Type Rating – Self Sponsored
Är det någon som har förslag på vart man kan hitta en riktigt billig EASA A320 eller B737 Type Rating? Dela gärna förslag på olika ATO med info om pris.
svar
Många av mina gamla kollegor var från TFHS och var minst lika skickliga piloter som någon annan. Det märks dock på TFHS:are att de är väldigt lika varandra i beteende och sätt att förhålla sig till arbetsuppgiften vilket bara bekräftar urvalsprocessen TFHS tillämpar. Varken positivt eller negativt, vanliga trevliga kollegor som alla andra, man hittar dock inga udda gökar bland TFHS:are. Udda gökar är alltid kul att flyga med.
Om man inte får jobb på rådande marknad så bör man ta sig en rejäl fundering på varför.
Tänk på att många bolag tjänar pengar på att du går deras TR som tex Ryan och Wizz mfl. Om du redan köpt en TR så måste du troligen gå deras program ändå. Så verkligen korkad idé att köpa en TR om du inte har en garanti från ett bolag att de anställer dig efteråt.
Du är ute och cyklar så det ryker om det.
@OP Tränar egot gör man också på TFHS verkar det som ibland.
Har hört att det är en del kaptenen som inte gillar flyga med vissa TFHS styrmän direkt. Dem kunde knappt landa när det blåser mer än 5kt i sidan.
När det kommer till att betala sin typerating så är de ju absolut att föredra om man hittar ett bolag som bondar en ett par år. Då får man säkerheten också om man skulle få sparken så kan man förhoppningsvis slippa betala hela.
Annars hade jag gått till Ryanair, visserligen betalar du för absolut allt. Men du får en bra utbildning och få lov att flyga ett par timmar också.
Det beror ju på vad man har för mål. Vill man snabbt komma ut på linjen och flyga TP/Jet så är nog en type rating att föredra.
Vill man köra instruktör så ska man såklart satsa på en FI.
Men en FI(a) och en Type Rating ligger nästan i samma prisklass. Att lägga pengar på en ledarskapsutbildning ställer jag mig tveksam till. Men passar säkert vissa men kommer inte bygga ditt CV inom flyget.
Sluta förstöra pilotmarknaden. Trött på alla dessa köpepiloter. Kommer ni inte in på TFHS har ni inte i pilotjobbet att göra….
Jag hade lagt mina pengar på annat än en TR. Med en TR låser man sig på en typ och därmed antalet potentiella jobb.
Lägg istället din tid och dina tusenlappar på kurser/aktiviteter som utvecklar dig som pilot och person.
Jag hade tex övervägt en aerobatic rating, flight instructor och någon bra ledarskapsutbildning.
De tre utbildningarna lär förbättra ditt CV mer än en random TR.
Timmar har ingen betydelse verkar det som, inte TR heller. Under mina 20 år i branschen har jag jobbat med en mängd nya styrmän, väldigt många av dom kom direkt från flygskolan med varken TR eller massa flygtid. ”Flying skills” är väldigt skiftande också och ibland undrar man om några ens har ett flygcertifikat…Gemensamt är dock att oavsett vilken nivå de är på när de börjar så blir alla snabbt varma i kläderna och skickliga piloter när de kommer ut i normal produktion. Att flyga en ”airliner” jämfört med ett sportflygplan är stor skillnad så därför är väl inte timmar så viktiga, om det inte är timmar i en ”airliner” vill säga. Den viktigaste egenskapen vid rekrytering skulle jag säga är personlighet, trevlig, glad och öppen. Alla kan flyga en CRJ900 eller A320 om man inte är helt tappad bakom en vagn, det handlar bara om att vara strukturerad och är du inte det så blir du det när du hamnar på linjen. Köp ingen TR och köp ingen flygtid, fila på ditt CV istället och framför allt var glad och trevlig så får du ett jobb. Och när du fått ett jobb så fortsätt vara glad och trevlig så blir jobbet för både dig, passagerarna och dina kollegor roligare.
