Swedavia klarar inte av sitt uppdrag!
Swedavia är ytterst ansvarig för att operativt driva Arlanda Flygplats.
Tyvärr så består hela Swedavia av tjänstemän där bäst före datumet har passerat för länge sedan, trots detta låter Regeringskansliet att cirkusen fortsätter.
När Swedavias VD intervjuades i Aktuellt samt en granskning av ordförandens reflektioner och slutligen problematiken runt uppsägningen av Pontus in the Air, så är det enkelt att dra en slutsats.
• Swedavia har ingen långsiktighet överhuvudtaget
• Swedavia fokuserar endast kortsiktigt för att maximera intäkterna
Tjänstemännen måste visa att man är duktiga och kan åstadkomma något, trots att man har en total monopolsituation utan konkurrens. Syftet kan vem som helst förstå!
Att skylla på att SÄPO inte kan hantera säkerhetsprövningar inom rimlig tid är inte problemet utan pudelns kärna är vad Swedavia upphandlar, det är Swedavia som är kravställaren själva!
Man väljer helt enkelt det lägst budet oavsett innehållet och leverantör, man tillämpar samma modell för hyresgäster, högsta procentsatsen på dess omsättning vinner! Därför skalar man bort väl fungerade funktioner inom Arlanda Flygplats som fungerar utomordentligt bra och som uppskattas av resenärerna.
Ta ett bra exempel med restaurangen Pontus in the Air, uppsagd! Oavsett om denna verksamhet har en väldigt bra produkt, drar till sig resenärer och som vill ha service, så bryr sig inte Swedavia.
Att Swedavia är intresserade av långsiktighet, skapa en trivsam flygplats med olika utbud, rätt mix, bra beredskap finns överhuvudtaget inte i Swedavias strategi.
Frågan är därför inte vad leverantörerna kan tillföra till Arlanda Flygplats, utan det som räknas teoretisk är kronor i intäkter.
Statliga företag som Swedavia har normalt ingen kompetens i ekonomi, de förstår inte vad cost-benefit kalkyler är och hur man ska planera långsiktig för kunden, d.v.s. resenären.
Vad blir resultatet?
• Missnöjda resenärer
• Minskat resande
• Begränsat utbud
• Låg servicegrad
• Höga kostnader i förhållande till andra flygplatser inom EU
Att Swedavia överhuvudtaget funderar på att skapa en produkt som fungerar för samtliga kunder finns inte på kartan.
Swedavia har monopol så det finns inga konkurrenter att behöva diskutera med!
svar
Privatisera Arlanda dvs låt kommunen driva det!
Du har väl sett hur det gick med Arlanda Express efter att den borgerliga regeringen sålde ut rättigheterna!
Mycket dyra priser som de flesta klagar på!
Är det vad Anarkist önskar?
Enda sättet att få ARN att bli en välfungerande flygplats, är att bryta ut ARN från Swedavia lekstugan och göra flygplatsen till ett privat aktiebolag, staten kan få äga en mindre aktiepost. Men det måste till en professionell ledning som vet hur man driver och utvecklar en internationell flygplats.
Ylva det är vi medborgare som är ägare till ett helt statliga bolag.
Bolaget har fram till pandemin haft positivt resultat.
Att @ Kamrern.
Det var ett resultat av hur vi röstberättigade röstat.
Inget parti var stort nog att själva styra. Då blir det att riksdagspartierna gör kompromisser och bildar en majoritet som
får stöd i riksdagen.
Vi har en representativ demokrati!
Hur det fungerade fick vi lära oss i skolan.
@Yilva. Du kan upprepa ditt mantra om s-mp hur många gånger du vill. Det var iallafall den moderatledda Alliansens som såg till att Swedavia fick det uppdrag av regeringen som dom nu försöker leva upp till. Leka affär kallas det.
Jasså, folkets vilja…
kom igen, när har våra politruker nånsin tagit hänsyn till folkets vilja…
” regeringen” som kom till efter valet 2018 var på inget sätt efter folkets vilja..
Jag tror faktiskt att Swedavia sköter sitt uppdrag exakt så som ägaren vill.
