Undermåliga Arlanda flygplats
ETT spår och fast track öppet på security T5 SAS gates, Torsdag eftermiddag låång kö.,
Signum för Skandinaviens sämsta huvudstads flygplats.
svar
Till dig som svarat Bo och säger att det ytterst är resenärens ansvar att vara i tid och att ta reda på vilka regler som gäller så går det smidigare genom security.
JA det är resenärens eget ansvar och det håller jag med om MEN nu när det är pandemi och det är underbemannat på både incheckning och security ( därav väldigt långa köer emellanåt) så är det inte alls säkert att det räcker med att vara 60 min före avgång och det borde man kanske informera mer om på tex Swedavia hemsida. I helgen som passerade var det ca 25-30 min väntetid i säkerhetskontrollen vissa tider.
Hade det inte varit pandemi och full personalstyrka ja då hade nog 60 min räckt. Idag tveksamt så ska ni resa i juli: Var ute i god tid!
Trevlig sommar till alla.
Sv Bo:
Håller med dig i det du skriver i dina två första stycken. Även om underleverantörerna självklart har ett stort eget ansvar så är det ju trots allt Swedavia som har huvudansvaret och ja de borde förutsett sommarens ökande passagerarmängder så personal kunnat anställas i tid tex dvs talat om det för underleverantörerna. Vet ärligt talat inte huslånet/ kort i förväg de går ur med passagerarantalet tex.
Till dig som svarade på mitt inlägg från 28/6- och skrev att man inte skall skylla på pandemin för obefintlig service och att T5 alltid varit skitig- självklart kan både städning och service bli bättre ( håller dock inte med att servicen är obefintlig- tycker tom den är rätt så bra under rådande omständigheter.)
Däremot menar jag att man måste förstå att det inte finns tillräckligt med personal att bemanna upp för passagerarantalet vilket bidrar till långa köer i både incheckning och Security och det är en del av coronaårets effekter/påverkan. Det är bland annat det jag menar med tålamod tack.
@Puckelbro
Offtentliga upphandlingar brukar generellt handla om kostnad.
Någonstans måste en underleverantör dra på kostnad för att kunna vinna det.
Du måste skilja på vem som är ansvarig för olika verksamheter.
Pass och Tull verksamhet faller på respektive organisation Ej på flygplatsen.
I övrigt är det ytterst resenärens ansvar att se till att vara på flygplatsen i tid för att hinna med. Ingen passagerare borde vara omedveten om att vi har en pågående pandemi där inget är normalt.
Din privata reseförsäkring kräver som standard att du är på flygplatsen minst 60 min före avgång.
Risken att du inte skulle hinna med då är ytterst liten. Men sitter du och inmundigar mat eller spritdrycker på flygplatsen innan passage säkerhetskontrollen eller passkontrollen är det definitivt ditt personliga ansvar.
I 99% av fallen med missat flygplan är det resenären själv som är ansvarig.
Swedavai har ytterst ansvar att allting ska flyta på med sina underleverantör. Swedavia har vetat om att trafiken kommer att gå upp i Juli men lät ändå underleverantörerna att planera att det blir inte så mycket trafik. Nu sitter Swedavia med skägget i brevlådan och ser jävligt inkompetenta.
Jag menar hur tidigt ska man som passagerare komma till flygplatsen då för att hinna igenom säkerhetskontrollen? 8 timmar innan? Sen har dem bara 4 led öppna istället 8-10st.
Och passpolisen är också ett jävla skämt. EK, QR, PC,TK,XQ går samtidigt och den fina svenska passpolisen har 2 luckor öppna istället för fler..
Jag blir sen första att skriva på om det kommer en EU förslag att flygplatsen blir skadeståndsskyldig när passpolien inte har personal eller när Nokas försenar pax för att det är ett led öppet? Man måste väl kunna söka ersättning från flygplatsen när det egentligen inte är flygbolaget fel. Vet att vårt flyg till ROM blev försenat 45 min för att vänta in nästan halva passagerare antalet.
Nej, Swedavia jag kan köpa pandemin men när ni visste att trafiken skulle gå upp så misslyckades ni totalt.
@Matias.
