sig på. Man jobbar gratis!

Ryanair har också haft en omfattande rekrytering av piloter. De flyger utan lön ett tag, kallas utbildning.

Många unga entusiaster flyger gratis en hel del bara för att komma med i gänget. Tidigare betalades stor del av utbildningen av de flygbolag som behövde anställa piloter.

Någon pilotbrist finns ej.

Sv. Linkan:
2021-12-09 13:10

1) Utan att ange exakta siffror för bruttoersättningen, så skattar samtliga anställda på ARN basen i Sverige.
Detta sker eftersom man är bosatt i Sverige genom det skatteavtal som Sverige har med Malta.

2) På så vis så betalas svensk arbetsgivaravgift in som “vanligt” och samtliga av dina punkter prickas av.

3) Privat pensionsinbetalning ingår.

4) Loss of license är inget vi har dessvärre (jag har en privat).

Skatteverket
2021-12-09 12:58

Bor du i Sverige, skattar du i Sverige.
Om företaget är baserat på Irland eller på månen är ovedersägligt.

Linkan
2021-12-09 12:24

Tebby!
För att göra ditt inlägg jämförbart med normal Svensk lön vänligen ange.

Bruttolön (lön före skatt)
Nettolön (lön efter skatt)
Traktamentsersättning (OBS! skall inte räknas som lön)

Belopp som arbetsgivare i Sverige betalar in till staten Arbetsgivaravgift. Är du inte anställd i Sverige hur kompenseras du?

Sjukförsäkringsavgift
Föräldraförsäkringsavgift
Ålderspensionsavgift
Efterlevnadsavgift
Arbetsmarknadsavgift
Arbetsskadeavgift
Allmän löneavgift

Extra pensions inbetalning. Görs av alla bolag i Sverige som har kollektivavtal. Det kan göra stor skillnad på den slutgiltiga pension som betalas ut till dig. Har bolaget någon “loss of licence insuranc” om du förlorar ditt medical?

Är din anställning utomlands kan du komma att tillhöra fattigpensionärerna när den tiden kommer.

Det finns mycket att tänka på, som man ofta missar när man är ung och odödlig.

Onleg
2021-12-09 07:35

Om inga piloter söker jobb hos Ryanair så kommer bolaget inte att kunna flyga flygplanen.
Detta är enkel matematik.
En gissning är att dom som jobbar som piloter på Ryanair inte tänker i dom här banorna….

Tebby
2021-12-09 01:58

Mycket har ändrats och blivit betydligt bättre i Ryanair sedan 2017 även om det fortfarande finns en hel del att jobba på så klart. Kortfattat kan man säga att det är raka rör som gäller: Man får okej lön men jobbar hårt. Är det operabiljetter och julfester man väntar sig kanske man blir besviken men det kan ju vara skönt att slippa sånt också!

Skulle gissa att det i sydeuropa är ca 70% anställda, i Spanien ska alla erbjudas anställning efter årsskiftet. Med det sagt så är det fortfarande många som vill jobba som “frilansare”, särskilt de som jobbar deltid.

Lönemässigt för anställda verkar junior F/O (<1500h) ligga på ca €3750 gross och F/O (>1500h) €4900 baserat på 700h/år. Detta inkluderar vår “20-procentiga” pay cut för C19. För pension finns en variant där bolaget matchar lika mycket som du sätter av upp till en viss gräns. Nya semestersystemet verkar väldigt bra, sammanlagt 29 dagar som kan läggas ut över fem block.

Har aldrig upplevt någon press från bolagets sida vid sjukanmälan men är man borta mycket är det klart de vill checka läget. Generellt sett väldigt bra kollegor i kabin och på flightdeck så det är inte många andra ställen jag skulle vilja gå till. Vet inga siffror för Arlanda/Gbg men skulle gissa att det är marginellt högre.

Re: Att (Re: Oleg)
2021-12-08 20:33

Det är inte korrekt.
Även de piloter med eget företag har fått “samma” andel flygningar under pandemin.

Sv Skatteverket
2021-12-08 16:35

Din slutsats är inte komplett. Det finns många undantag. För det första så i Ryanair fallet gäller i huvudsak Irland som land där du säljer dina tjänster. Inte samma regler som Sverige.

Dessutom nyttjar stat, landstig mflr. myndigheter i Sverige upphandling av tjänster, där finns inte något krav på att uppdragstagaren har något annat jobb/tjänst.

Har själv under många år haft uppdrag åt EN myndighet. Jag hade endast en kund. Inga protester har hörts.

Att (Re: Oleg)
2021-12-08 16:28

Att andelen anställda jämfört med anlitade egenföretagare är lägre idag beror på att det är egenföretagarna som inte fått något jobb.

Detta helt beroende på att Ryanair inte för närvarande behöver så många piloter. Ryanairs system gynnar bolaget i högsta grad. Trots detta var senaste resultatet negativt.

Re: Oleg
2021-12-08 13:53

Tidigare var det majoriteten som var egen företagare och anlitades av Ryan.
Numera är fler och fler direktanställda av Ryan.

J
2021-12-08 01:59

Dvs, är du eländig mot företaget (rapporterar brister, kräver den vila som behövs, säger ifrån när du är sjuk, osv osv) så kommer du inte längre att anlitas. Billigt, men safety är strukturellt åsidosatt.

Skatteverket
2021-12-07 20:52

När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är
självständighet
vinstsyfte
varaktighet.
Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby. När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla villkor tillsammans.

Vilket tolksa som, har man bara en kund, eller sin gamla arbetsgivare som enda kund, anses man inte självständigt och kan komma att krävas på arbetsgivaravgifter om dessa inte är erlagda till Skatteverket.

Linkan
2021-12-07 16:21

60% av piloterna i Ryanair har/har haft en egen firma och fakturerat Ryanair. D.v.s ej anställda i bolaget. De får själva betala pension avgifter och andra arbetsgivaravgifter.

The self-employment “champions” are Ryanair with almost 60% of its pilots being ‘self-employed’, followed by Wizzair Post-COVID, where the fear is that pilots will only be ‘rehired’ if they set up as self-employed. 16 mars 2021

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500