Sundsvall-Stockholm
Varför går det inga flyg denna sträcka?
Lite små jobbigt åka 4h med tåg som oftast strulat.
Förut gick ju BRA samt SAS flera gånger om dagen.
Har ej med pandemin att göra nu,flygs friskt på andra städer.
Trist är det.
svar
Finns väl en anledning till varför Transwede med flera bolag inte finns längre, BRA genomgått rekonstruktion osv. Flygbolag måste tjäna pengar också…
1994 började vi på Transwede flyga ARN – SDL – ARN med Fokker 100 som tog 107 passagerare. Vill minnas att vi flög 5-6 Tor flygningar måndag – fredag, något färre på lördag och söndag. Happy Days.
@R. Det låter som USA är ditt land, bara att flytta till dina drömmars rike
Jag vill inte minnas att det var monopolflyg – detta var väl under 2000-talet, och det fanns även Sundsvallsflyg på den tiden. Visserligen till Bromma.
“Minns tiden då det alltid avgick två stycken morgonflyg med SAS från Sundsvall.”
Du menar väl monopolflyg?
Minns tiden då det alltid avgick två stycken morgonflyg med SAS från Sundsvall. Då fanns det även en hel del frekvens under dagen, och även under helger.
Om något annat flygbolag väljer att trafikera ARN – SDL på egen risk försvinner Amapolas upphandlade linje. Det är precis vad som hände förra våren när Amapola vann linjer till 8 flygplatser och SAS valde att flyga ett antal själva iom att dom går på social bidrag av staten och det inte spelade någon roll att dom gick back på dessa flygningar.
@pf. Du har inte en aning om vad du talar om, när det gäller svensk upphandling.
Ditt ständiga tjat om “fattig sverige” är närmast pinsamt.
Varför handlar norrmän i Sverige. Kanske för att de är fattiga?
Som vanligt har du fel. Sverige fungerar inte som den inskränkta norska staten.
Det finns inget som förbjuder, att andra bolag att trafikera rutten.
Fast på egen ekonomisk risk. Monopolet är avskaffat i den fria världen.
Men uppenbarligen inte i Norge.
@R. Du glömmer att borgerliga regeringen med Bildt och KD (Odell) gav bort ensamrätten för Arlanda Express att trafikera Arlandabanan. nu har Stockholm tack vare kristdemokrater och moderater världens dyraste tåglinje mellan Stockholm City och Arlanda. Ett bolag som kör med högst 15-20 % beläggning och ändå tjänar runt 500 miljoner per år (innan pandemin).
Nya brunblåa blocket KD, M, L och SD är det största hotet mot ett fungerande inrikesflyg.
Problemen med inrikesflyg är att de flesta flygplatserna inte ligger i städerna. Om alla flygplatser låg mitt i städerna, typ som Berlin Tempelhof, London City mfl. skulle det vara mycket mer gynnsamt att flyga. Dessutom bör ju också tunnelbanor, busscentraler, bilparkeringar vara belägna rakt under flygplatsen ifråga. Detta är i en drömvärld som saknar obegåvade socialistpolitiker och militanta teknikhatare som MP, vänsterpartiet etc. En underbar värld där man får åka bil och flyga utan vidriga skatter. Det skulle vara gratis bilparkering och låga skatter generellt. Ett land som är tvärtemot vad Sverige är. Jag söker ett fritt och trevligt land där staten på sin höjd sköter militär, rättsväsende och polis. Resten är privat.
Tror “sv pf” bør sette seg inn i hvilke regler som gjelder for upphandling/anbud….. vi vet ju at hans kunnskaper om luftfart er svært mangelfulle , tyevarr…
Jeg vet for hvor lenge upphandlingen gjelder for Sundsvall – Stockholm v.v. Men, så lenge den er, har Amapola et monopol.
Bolaget mottar så lenge enten en slant kroner fra den “fattiga” svenske staten for å fly, eller de flyr på et noll-anbud. I begge kan ikke andre gå inn på strekningen.
“Fattig” stat, fordi det er den svenske staten som bestemmer hvilke strekninger som de vil ha transport på, og setter betingelsene for flystørrelsen og frekvens. Staten kan også sette minimumspris. Vil de ha en daglig frekvens, så greit, svenske staten vil vel ikke betale for mer.
Ja, “sv pf”, er det et land det er upphandling, så er det Norge. Kortbanenettet har vært delt opp i opptil 15 ulike “pakker”. Tidligere i år var mye av stamrutenettet i Norge på upphandling, men SAS bestemte seg sent for å fortsette å fly kommersielt, der andre evnt kunne konkurrere med SAS. Det tyder på at andre var inne i konkurransen, og at SAS kunne blitt “skviset” ut i upphandlingsperioden.
Som en kuriositet, i min gamle SAS-tidtabell fra høsten 1985, så står det at LIN hadde 10-12 daglige F-28 på strekningen SDL-ARN v.v.
” Så lenge strekningen er under anbus, kan ikke andre gå inn.”
Självklart kan andra bolag flyga samma linje, men på egna kommersiella grunder.
Vilket uppenbarligen inte existerar i Norge…… (eller)
Nej, det är det inte.
1: Bara för att man flyger betyder det inte att man tjänar pengar
2: 2000kr enkel är väl inte så farligt? Det är väl snarare som så att det har varit väldigt billigt att flyga tidigare. Räknar man med inflation, reallöneökning så är det inte så farligt. Tror inte det är hållbart med flygbiljetter för 600kr.
Är inte Sundsvall – Göteborg en betydligt viktigare linje där bil, tåg och buss inte kan konkurrera?
@PG
Du har nog lite poäng där.Men Amapolas avgångs tider och framför allt biljettpriser är sanslösa.Kostar skjortan att resa med dem.
@Leif D
Rekonstruktion 2?
Skulle inte tro att det är aktuellt för BRA.Dem får tom sätta in extra avgångar på vissa städer och nu har chartern deras dragit igång också.
Har ikke svenske staten lagt ut strekningen på anbud ?
Og, var det ikke Amapola som vant, de flyr vel med F-50. Så lenge strekningen er under anbus, kan ikke andre gå inn.
Antar svensk stat vet hva de gjør……(eller)
Du får nog kolla bättre, kolla in amapola.nu så kan du boka