Att sabotera flyget har alltid varit ett huvud mål för MP. Under regeringen S+MPs tid har MP fått göra dom man vill så länge man säkerställde makten åt S. För S bryr sig inte om landet, det bryr dig bara om partiet och makten
Tillsammans har de skapat flygkaos, invandringskaos, energikaos
Att: @Kamrern
Läs mitt tidigare inlägg. Jag gav bara fakta och ställde frågor.
Du drog förhastade slutsatser om min politiska hemvist.
Att Swedavia är ett bolag beror på att vi borgerliga med M i spetsen beslutat om det och ingen annan i riksdagen föreslaget något annat.
Det är således folkets vilja!
Den enda möjligheten för flygbolagen är att göra som Norwegian, Ryanair och många andra flygbolag att inte ha egna anställda piloter, kabinpersonal, flygtekniker och personal inom ground handling. Strejkvarslen som nu ges liknar mycket de strejkvarsel och de strejker som renhållningspersonal och annan kritisk transportverksamhet i USA drabbades av när Teamster m.fl militanta fackförbund agerade på liknande sätt en gång i tiden.
Det finns absolut inget strategiskt värde att ha ex.vis piloter anställda i ett moderbolag. Till och med regionerna i Sverige har numera hyrläkare och hyrsköterskor. Jag ser att det är mycket viktigara att sjukhusen har anställda läkare och annan vårdpersonal än att flygbolagen skall ha egna piloter och ständigt utsättas för strejkhot.
Du kan ju se hur det gick för Sovjet Unionen och likn. nationer där privata bolag var förbjudna.
Det som behövs för att ett samhälle ska vara framgångsrikt är privata verksamheter som är innovativa och konkurrens kraftiga, och villiga att ta en viss risk. Ibland kan det gå fel, så är det. Men långt, långt flertalet privata bolag är sunda verksamheter med
Du har naturligtvis all rätt att tycka att kommunistisk plan ekonomi är fantatiskt.
Men det som Arlanda flygplats behöver för att bli en framgångsrik flygplats, är att bli ett självständigt aktiebolag, där staten kan ingå som minoritets ägare. Detta bolag måste ledas av folk som vet hur man på framgångsrikt sätt driver och utvecklar en internationell flygplats.
Så länge som statliga bolagshelvetet Swedavia styr över flygplatsen kommer ingenting bli bättre.
Politiker, stat och kommun är varken sämre eller bättre än helt privata att driva företag. Däremot är politiska styrda bolag försiktigare och inte så risktagande som privat verksamhet kan vara.
Antal konkurser bland helt privata bolag under en månad.
Omsättning och drabbade anställda.
Månadens 355 konkurser berör minst 1017 anställda personer.
Företagen omsatte innan konkurs sammanlagt 1 323 018 000 kr enligt senaste årsredovisning.
Jämför man antal konkurser för en månad är det enbart helt privata bolag som försatts i konkurs.
Skall man då dra slutsatsen att helt privata bolag är sämre än statligt ägda bolag?
I alla dessa konkurser har stat, kommun och andra förlorat en hel del pengar.
Rekonstruktionen av Norwegian och BRA har kostat det offentliga stora belopp. Dessutom har många privata förlorat mycket i förskottsbetalda biljetter.
Skall vi grund av detta förbjuda privata flygbolag?
De kostar stat, kommun och privata stora pengar!
Du har tydligen missförstått det med kund. Du är inte kund hos Swedavia!
Det är flygbolaget som är kund hos Swedavia och betalar avgifter.
Du är kund hos flygbolaget. Vissa flygbolag har också rabatt och betalar minimalt till Swedavia då kan de inte kräva någon större service.
Mitt förslag är att du klagar hos flygbolaget som i sin tur får framföra sina önskemål krav till Swedavia och betala för de tjänster de kräver.
Mycket enkelt.
ARN ska inte styras av nåt statligt bolag.
Dessutom inte imponerande styrelses sammansättning du nämnar.
VDn för SAAB, vad vet han om att driva och utveckla flygplatser, troligen inte mycket.
Div piloter och flygbolags anställda har nog också ganska begränsat insyn i vad som krävs för att driva och utveckla en framgångsrik flygplats.
