Unga piloter långdistans
Hej!
Ibland när jag svävar iväg bland flight deck-videos på Youtube slår det mig att det, enligt min uppfattning, är rätt vanligt förekommande med yngre personal i cockpit på långflygningar och således på större flygmaskiner.
Kanske alltid haft en felaktig tro när det kommer till långdistans och kaptens/styrmansjobb, att det är = många års flygande på kort-/medeldistans på mindre flygplanstyper för att sedan avancera till långdistans.
Är det vanligt att yngre piloter börjar flyga longhaul direkt? Vad styr detta?
svar
“Jobbet är kanske inte det populäraste eller mest meriterade?”
Gäller även CC’s.
Beror på var i världen man kollar. I Skandinavien är det mest gamla men i Mellanöstern flyger de uteslutande LH så då blir det ju att alla startar där. Sen i USA är det mer poppis att flyga SH så att få ett säte på LH är inte lika svårt om man vill. I takt med att villkoren försämras blir nog LH en form av straff för nya framöver. LH brukade vara ganska soft men numera är det istället en snabbare död.
Tack för alla svar!
FlyHigh, du har delvis rätt. Historiskt sett har de som flyger long haul mer erfarenhet. Då det ses som lite ”finare”. Detta har dock ändrats lite med lågprisflyget intåg, där finns inte samma trappa som på de traditionella bolagen.
En trappa där nya piloter börjar som relief pilots, de landar eller startar inte utan sitter bara vid kontrollerna när styrman eller kapten vilar. När de gjort detta under något år fortsätter de sin trappa och bli styrmän ofta på en mindre kärra. Så det är kanske dessa du ser? Titta på antalet streck på axlarna.
Det beror väl också på respektive flygbolag, och vilka eventuella avtal som styr var piloterna skall placeras någonstans. Vissa flygbolag, särskilt i USA, använder sig väl strikt av senioritet (tjänstgöringstid) medan flygbolag i Mellanöstern verkar välja på andra meriter.
Det handlar om att fylla cockpit. Man flyger vanligtvis bara 500 fot i TO och sista 500 fot vid landning. De ger blivande piloter lång tid att öka erfarenhet och skynda långsamt.
Långdistans är inte en direkt hälsosam arbetsmiljö. Avbytesbesättningen brukar vara väldigt unga, även kaptenerna. Jobbet är kanske inte det populäraste eller mest meriterade?