SAS Irland får eget varumärke?
Överförde ikväll ”galley gossip” som innebar att SAS Irland skulle stöpas om som eget flygbolag med egna linjer med fokus på leisure. Någon som vet mer, ett nytt Snowflake?
svar
Haha, låt piloterna driva företaget ett år så får vi se vad som hände.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/45014
Klart cheferna skall ha mer! Alltid. Oavsett kris eller ej.
Sv: Penetti.
Jag tror att ledningen skulle behöva äga lite mer SAS-aktier. Nuvarande engagemang är nästan obefintligt, och mannen i toppen är riktigt fantastisk när det gäller sin förmåga att hålla nere aktiekursen.
Jag tror att de anställda skulle behöva äga mer SAS aktier, då skulle de fatta vad som står på spel.
Kul att se att piloter nu börjar hänvisa till Virgin på Instagram och babbla om teamwork mm. Vad säger samma personer om att Virgin har massa dotterbolag som flyger åt dem?
99% av alla resenärer, utan tvekan.
Det är också förvånansvärt många som jobbar för Virgin som måste jobba extra på en bar för att få ihop till hyran. Med det sagt så är det verkligen bra gjort av Branson o co som får folk att stanna trots dålig lön. Här är uppenbarligen varumärket och stämningen viktigare.
Inte helt sant. Förvånansvärt många från Virgin som gick till Norwegian i LGW och det på eget bevåg.
@Karl
Och vilka tror du ens vill sätta foten i en MAX 8?
@Johan
Richard Branson verkar få Crew på Virgin Atlantic att trivas. Sjyssta villkor och se till att personalen trivs…
“Richard Branson: Enligt normen ska ett företag först och främst se till aktieägarnas behov, sedan kundernas och till sist medarbetarnas.
Jag har alltid gjort tvärtom, och det gäller också för mina anställda chefer. Inom Virginkoncernen kommer medarbetarna först, sedan kunderna och till slut aktieägarna. Det handlar om sunt förnuft: om dina medarbetare är glada och motiverade, kommer dina kunder troligen också bli glada – vilket innebär att chansen är större att företaget kommer att sälja mer och göra högre vinster. Det leder till att ni skapar de resultat som aktieägarna vill se.”
@GR
Hitta en ny Janne Carlzon? Seriöst? Han var VD under en tid där SAS kunde ta 6000 kr enkel ARN-GOT, den tiden är liksom lite förbi. Vet inte riktigt vilken värld du lever i, men det har hänt saker inom flyget sen 80-talet.
Till hösten kommer förmodligen ett antal hundra MAX-8 att få börja flyga igen. De bolagen som vill ha upp sina i luften kommer dammsuga marknaden efter piloter.
..och mitt i allt detta kommer SAS stå och vifta och försöka få tag på personal som vill flyga åt dem till så kallade ”marknadsmässiga” löner. (Låglöneaval.)
Luktar det kaos som sommaren -18?!?
??????
Så SAS-ledningen har planer på att skapa ett helt nytt flygbolag med egna kollektivavtal?
Detta för att sänka lönerna ytterligare antar jag?
Många bolag ute Europa betalar bättre än i Skandinavien, och det är dessutom billigare att leva där. Så vad är planen? Hoppas ledningen på en lågkonjunktur, och personal i överflöd eller vem skall acceptera sämre villkor?
Ja, RG är som alla andra vd’ar nu för tiden, det enda som gäller är kostnads reduceringar. Se till att hitta en ny Janne Carlzon som kan branschen och som kan re vitalisera bolaget, behövs efter alla stålbad..
@Skattmasen Berätta mera! Vad är detta för skattepåslag på arbetsgivaravgiften?
Snart får Cityjet och Nordica betala full arbetsgivaravgift för personal på Arlanda. Full arbetsgivaravgift är 31,42% av bruttolön istället för 20,7% som de har kommit undan med i uppstartsfasen. (Tillfälligt anställda)
En stor anledning att Flybe drog sig ur SAS kontraktet.
Intressant att se hur bolagen klarar en löneökning på 10,72%.
RG kan inte driva flygbolag. Blind i siffror och KPIer tror han att inhyrning är lösningen på allt. Fler mellanhänder snor åt sig vinstkakan och SAS förstår inte varför siffrorna är röda. Jo justja, bolagets piloter kostar mer än konkurrenternas. Eller, gjorde dom?…
Sägs att SAIL ska flyga på ett eget callsign. Och kan de på något sätt se ut som de har egen produktion så kommer SAS hävda att de inte påverkar den inhyrda kvoten.
SAS krigar mot facken.
Överförde?
Inte hört och rätt osannolikt om det inte blir som ett rent ACMI av typen CityJet som ju hyr ut till bl.a SAS. I praktiken är ju redan SAS Irland exakt det redan idag.