Vad händer med Amapola Fokker 50F när de slutar flyger post?
Hej, är det någon som vet vad som händer mer Amapola när de slutar flyga post flyg inrikes i Sverige i slutat av augusti? Kommer de skrota maskinerna, sälja eller flyga på annat håll?
Mvh Kurre
svar
Dem kommer flyga F50 tills det bara ej går mer.
Finkammar hela världen eft dessa maskiner.
Förutsätter att Benny mejsel är tekniker…
Källa på det Benny?
Har inte hört något om detta.
I morgon förhandlingar ang personalminskningar.
Ja, precis du skriver att du gissar ja.
Nu är det så att Amapola och Populair inte alls är samma saker. Amapola flyger post etc och Populair är varumärket som flyger passagerare. Dock samma bolag ja.
Vidare är de intresserade av många rutter, men inget bekräftat.
Många som “gissar” i den här tråden.
Oj så fel det blev med Fokker. Korrekturläsning behövs då texten allt oftare justerar sig själv.
Så länge maskinerna är flygbara så finns det alltid avsättning för dom i Afrika. Se bara vad åtskilliga tidigare Skyways F50 har hamnat.
Folket 50 är ljuvlig att åka med jämfört med ATR:erna, som orsakar hörselskador. Har numera med mig hörselskydd.
Sv Fabian Amapola och populair är samma sak. Maskinerna är redan ägda av samma bolag. Man kommer nog först leta nya fraktavtal med frak fokkrarna men om man inte hittar det kommer man nog ev sälja eller göra om till pax version. Men amapola har aldrig velat flyga någon linje som dom själva sponsrar utan bara ACMI eller rikstrafiken så får se vad som händer. Gissar mest på att maskinerna säljs medan dom fortfarande kan det
Det ryktas att Amapola (Populair) ska fånga upp fraktmaskinerna. Linjerna som är av intresse är många. Inrikes.
Ampola är den enda operatör som klarat sig igenom alla stormar i flygbranschen.
Alla andra har konkat, hoppas de klarar sig igenom den kommande stormen.
Upphandlings kontrakten är orealistiska med skadestånd och en massa annat strunt
Next jet flög statligt trots detta konkade de.
Amapola flyger uppdragstrafik det är deras affärside, tror inte på mer paxlinjer tyvärr utan mer att den enda de flyger på egen risk å räkning snart går bort. Håller tummarna för nya fraktlinjer och att Postnord låter Amapola flyga vissa linjer när det visar sig att Norrland behöver viss post via flyg sen.
Varför kör de inte Kristianstad? (ESMK) Fokkern har många goda år från den flygplatsen. Känns som bollen ligger på straffpunken…
Skulle tippa att det blir fler frekvenser och destinationer med Populair istället. Kanske någon F50 i ren frakt blir reservdelsflyg.
De har en fraktfokker (LCD) i Norge också, flyger åt DHL och Fedex, sen har de rikstrafiken något år till med passagerarfokkrarna. Troligtvis säljs de flesta F50 frakt utan stora cargodörren som flygit åt Postnord. Blir nog övertaligt med personal i höst tyvärr.
Kommer läggas ned.