Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS passiva?

Tråden startades av Fast Track

Arlanda, Gardermoen och Kastrup stiger just nu cirka 1% i antal flygningar per dag. SAS har nu stagnerat i antal flighter och verkar ha landat runt 50% av 2019. Är det SAS nya högstanivå? Och riskerar SAS att missa racet i ramp up?

Publicerad den 2021-07-22 00:37
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

MO
2021-09-02 14:35

Enligt Eurocontrols statistik slår just nu flyget rekord för varje dag och är uppe på -28% just nu. SAS dalar däremot och är återigen nere på -55%. Har SAS tappat marknadsandelar för gott nu?

Svar Ekonomen:
2021-08-09 11:02

60% är väldigt bra i dessa tider, med tanke på hur många LongHaul maskiner som går helt tomma, med bara frakt, dessa räknas med i både säteskilometer och kabinfaktor, därav så blir det lite snedvridna tal som inte speglar verkligheten.

Mvh
Bönräknaren

Tegrot Gylf
2021-08-08 19:19

Att ha 60% i snitt inklusive flygningar som i stort sett är positioneringsflyg med pax betyder inte att man är 40% från maxkapaciteten. Många vill flyga under peak dvs vissa timmar och vissa dagar och där hade kapaciteten behövts skruvas upp.

Ekonomen:
2021-08-08 18:17

60% låter inte mycket.
Men jag tror man ska vara försiktig med att dra slutsater på det.

Tex.

Europa var i princip stängt t.o.m. den 30:e juni. Jag tror inte det är orimligt att kabinfaktorn är väldigt olika i början av juli och i slutet av juli. 60% är ett snitt.

Under ett normalt år har SAS en kabinfaktor på 70%, detta är alltså inte så långt under detta.

Fortfarande är det många flygplan som går med extremt dålig beläggning på Interkontinentala rutter, men istället med mer frakt än normalt vilket också ger intäkter. Men detta speglar sig också såklart i kabinfaktorn.

Jag tror man kan utgå att många linjer går väldigt bra, och andra mindre bra. Det är inte så att alla flygningar har en beläggning på 60%. Men där man nu har bra beläggning kan inte SAS utöka, då man saknar kapacitet, eller som trådskaparna menar. Man är passiv då man inte tar åtgärder för att kunna sätta in trafik där det finns möjlighet, som resterande bolag i Europa gör.

Ekonomen
2021-08-08 15:05

Varför skulle SAS flyga mer? Kabinfaktorn är enligt senaste rapporten knappa 60%. Samt att det snart går in i lågsäsong med 2,5 kvartal som konstant genererar förlust. Att ha så liten kostym som möjligt där för att sen öka till våren känns som det mest rimliga.

F320
2021-08-07 18:27

Varför stressa när Löven och CO ändå betalar notan.

Erik
2021-08-07 08:14

Alla ansvariga är på semester så det finns ingen som kan fatta beslut om ramp up utöver det planerade. Kom ihåg, det är livsnödvändigt med 4 veckors sommarsemester även för framgångsrika företagsledare!

Jokern
2021-08-06 14:05

Till Helikoptern: Dom har väl inga tekniker kvar som kan fixa planen eller Piloter som kan flyga dom

Mr.FlyGuy
2021-08-05 16:12

#råger
Jobbigt att åka på id när flygen är fulla?Bättre business med en full CRJ än en halvfull A320.

råger
2021-08-04 18:00

Jag fattar inte vad sas pysslar med, åkt ARN OSD 3 ggr senaste
månaderna. Proppfullt till sista plats på inhyrd CRJ900.

Jag har 8 resor till VBY sedan 1 maj.
Inte en enda med SAS pga avsaknad av flyg.
Tvingas som Arlanda anställd åka till Bromma och flyga med
Lipsillen.

Helikopetern
2021-08-04 15:59

Någon som vet varför SAS inte flyger mer än vad dom gör?
Bristande underlag eller har man slagit i taket vad det gäller kapacitet?
KLM ligger på 80%, Ryan 85%, Air France 80% m.f. men SAS ligger alltjämt på 50%.

J
2021-08-04 10:13

Dom kanske klarar sig, men ser ut att ge bort marknadsandelar till konkurrenter.

Sol-Britt
2021-08-04 00:23

Men vad det ska analyseras om SAS.Dem klarar sig ju alltid.

Marknaden
2021-08-03 11:05

Ser nu att flygandet på CPH/ARN/OSL tillsammans nu är klart över 50 % från 2019 nivåer. SAS ligger däremot på sin nya maxnivå UNDER 50% så det betyder att SAS blir ifrånkörda.

oiu
2021-07-26 09:49

Det går att driva bolag utan att hata personalen.

https://cms-sweden.com/blog/2012/08/22/richard-branson-fem-regler-for-entreprenorskap/

Det går bättre för Branson än för SAS.

Karl
2021-07-25 22:45

Låter som ett vinnande koncept för ett flygbolag. Inte ha några flygplan, ingen personal. Och framförallt, inga jobbiga passagerare!

Flygare
2021-07-25 12:53

Hoppas nya VDn bytar ut RGs destruktiva ledningsgrupp så snart som möjlig. SASledningen under RG var aldrig intresserat av att samarbeta med operativa personalen.
Om SAS ska utvecklas måste alla vara beredda att arbeta för samma sak.
Personalen måste också fatta att bolaget inte är till för dom men för kunderna

@RCP
2021-07-24 19:26

Man slipper ha en flyplansflotta som hanterar alla möjliga antal passagerare.

RCP
2021-07-24 16:40

Vad är vinsten med outsourcing? Lönerna där är ofta högre så en kabinanställd/pilot i sig lär vara dyrare där. Däremot kanske organisationen är för ineffektiv på SAS och därmed är en anställd dyr att hantera för bolaget. Men då är det där nya VDn bör lägga fokus.

@GG
2021-07-24 10:38

hahaha rump up, hahaha

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500