SAS/Charter
Reste med Apollo SAS flög.
Oh det va så långt en charter du kan komma.
Riktigt dåligt måste jag säga.
Dom borde hålla sig till reguljära linjer.
svar
På 70-talet (och där omkring) härjade Sterling Airways som frekvent transportör av paket resenärer. Mat, bemötande och annan sk. service var urusel.
Till orter där även ex.vis Scanair flög, var detta en fin och trevlig flygresa jämfört med Sterling.
Nu tycker jag att SAS kan börja jämföras med Sterling, medan lågpriskonkurrenterna nästa gått om vad gäller positiva upplevelser.
Håller nog med dig, då jag upplever att SAS rasat ner till lågpris bolagens standard i många avseende. Har ibland av praktiska skäl nyttjat lågprisbolag och skillnaden är hårfin.
Har varit fram till årsskiftet frekvent SAS-användare, men inte längre.
Stort tack till BAX för en tydlig förklaring vad charter innebär. Var på min allra första charter flygning 1965 till Palma. Har arbetat med charter i många år. Det var förr i tiden ett oslagbart
sätt att resa. Nu har lågprisarna tagit över en stor del.
Tror att de flesta använder begreppet charter när de menar paketresor, det var så det kallades förr och jag gör det fortfarande.
@Flygvärd
Det tycks råda en total begreppsförvirring i den här tråden. Inte ens de som påstår sig jobba i branschen vet vad som är vad. Ett CHARTERBOLAG är ett flygbolag som utför charterflygningar på uppdrag från beställare. Aktuella exempel är BRA, Jettime, Sunclass mfl. De som beställer uppdrag kallas resebyråer eller researrangörer. Ibland kan charterbolag och researrangör ingå i samma ägarstruktur som i fallet med Sunclass och Vingresor eller TUI och TUI dvs flygbolaget som flyger charteruppdraget åt researrangören med samma namn. Kopplingen mellan charterflyg och resebyrå är gammal. På 70-80-talen fanns exempelvis Conair som flög charter åt Spiesresor och Sterling airways som flög charter åt Tjaereborg.
Sv @Flygvärd.
Reser i förstahand med SAS de har den bästa servicen.
De ger så mycket tillbaka jämfört med bolag typ Ryanair.
Jag flyger reguljärt (gjorde) med SAS och upplever de senaste årens resande som med vilket billigt lågprisbolag som helst, fast mycket dyrare!
Charterkonceptet avgörs av själva charterbolaget. Det som serveras, kall eller varm mat, är vad charterbolaget beställer och levererar till planet, och serveras sedan av kabinpersonalen på SAS, BRA och liknande. Vi som jobbar ombord följer charterbeläggningen enligt servicemanualen för att utföra den service som beställts av Apollo, AirTours, Sunweb osv.
SAS var bäst på charter en gång i tiden! Med Scannair! Det är pga dom som charter numera känns dålig! Jobbar på andra charter bolag som ständigt fick höra hur fantastiska dom var!
Charter har varit det billiga alternativet så långt tillbaka som jag kan minnas.
Min första reguljära flygning gjorde jag 1951 det är således några år sedan. Första charter någon gång på 1960 talet till Las Palmas.
Lågprisbolagen typ Ryanair har verkligen förstört den generella servicen ombord på senare år. Mycket förändras med tiden.
Är Guld Medlem på StarAlliance och flyger numera aldrig billigaste alternativen vilket liknar charter.
Bokar alltid ombokningsbara biljetter där god service ingår.
Tiderna förändras!
Så även flygbolagens service.
Sv Amanda:
Kan du beskriva hur en charter då ska vara? Vad är en perfekt charterflight, och vad saknades på din flygning?
Är en ”charter veteran” Vet precis hur en charter ska vara.Men i detta fall katastrof
Flygningen från a till b är det ingen skillnad på. Flygplanet startar flyger och landar på destinationen.
Servicen ombord och vad som ingår i priset är det däremot mycket stor skillnad på.
Det är också storskillnad på möjligheten att boka om flygningen.
Det är du som söker en billigare flygning och sedan klagar när servicen är lägre!
Det är väl självklart!
Du valde ju en lägre service standard service när du valde charter. Du kan ju alltid lägga till mer pengar och köpa mat mm. ombord.
???
@Amanda. Vilken destination reste du till och vilken flygplats flög du ifrån?
Vet du skillnaden på en charterflygning och en reguljärflygning egentligen?
Amanda, hur lång var din flygning?
Om den var kortare än 4-5 timmar kan du i te förvänta varmt måltid.
På charterbolag kostar det oftast extra.
Men varm mat är väl det minsta man kan begära!
Och Crew måste ju fatta skillnaden på reguljär/charter!
Otroligt är det.
Räknar man antalet charter-avgångar i veckan så är faktiskt SAS Skandinaviens största charterbolag! Flyger charter för Ving, Apollo, Airtours, STS etc etc. Många äldre som jobbar på SAS idag kommer från det som tidigare hette Scannair. Taxfree påsar och lotter har snart gjort sitt, oftare billigare att handla online eller ute på destinationen. Dessa taxfree påsar som flyger runt i lastutrymmet är galet onödigt för miljön.
Det pratas och tjatas om flygets miljöpåverkan.
Mängden ton taxfree som färdas runt jordklotet är det tyst om.
Köp taxfree efter landning och mängden flygavgaser torde minska en del.
Var är alla miljömuppar i detta avseende?
CRJ900, når det gjelder tax-free forselging ombord på charter…..
man er vel mer ute etter å få ned vekten ombord, flysuppen koster det er billigere på bakken ved ankomst……og om bortfall tax-free, det er en illosjon, samtlige lufthandler og andre salgssteder innen EU, kjöper inn sine varer gjennom skipshandlere etc i land med svært lav alkoholtax, som Malta og Kypros. Her ligger skatten på 1,5 – 3 % (cirka). Varene er aldri i de landene, men dette er legalt etter EU’s regler.