Om det inte finns folk med rätt kvalifikationer här i landet får man gå till utlandet för att rekrutera.
@Ubbe. Din kritik av styrelsen är väldig ihålig. Styrelseordföranden är f.d VD på SAAB och andra styrelsemedlemmar kommer från TUI och en är f.d pilot i SAS. En av de som var ute och kritiserade Swedavia i pressen – Lottie Knutsson har själv en bakgrund i SAS och Fritidsresor – och satt själv i styrelsen för Swedavia till och med 2020 och är med andra ord själv i högsta grad delaktig i hur “leka affär”-Swedavia nu fungerar.
Vilken typ av styrelsesammansättning är du ute efter? Kanske skall man tillsätta styrelseplatserna genom slumpvis utlottning och se om det blir bättre?
Du har en poäng där. Staten ska inte driva monopol bolag, som Swedavia eländet t.ex.
Det man borde göra är att bilda om Swedavia, till ett aktiebolag där staten ägar runt 30-40% och privata ägare majoriteten av aktierna. Tillsätt en profs ledning och styrelse som har bra kunskap om branschen. Istället för att göra som man gjorde, tilsätta div avdankade politiker och tjänstemän i ett helstatligt bolag, där ingen har en susning om hur man ska driva och utveckla ett flygplatsbolag.
Det var Alliansen som såg till att Swedavia blev en monumental fiasko.
Men olika sosse regeringar senaste 8 åren har absolut ingenting gjort vid detta problemet,heller.
Största delen av de boende i Sverige betalar inte statlig inkomstskatt!
För att underlätta beräkningen av hur stora inkomster du kan ha innan den statliga inkomstskatten tas ut, kan du utgå från den så kallade brytpunkten. Brytpunkten är gränsen för uttag av statlig inkomstskatt före grundavdraget. Det finns två brytpunkter. En för dig som inte har fyllt 65 år vid årets ingång och en för dig som är 65 år vid årets ingång.
Du som inte har fyllt 65 år vid årets ingång kan ha en total årsinkomst på 554 900 kronor innan den statliga inkomstskatten börjar tas ut.
Du som har fyllt 65 år vid årets ingång kan ha en total årsinkomst på 618 700 kronor innan den statliga inkomstskatten tas ut.
Medellönen i Sverige är 36.100 per månad eller 433.200 per år.
De flesta betalar således enbart kommunal och landstingsskatt. Många kommuner och landsting är borgerligt styrda. Den skatten bestäms av de partier som styr i kommunen landstinget.
Den nuvarande regeringen styr med en av de borgerliga partierna beslutad budget.
DE SKATTER SOM TAS UT FÖR STATENS RÄKNING ÄR SÅLEDES BESTÄMMNDA AV M mflr. BORGERLIGA PARTIER.
Det är inte alltid lätt att hålla rätt på allt.
Staten, vare sig det är en röd eller blå regering ska inte bedriva kommersiella affärer. De ser aldrig till kundernas bästa och inser heller inte hur viktigt det är att kunder är nöjda. De utgår bara att kunderna eller ska vi säga oss vanliga människor ska gilla läget. Och helst ska vi inte kritisera ägarna – i detta fall staten som äger bolaget Swedavia som totalt missat konceptet….
@The Viking. Jag tror inte att “den vuxne i rummet” och hans “papegojor” skulle uppskatta om S hade avbolagiserat Swedavia och lagt in det under Trafikverket som en del av en myndighet. Flygplatsen hade fungerat men alla “leka affär” -moderater hade blivit jätteledsna.
Konstigt att du inte är nöjd med att nuvarande regering låtit beslut av den borgerliga regeringen kvarstå!
De borgerliga med M i spetsen har inte föreslagit någon ändring. De hade lätt kunnat lägga ett förslag Riksdagen, varför har de inte gjort det?
Troligen för att M med samarbetspartier tyckt Swedavia skall vara självförsörjande och inte belasta oss skattebetalare!
Flygplatser över hela Sverige är bolagiserade. Några ägs av staten andra av kommuner, regioner eller privata bolag.
Tycker Ni att vi skall slösa med SKATTEMEDEL?
Det har varit en PANDEMI som inget land, företag kunnat förutse konsekvenserna av.