Hur kan underleverantören “inte anställa tillräckligt många”? Har de rätt att själva avgöra hur mycket som ska vara öppet på Arlanda? Jag antar att det finns någon form av avtal med Swedavia där man specar vad som krävs av underleverantören, annars låter det ju helt vansinnigt.
Att det är långa köer på security har egentligen ingen att göra med Arlanda som infrastruktur.
Det är gott om security control platser på Terminal 5, båda på den stora ingången samt på Pier B.
Problemet är att underleverantören inte anställer tillräcklig många och därmed är de flesta platserna stängda.
Så man får kritisera Arlanda som flygplats men just där är problemet annat än just hur Arlanda är byggt.
Det var inte väsentligt bättre innan Corona pandemin, så skyll inte på denna.
Service på ARN är helt obefintlig och T5 är skitig och har varit så länge.
Tänka sig i det fantastiska Sverige skylls allt på den där pandemin. Samma sak med skolan där dottern går. Resultaten var usla både före och än mer efter!
Till alla som skriver att det saknas resurser och det är under all kritik: En liten påminnelse bara:
Det har varit och är pandemi- Corona. Vi var över 400 som blev varslade på grund av arbetsbrist förra året och det bara i Security vet inte hur många av andra anställda på flygplatsen (incheckning,lastare, med flera som också blev uppsagda).
Vet att det kommit en del återanställda och nyanställda men det är långt ifrån tillräckligt många. Och det tar tid att anställa på Arlanda oavsett arbetsgivare- det är säkerhetsprövning som ska göras innan anställning.
Det kommer ta lite tid nu i semestertider. Självklart kan servicen alltid bli bättre men det är säkerheten som är prio 1.
Ditt svar bevisar enbart att du inte har praktisk erfarenhet av många internationella flygplatser.
En som besökt väldigt många flygplatser över hela världen.
Instämmer, en bedrövlig servicenivå, mkt bristfällig städning på toaletter dessutom. Security kunde ha ett trevligare bemötande. Kvalitets kontroll verkar saknas överhuvudtaget.
Kan hålla med om att många passagerare verkar vara helt oförberedda på säkerhetskontrollen.
Men det är ingen ursäkt för att bara ha ett spår öppet med långa köer på Arlanda T 5.
På Nordens suveränt sämsta huvudstads flygplats , ARN, är service obefintlig. Alla som jobbar på ARN oavsett vilket bolag man jobbar för verkar tycka att flygplatsen är till för dom och att kunder är av ondo.
Så har det varit på ARN i manga år.
Mottot verkar vara ”Här ska ingen känna sig välkommen”
Flygplatsen är en skamfläck på Stockholm och Sverige. Man borde tänka på att det är första intrycket som turister och andra besökare får av landet.
Kollar du dagen innan kan de vara slut i morgon. Det handlar inte om ansvar här utan en internationell flygplats. Något annat som retade mig var att inte gratis bussarna utanför terminalerna inte är i trafik, totalt under all kritik!
Bosse
När det blev en flygplats ansvar att sköta PCR tester..?
Du verkar inte ha rest mycket. Visst kan man önska att saker och ting blir bättre. Men med tokiga människor som saboterar och flyger in i Word Twin Towers mm. får vi vara glada att vi har en säkerhetskontroll.
Som frekvent resenär har jag aldrig några problem i säkerhetskontrollen. Vi får den prioritet vi betalar för det.
De som orsakar de flesta köerna är sällan resenären som har alla möjliga problem med vad de har med sig och hur de är helt oförberedda. De börja plocka fram datorer, skärp mm. när det är deras tur i stället för att förbereda sig så allt fungerar smidigt.
Skärp Er!
Jag tycker det är resenärens ansvar att kontrollera om och var ett test kan göras innan man åker ut till flygplatsen.
Resenärerna ska väl inte uppträda som små barn som står och tjurar om godiset är slut.
När man reser speciellt i corona tider måste man informera sig om möjligheterna i förväg.
Frekvent Resenär
Oavsett säkerhetskontroller på Arlanda får man gå bedrövligt länt. Inga transportband att stå på för att förflytta sig. Uselt!
Båda säkerhetskontrollerna på T5 kommer vara bemannade från 2/7.