Stämmer inte. Vet flera som har börjat och ska börja på Connect utan 320 TR. De flesta med någon form av TR förvisso, men inte 320.
Va inte rädd. Inser att ni har en lite annan syn.
Absolut önskvärt att få type rating via anställning men tyvärr så fungerar det inte så på många ställen längre. SAS Main, absolut.
Tex SAS Connect tar enbart folk med A320 Rating, flera utan erfarenhet har börjat där.
DAT har följande krav;
-Valid A320 type rating
-For Captains: 500 hours as PIC excluding simulator, PICUS, and LT.
-For First Officers: No hour limit
Vet själv många som har köpt Type Rating före sitt första jobb. En del via Ryanair och väldigt många utan några löften.
Man får nog se en Type Rating som en del av utbildningskostnaden numer, tyvärr, vare sig man vill eller inte.
Jag är rädd att du inte vet hur bolag ser på saken, de flesta bolagen föredrar absolut att utbilda sina egna piloter om de ändå ska anställa folk med få timmar, så på bolag som Eurowings så blir du inte uppringd innan folk utan TR, krav och realism är olika saker inom den här industrin tyvärr…
Jag känner personligen ingen kollega som fått jobb med en egen TR utan timmar, får ni det så all power to you, men va försiktiga med detta säger jag bara, och mitt klara tips är, köp ALDRIG en TR utan jobbsäkerhet
Varken DAT, Braathens, SAS Connect, Smartlynx eller Eurowings har något formellt timkrav på A320 First Officers längre. Så med en Rating i certet så går man före många i ledet.
Man behöver såklart klara respektive bolags tester för att få ett jobb. Men de har inte massa sökande med A320 behörighet så hittar dem folk med rating så är en intervju väldigt trolig.
Vet alla som flyger om du klarar TR för A320 kan du flyga en jetliner. Även som kapten lär man sig saker. Att ha massa enmotor tid bevisar ingenting att du kan flyga en A320.
Nja, relativt lätt är en överdrift tyvärr, för på alla dom bolagen (förutom möjligtvis smartlynx) så söker dom realistiskt folk med iallafall 500h+ på typen/jet, de har inte brist på sökande på någon av dom där bolagen du nämner så dom med timmar får prioritet
Dessutom erbjuder bland annat Wizz a320 TR via dom själva med jobbgaranti, vilket är bättre än att göra TR hos nån oseriös aktör om du frågar mig
Har du en A320 Type Rating, även utan timmar på typ så får du för tillfället relativt enkelt en intervju med exempelvis Braathens, DAT, SAS Connect, SmartLynx, Wizzair osv.
Och en TR utan timmar är inte värt någonting jämfört med en type rating med jobbgaranti
Om man dessutom inte lyckas hitta ett jobb så man måste skaffa en TR utan jobbgaranti så kanske det tyvärr inte bara är en TR som saknas utan även kunskaperna som krävs för att få jobb i denna tuffa marknad
10.000 Timmar enmotor är ingenting i jämförelse med en tr på en a320.
Att göra sin grundläggande pilotutbildning är en enorm ekonomisk risk som de flesta av oss piloter behövt ta, att sedan lägga ännu mer pengar på en Type Rating som inte är direkt kopplad till ett jobb är ekonomiskt självmord…vad gör du när din type rating inte ökar dina chanser till ett jobb? Är en Type rating vissa bolag vill ha men timmar är det bolagen eftertraktar mer
@A320
Klart man behöver göra Base Training, men man bör se sig om och jämföra priser. Om man inte har möjlighet att göra ZFTT med en jobbmöjlighet. Man behöver inte göra Type Rating och Base Check på samma ställe.
Men med er logik, är det inte lika onödigt att betala för sin grundläggande flygutbildning utan jobbgaranti? Speciellt när en del bolag nu börjat sponsra nya kandidater eller så kan man hoppas på en av de få platserna hos TFHS.
Finns lika många olika vägar som det finns piloter där ute.
Detta är ju tillomed ännu mer onödigt än att betala en TR utan jobbgaranti…ännu mera pengar i sjön att ha en TR utan base training