Thomas Cook och TUI för piloter?
Hej!
Vad hade Thomas Cook respektive TUI för schema för sina piloter innan corona? Är intresserad av schemat för både långt och kort. Hur långa var stoppen på long haul? Anställde de folk direkt på LH eller var man tvungen att börja på kortlinjen likt SAS?
Skulle vara tacksam för svar från någon med insyn!
svar
Stoppen var längre förut när de var 767 som flög till Mexico och Thailand och när BLX skötte sig själva. När det slog ihop mer och 787or kom som har vilorum kan FDP bli längre och stoppen blev kortare samt crew slingades ibland via UK. På TUI började de nya på shorthaul och kan bidda type efter senioritet. Dock har tyvärr alla som börjat de senaste ca 10åren fått sluta pga att baser lagts ner.
@Thomas Varför i hela friden, skulle det vara underskattat att flyga för charterbolagen? Det är nog bara noviser som tror så. Eller fråga en SK pilot.
Både TUI och SunClass har betydligt bättre arbetsvillkor, och lön än vad SK piloterna har. Flyger dessutom samma flygplanstyper.
@Thomas. Du har nog missuppfattat arbetsuppgifterna för SK piloter. Under inskolning, så innefattas det 30 minuter gnäll per dag. Det är således en obligatorisk del av typrating. Således inget piloterna skall lastas för.
@Dual
Tack för svar! Tror att charterbolagen är underskattade att flyga för. Många ser SAS som det självklara valet i Skandinavien, men har hört att piloterna på både TUI och Sunclass stormtrivdes innan covid-19. Från vissa SAS-piloter har man annars hört en del gnäll på sina håll, även om SAS såklart också är ett bra företag att jobba för.
På TUI nordic så är det numer britterna som flyger LH och när det gäller SH så är det några enstaka Canarias stop annars mest tvärnitar. Förhoppningsvis så kommer LH tillbaka till TUI Nordic framöver men det kommer ta tid som det ser ut nu.
Jag vet att Sunclass körde piloter som hade dubbel type-rating, alltså både short och long haul med 321 respektive 330