Sannolika nya rutter från ARN
En tråd där man kan diskutera sannolika nya rutter från Stockholm/Sverige.
Helst inga nedklankningar på svensk infrastruktur och flygindustri, även om det må stämma.
svar
Dom skulle nog tjäna bra på det, just nu har de alldeles för många widebodies som nu kör till mini-hubbar i Europa, MUC, FRA, LHR, CDG, AMS, WAW, LIS och t.om LPA, nu i veckan tecknade finnair ett avtal med Brussels och ska köra A330 även dit, så hade varit mycket bättre om de återupptog long-haul från Stockholm.
En dröm hade ju varit om Finnair kom tillbaka och körde longhaul. JFK, LAX, MIA, HKT & BKK från ARN var ju drömmen de två åren som blev av.
På short-haul kan vi vänta oss nya easyJet linjer, med tanke på deras massiva ordrar och svaga utveckling i Sverige pga flygskatt, vad jag vet har Arlanda bara en easyJet flight till Genève, jämfört med CPHs 13 olika destinationer med easyJet…
Efter oroligheterna i vårt närområde vore det trevligt med gamla rutten från Stockholm till St. Petersburg.
Fanns även en kryssning dit förut med St. Peterline.
Ha koll på Air Riyad de kan vara en CPH eller ARN kandidat.
@Niklas
Du har tydligen inte hängt med ..
Nya rekonstruerade SAS ägs av Castlelake ( amerikanskt riskkapitalbolag ) til strax över 30%. Danska staten äger runt 25 %Air France- KlM äger 20% danska Lind Invest äger 10 % resten tillhör väl olika kreditorer. Svenska staten är ute ur SAS
Din kommentar om att SAS är ett prestiprojekt för Danska staten är oseriös. SAS behöver bli lönsamt väldigt fort annars är det slut med bolaget.
COH är inte alls så beroende av SAS som vissa verkar vilja tro.
Nya etableringar torde hamna i närområdet då såväl Stockholm som destination är av liten vikt och den svenska accelererande fattigdomrn
Det är bara en tidsfråga innan ChinaEastern/möjligen AirChina etablerar PVG på Arlanda nu när hela Skandinavien står utan Shanghai-rutt, flygskatten är avskaffad och SAS är med i Skyteam (som CES). Innan pandemin flög ChinaEastern 5 avgångar i veckan året om med en A330 detta även när flygskatten var ny-införskaffad. Enligt Skyteams egna rapporter 2020 var ARN-PVG den bäst presterande rutten hos ChinaEastern efter LGW & FRA. PVG är garanterat högst på listan av sannolika nya rutter, andra plats är nog ORD.
Finns inget bolag som skulle flyga till Atlanta från ARN, vad som är högst på listan när det gäller USA är Chicago, Los Angeles & D.C.
Utbudet till Nordamerika är väldigt skralt från ARN.
Måste finnas underlag för fler rutter, t.ex. Atlanta, Chicago, Kalifornien.
Känslan är att SAS ger bort sin egen “hemmamarknad”.
Tror inte på Seoul, CPH, HEL & OSL har redan klingat av dem.
Arlanda-Seoul
Växjö eller någon annan mindre exotisk plats i södra Sverige är väl det som är mest troligt.
För att få snurr på Arlanda behöver svenska staten göra sig av med sina andelar i det krisande SAS. För Danmark är detta en prestigefråga och antalet rutter från Arlanda kommer alltid vara lågt om vi lägger våra skattepengar på att stödja ett flygbolag som väljer bort Stockholm som hub. Om inte politik hade styrt skulle alla långrutter österut utgått från Arlanda medan alla rutter till Nordamerika borde utgå från Gardermoen.
Tror starkt på en Ukraina-nära rutt som på sikt flyttas över till en gränsnära ukrainsk stad. Just nu verkar polska Rzeszów (RZE) vara Ukrainas nav för frakt från hela världen och en viss del ambulans- och passagerarflyg, på sikt kanske flytt till Lviv eller den dag det är möjligt till Kiev. Det finns också en flygplats på gränsen mot Slovakien “Uzhhorod (UDJ) där landningsbanan i princip slutar på gränsen. Staden har direkttåg till Kiev och stora delar av Ukraina.
Jag tippar att Ryanair startar ARN/CPH-RZE någon eller några gånger i veckan men tycker det vore nyttigare om SAS gjorde det p.g.a. sina anslutningsmöjligheter.
@Uffe, givetvis skulle Stockholm vara slutdestinationen för united, alla andra nordiska länder har direktrutt till chicago på somrarna.
SAS strategi är att mata in trafik till CPH. Finns bara en möjlighet till fler långlinjer ut från Arlanda med SAS är om man får till något lukrativt fraktavtal.
Tror inte Stockholm är speciellt intressant för United då det kommer bli en slutdestination eftersom SAS bytt till Skyteam. Kanske Delta kan öppna upp en linje till Atlanta som komplement till New York.
Ethiad tror jag kan bli aktuellt men det är nog lite avhängt på om CPH går bra.
@Hope2025
Det var många destinationer i Etihads video som blev teasade men inte blev av, de ska lansera 8 ytterligare destinationer i vår varav många tror de destinationerna som visades men inte lanserades då sker i vår istället.
@Airplane001
Anko har lovat flera nya linjer från ARN i intervjuer med t.ex TravelNews Podcast, när/om dessa blir verklighet är svårt att säga i och med att detta var en tag innan SAS annonserade sig själva som CPH fokuserade.
Jag var och träffade företrädare på Air India och de sa att AI planerar att ta tillbaka Arlanda – Delhi så det hoppas jag på.
Kan det vara möjligt för Air India att komma tillbaka till Stockholm efter pandemin, då det verkade gå bra för de innan corona slog till? För närvarande har de kommit tillbaka till Köpenhamn och några andra destinationer i Europa som de hade innan pandemin men antar att de utvärderar läget allt eftersom.