Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Säve Flygplats

Tråden startades av Biggles Lillebrorsa

Efter mycket om och men verkar det nu vara spiken i kistan. Det finns inte i något uttalat riksintresse och politikerna ser inte flygplatsen som en prioriterad fråga. FM ser inte rullbana och flygplatsområde som något intressant och det som en gång var kommer aldrig återuppstå. Krig rasar 40 mil från oss och en 2100 meter lång bana med befintlig infrastruktur och bergrum verkar inte locka någon som vill verka i luftdomänen.

Reducerade öppettider för flygplatsen, som är en direkt verkan av Transportstyrelsens och LFVs konstnadsmodell, gör att både flygskolor, privatflygare och annan verksamhet får flytta på sig och många samhällsnyttiga funktioner lider. Inte minst FFK och dess verksamhet.

När flygtrafikledningen stänger sista december 2025, då har Säve gått i graven för gott. Det enda som kan rädda oss är NATO – men det lär inte ske innan det är för sent!

Publicerad den 2025-01-16 14:25
Skriv ett svar
Antal svar: 55

svar

adrian
2025-11-13 08:09

Stockholm och Linköping utmärker sig som Sveriges ledande städer inom high-tech, även om “mest” kan bero på vilken aspekt som mäts. Stockholm har en stark position som en global startup-stad med höga värderingar och mycket riskkapital, medan Linköping ofta lyfts fram för sitt innovationsklimat och samarbete mellan universitet, näringsliv och kommun. Malmö framkommer också som en framstående tech-stad med fokus på innovativ och framtidsinriktad utveckling.
Stockholm:
Har rankats som en av världens bästa startup-städer.
Har en stor mängd riskkapital per capita och är ledande inom tech-sektorn i Norden.
Utsågs till världens smartaste stad vid Smart City Expo World Congress 2019.
Linköping:
Vunnit pris som Europas mest innovativa stad för sitt arbete med innovation och hållbarhet.
Har en stark koppling mellan universitet, kommun och näringsliv, vilket gynnar innovation inom områden som flygteknik, fordonsäkerhet och IoT.
Malmö:
Beskrivs som en av Sveriges mest spännande tech-städer, med en innovativ och framtidsinriktad inriktning.
Rankas högt inom miljöindex, vilket kan vara relevant för framtida teknik och hållbar stadsutveckling.

thomas
2025-11-12 17:13

Ingen yrkesgrupp kommer undan ai ets härjningar ingenjörer revisorer advokater kommer att ryka i parti och ninut

Hi tech
2025-11-12 13:36

@Adrian
Du har inte hängt med de sista årens utveckling, största yrkesgruppen i Gbg är civilingenjörer, inte arbetare. Du säger det är sponsrade jobb i Gbg, det är snarare så att Sthlm har många jobb som är finansierade av samhället. I Gbg är det företagen som står för fiolen. Sthlm är traditionellt motorn i FOU och innovation i Sverige, men nu är t.o.m. deras egen handelskammare orolig för att avseende FoU håller Gbg med omnejd på att köra om, 35 % av svenska företags FOU är i Gbg/VGR. Övriga regioner du nämner ligger efter.

adrian
2025-11-12 08:09

Hi Tech

Nej det är kvoterade jobb. (Staten sponsar företagen i viss mån) Arbetsmarknads anpassade för att växla upp ifrån verkstadsindustri till hi tech. Antalet är få och inget som helst i någon betydelse.
Det går ifrån noll till 10 och i göteborgs värld är det mycket men i övriga sverige litet.

Fakta
Stockholm anses ofta vara Sveriges mest “tech-tunga” stad på grund av sitt stora antal tech-startups och etablerade IT-företag, och har utsetts till en av Europas bästa tech-hubbar. Malmö och Lund rankas också högt som innovativa städer, medan Linköping är starkt inom vetenskap och kunskap.
Stockholm: Känd för sitt stora ekosystem av tech-startups och IT-företag, och har uppmärksammats som en av Europas främsta tech-hubbar med många “unicorns” (miljardbolag) som Spotify och Klarna. Staden har även en uttalad strategi för att bli en smart och uppkopplad stad.
Malmö och Lund: Dessa städer har också vuxit fram som ledande tech- och innovationsnav i Sverige, med en stark vilja att växa och utvecklas tekniskt.
Linköping: Framhävs som en stark stad för kunskap och innovation, med flera kunskapskluster och ett brett affärs- och nöjesutbud.

