Tror inte SAS gråter..
SAS får bra betalt för strejken av flygarbetsgivarna (det är en försäkring mot strejk).
Sedan passar man på att göra tungt underhåll på flygplan mm……tror inte SAS gråter så värst..
Piloterna skall vara försiktiga….det finns rykten om neddragningar av trafik i vinter = permitteringar….
svar
@ Fran Otto Sjöbuse: SAS Long Haul har väl aldrig varit lönsam?
mkt imponerad av att SAS klarar av en kris som denna, med bibehållen prestige, nu tankar aktier.
Det är long haul som gäller framåt, där åker inte FR eller andra.
SAS har ett mycket starkt varumärke world wide. Det är den faktorn som gäller när folk bokar från olika världsdelar, Flyr har inte en sån etablering, det gäller att fylla varje flight från båda hållen.
Anko verkar vara exakt den vd bolaget nu behöver, Wallenbergarnas starkaste disciplin är att just få fram rätt vid vid exakt rätt tillfälle, exemplen är många där bla.a Jan Carlsson tronar, men även Barnevik, Nicolin, Scania vdn Österberg, nuvarande vd Ericsson etc etc
Enligt de flesta “ekonomiexperter” så är vi påväg in i en lågkonjunktur (de närmsta 2 åren).
SAS kommer inte expandera sin trafik under den perioden, tvärt om lägga sin energi på att rensa ut alla lik i garderoberna, effektivisera och slimma flyg-flottan till enhetstyp mm.
Ett tätt samarbete, hopslagningar, uppköp av något flygbolag som det spekulerades om vid förra krisen är mera trolig den här gången.
Kanske Easyjet, Ryan, Finnair skulle kunna vara kandidater….helt klart som korvspad kommer det bli en stor förändring av SAS närmsta året….
Landskampernas tid är förbi med flaggor på stjärtfenorna, nu är det ekonomi och effektivitet som gäller….vinna eller försvinna!
Självklart blir det neddragningar, piloterna har ju även i sitt förslag till SAS lagt fram att de kan bli nedtvingade på deltid när SAS behöver det (alltså tex under vintern.)
Får se vad som avtalet landar i nu när det eventuellt är klart. Men dr. Realist verkar få fel igen, precis som allt annat han svamlar om. Dock så blir jag inte förvånad om han får rätt i att SAS väljer att konkursa avtalsparten med piloterna när avtalet väl är skrivet, det är helt i linje med hur SAS tidigare kringgått alla avtal de gjort med piloterna.
SAS kommer inte att få en krona från flygarbetsgivarna för denna strejk. SAS fick heller inget vid strejken 2019.
SAS är i rekonstruktion (oavsett vad piloterna vill tro eller ej) och vid en rekonstruktion betalas inga bidrag ut. SAS kommer knappast att gå med på ett avtal med SPG denna gång. Enda lösningen är en fullt genomgången rekonstruktion med uppsägning av alla anställningsavtal inom SAS Scandinavia och möjligtvis erbjudanden att komma tillbaka till ett jobb i ett mycket bantat SAS Connect eller SAS Link. Nya SAS kommer att ha maximalt 50 flygplan efter rekonstruktionen och kommer att få börja om på liknande sätt som Norwegian.
@Insider Svammel, dravel och fantasier