Säve Flygplats
Efter mycket om och men verkar det nu vara spiken i kistan. Det finns inte i något uttalat riksintresse och politikerna ser inte flygplatsen som en prioriterad fråga. FM ser inte rullbana och flygplatsområde som något intressant och det som en gång var kommer aldrig återuppstå. Krig rasar 40 mil från oss och en 2100 meter lång bana med befintlig infrastruktur och bergrum verkar inte locka någon som vill verka i luftdomänen.
Reducerade öppettider för flygplatsen, som är en direkt verkan av Transportstyrelsens och LFVs konstnadsmodell, gör att både flygskolor, privatflygare och annan verksamhet får flytta på sig och många samhällsnyttiga funktioner lider. Inte minst FFK och dess verksamhet.
När flygtrafikledningen stänger sista december 2025, då har Säve gått i graven för gott. Det enda som kan rädda oss är NATO – men det lär inte ske innan det är för sent!
svar
Jag bedömer att Försvarsmakten inte har något intresse av Säve flygplats. Flygplatsen är inte utpekad som ett riksintresse för totalförsvaret och det finns inget i Försvarsbeslutet 2025–2030 som pekar på något annat. Det är dock spekulationer, vi får se vad som händer med flygplatsen.
Svensk offentlig verksamhet (stat/region/kommun) ser endast det lägsta priset på en snävt definierad investering och inte synergieffekter eftersom dessa inte kan räknas in för ögonblicket, ens beaktas, då dessa är ointressanta i det kort-korta perspektivet.
Dessutom kan en synergieffekt kunna komma att tillgodoräknas en annan/ny politisk situation, vilket stärker motståndaren.
@Biggles lillebrorsa
Däri ligger svaret, synergieffekter som du beskriver.
Privatjet, flygskolor, flygklubbar, annan verksamhet, alla är vi en viktig del i ett större perspektiv. Så återigen, var rädd om det vi har! Nu!
Ni potentiella beslutsfattare som förhoppningsvis läser denna tråd; gör er röst och makt hörd för något som verkligen betyder något. I detta fall att stoppa ett oåterkalleligt och ödesdigert misstag med att lägga ner Säve flygplats. Försvaret av landets västra del är beroende av infrastruktur i alla dess former, inte minst landningsbara ytor för våra flygstridskrafter. Öka takten i rätt riktning nu!
Ett möjligt scenario är att rullbanan bevaras i dagens längd (1085m) och resterande bevaras med en tanke om återetablering. Flygvapnets transport med Herkules kan operera så som dom behöver, medans övrigt samhällsnyttigt flyg kan nyttja fältet. Så som det är skrivet idag måste flygtrafikledningen finnas till, vilket inte är så konstigt då fältet har mellan 35.000 och 40.000 starter och landningar varje år.
Oavsett vem som äger fältet så är det på sin plats att göra om och göra rätt. Bygg ut med logistik, testbedd för flyg/drönare m.m. för att stärka behovet och redundansen i VGR och samtidigt skapa lönsamhet. Investera i marken och gör det möjligt att samtidigt driva flygplats där synergieffekter mellan flygaktörer och företag står i fokus. Låt mindre fraktflyg, privatjet, MRO etc. etablera verksamhet och bygg ut flygskolorna.
Det är dags att tänka långsiktigt och för stadens bästa!
Vi ser just paniken i att vi i princip saknar försvar. Nu när man fattade galoppen insåg man att det krävs ca 20-30 år att nå en bit åt det vi en gång hade.
Som tidigare FV-anställd har jag med stor sorg och häpnad sett hur vi blev nästan ingenting.
Hej och tack för din förklaring
/Johan E
Att bara ha kvar en helikopterflygplats är ju alltid något, men knappast vad som egentligen behövs. Hoppas verkligen att kloka beslut tas kring detta. Att försöka återskapa en flygplats eller bygga nytt den dagen man inser att i detta fall Säve behövs, kommer att vara stort sett omöjligt eller ta väldigt lång tid och kosta onödigt mycket mer. Varför inte vara rädd om det man har istället? Det finns andra platser att bygga lagerlokaler eller köpcentrum på, ifall det nu är det som känns viktigt att bygga istället för att ge möjligheter att skydda landet. Galet!
Ett FATO (Final Approach and Take-Off Area) är det område som används för en helikopters start och landning. Inom detta område finns normalt även ett TLOF (Touchdown and Lift-Off Area) som är den del där själva sättningen och lättningen sker.
Hej igen och tack
Vad betyder eller vad står FATO för?
Såvitt känt är avsikten att anlägga ett banliknande FATO med dimensionerna 600 x 45 meter. Enligt definition utgör detta dock inte en konventionell bana eftersom utmärkning och belysning skiljer sig från vad som gäller för en konventionell bana.
Jaha, då behövs ju knappast en rullbana.
Men det har ju snackats om möjligheten att kunna ta emot transportflyg i samband med Nato inträdet
Det är högst sannolikt att Säve flygplats även i fortsättningen kommer att bestå men i en annan form än den nuvarande. Flygplatsoperatören har meddelat att de inte avser att tillhandahålla flygtrafikledningstjänst efter årsskiftet. I stället har operatören meddelat avsikt att omvandla flygplatsen till en helikopterflygplats. Utfallet av denna prövning är dock av mig ännu inte känd.
Hej Lars
Själv ställde jag en fråga om rullbanan ocH refererade till dåtid, men inga svar. Det är kanske så att allt är i sin linda och då uppstår spekulationer, precis som för F16 i Uppsala.
Inläggen i tråden spretar iväg en del, men ni som har något mer konkret angående Säves framtid får gärna dela med er. Frågan är ju högst intressant. Det vore ju fantastiskt om det sunda förnuftet för en gångs skull segrar och Säve flygplats får leva kvar. Om någon vet, kommer flygtrafikledningen att stanna kvar i så fall?
Hej Thomas
Förstår inte riktigt ditt inlägg kopplat till mitt.
“sham”
Det ser riktigt illa ut
På Ryska gränsen mot Finland har man förstärkt byggt järnväg ända fram mot gränsen och stängslat insynsskyddat järnvägs stationer, varför?
Byggt logement hangarer förråd rustat upp flera flygbaser utmed gränsenvdetta ända upp till ishavet.
Det här sista mötet för nån vecka sen Kina Ryssland Nordkorea Iran Indien var inget
“titta på parader möte” det var ett rent militärt samarbeteäs förberedande militärt möte.
U S intel bör ha alla detaljer vad som planerats där, men inte kul för oss i väst
Vi kan ha ett storkrig efter oss i närtid.
Den här konstilationen drar sig inte för att använda våld det visar Ryssland och Nordkorea redan.
Har rullbanan kortats?
Tänker på J34-tiden (Hawker Hunter) som inte var särskilt raska upp i luften, eller som J29.
Osäker hur det blir med bergshangarerna, kan väl användas vid behov
FM vill att rullbanan ska behållas i sin nuvarande längd, alltså 1085 meter.
Lär nog inte räcka till tungt belastade transportflyg, får se om man vill utöka och använda hela banan senare i framtiden
men gott besked iaf!
Det låter ju bra, men är detta och vad händer med bergrummen etc?
Säve blir kvar!
Försvaret ser att landningsbanan förblir kvar.
Mycket goda nyheter!