Hi tech
2025-11-11 16:02

@Adrian
Bra å läsa på om man skall beskriva en situation. Just hi tech, drönare, autonoma fordon etc och högutbildade civilingenjörer är något som Göteborg är särdeles bra på. Forskningsinvesteringarna i Gbg övergår andra landsdelar. Läs på handelskammarrapporter (Sthlm och Gbg:s) RISE och t.ex. Svenska Airolit etc.
Andra svenska inkl västsvenska hamnar har inte alls kapacitet som liknar Göteborgs hamn.

S
2025-11-11 02:00

Man får ha olika åsikter i frågan och är man inskränkt och egennyttig så klart man tycker annat.

Adrian
2025-11-10 12:29

@J

Hamnar finns det fler av i Sverige på väst sidan så det är ingen fara. Tror kostnaden är inte värd mot vad man får tillbaka. visst är göteborg landets näst största stad men mer än så är det inte. Hamn och Volvo, varken hi tech eller direkt utbildad befolkning utan mest arbetare. I dag är det hi tech drönare och skilled people som gäller i krig och då går flera andra städer före.

Andreas
2025-11-09 05:06

Angående Försvaret; Sotenäs ligger väl tillräckligt nära Göteborg?

Lars
2025-11-08 00:33

Ja, vad ska man säga? Även FM lider av en kultur av kortsiktigt tänkande och en oförmåga att förstå de viktiga små penseldragen. Att bevara Säve som en oerhört viktig del av försvaret av Sveriges näst största stad och dess viktiga hamn som ett av flera exempel, är nu som det verkar ett minne blott. Det finns tyvärr en risk för att man i backspegeln kommer att beklaga att man inte tog rätt beslut, för den femtioelfte gången i ordningen, men många kommer att hinna gå i pension och förtränga och slippa ansvara för de ödesdigra felbeslut som tidigare tagits.

J
2025-11-07 18:20

Väldigt märkligt att Sverigen andra stad med Nordens största hamn inte har en militär flygbas särskilt i dessa tider. Åter igen verkar det ligger en räv begraven för andra gången då Swedavia valde att dra sig ur Säve för att en taxibana felaktigt skulle kosta för mycket pengar att renovera.

FM
2025-11-07 14:51

Så kom de tråkiga nyheterna från FM, tyvärr är de ej längre intresserade att bevara flygfältet!
Mycket tråkigt! 🙁

Biggles lillebrorsa
2025-10-10 11:14

Hej Samuel,

Första svaret: Ingen aning. Vi sågs hastigt innan jul, sen tappade jag kontakten.

Andra svaret: Ja, tyvärr. För oss vanliga människor är det lätt att ha åsikter utan hela bilden. Men i det här fallet handlar det om något större. Under lång tid har man medvetet monterat ned samhällsviktig infrastruktur. Allt i tron att världen alltid ska vara trygg. Det är obegripligt.

Vi måste återinföra tjänstemannaansvaret. Politiker och beslutsfattare måste börja tänka långsiktigt och hållbart. Annars kan vi lika gärna göra som Mark Rutte säger, och börja lära barnen ryska.

Och ärligt talat – det Castellum gör nu ligger farligt nära landsförräderi. Tänk om de i stället gjorde som i visionen från 2022. Utveckla Säve. Bygg framtid, inte skrot. Kombinera flyg, serverhallar och privatflyg. Ge plats åt drönarteknik och innovation.

Att riva en bana som kan bära framtidens trafiklösningar för att bygga en biltestbana och alléer? Det är dårskap.

Samuel
2025-10-09 15:07

Hej Biggles Lillebrorsa
Först: flyger din storebror fortfarande? Skojar förstås.
Sedan: ja, jag tror att man som så ofta, vänder kappan efter vinden, typ vindflöjel..
Hade inte Finland ansökt om NATO-medlemskap, hade vi fortfarande varit försvarslösa, eftersom man raderat nästan allt försvar.

F9
2025-10-09 14:03

Blir nog troligen en helikopterflygplats vid årsskiftet med ett FATO på 600 meter.

Verksamheter som blir kvar är Polisflyget (flygskolan oxå), Ambulansen, SARen och SMA Maintenance.

Allt annat ryker bort tyvärr.

Biggles Lillebrorsa
2025-10-09 08:49

Försvarmakten ändrar sin inställning till Säve 180 grader. Från att det finns ett uttalat intresse, är det nu noll. “Inget att erinra”, sägs det…

Vem har dom påtryckningsmöjligheterna att ändra Försvarsmaktens ståndpunkt i ett ärende? Min första tanke är att Försvarsmakten framstår som svaga och osäkra när dom helomvänder i ett uttalande, som många andra påpekar är av vikt för rikets säkerhet. Är det jag som är tänker fel? Eller har jag precis fått en inblick i hur politiken och makthavarna ändrar kappan efter en markägares vilja och intresse…?

Jens
2025-10-08 19:14

Till HKP Pilot
Det är nog som du skriver. Kalla kriget gjorde ju att allt flyg försvann försvann österut.
Om Landvetter slås ut, vart tar man vägen då?

HKP Pilot
2025-10-08 10:14

Jag bedömer att Försvarsmakten inte har något intresse av Säve flygplats. Flygplatsen är inte utpekad som ett riksintresse för totalförsvaret och det finns inget i Försvarsbeslutet 2025–2030 som pekar på något annat. Det är dock spekulationer, vi får se vad som händer med flygplatsen.

Samuel
2025-09-28 12:41

Svensk offentlig verksamhet (stat/region/kommun) ser endast det lägsta priset på en snävt definierad investering och inte synergieffekter eftersom dessa inte kan räknas in för ögonblicket, ens beaktas, då dessa är ointressanta i det kort-korta perspektivet.
Dessutom kan en synergieffekt kunna komma att tillgodoräknas en annan/ny politisk situation, vilket stärker motståndaren.

Lars
2025-09-27 20:46

@Biggles lillebrorsa
Däri ligger svaret, synergieffekter som du beskriver.
Privatjet, flygskolor, flygklubbar, annan verksamhet, alla är vi en viktig del i ett större perspektiv. Så återigen, var rädd om det vi har! Nu!
Ni potentiella beslutsfattare som förhoppningsvis läser denna tråd; gör er röst och makt hörd för något som verkligen betyder något. I detta fall att stoppa ett oåterkalleligt och ödesdigert misstag med att lägga ner Säve flygplats. Försvaret av landets västra del är beroende av infrastruktur i alla dess former, inte minst landningsbara ytor för våra flygstridskrafter. Öka takten i rätt riktning nu!

Biggles Lillebrorsa
2025-09-27 06:50

Ett möjligt scenario är att rullbanan bevaras i dagens längd (1085m) och resterande bevaras med en tanke om återetablering. Flygvapnets transport med Herkules kan operera så som dom behöver, medans övrigt samhällsnyttigt flyg kan nyttja fältet. Så som det är skrivet idag måste flygtrafikledningen finnas till, vilket inte är så konstigt då fältet har mellan 35.000 och 40.000 starter och landningar varje år.

Oavsett vem som äger fältet så är det på sin plats att göra om och göra rätt. Bygg ut med logistik, testbedd för flyg/drönare m.m. för att stärka behovet och redundansen i VGR och samtidigt skapa lönsamhet. Investera i marken och gör det möjligt att samtidigt driva flygplats där synergieffekter mellan flygaktörer och företag står i fokus. Låt mindre fraktflyg, privatjet, MRO etc. etablera verksamhet och bygg ut flygskolorna.

Det är dags att tänka långsiktigt och för stadens bästa!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500