Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför övergav Wallenberg SAS

Tråden startades av Columbia

Som rubriken lyder, varför övergav familjen Wallenberg SAS?
Det var samma familj som tog initiativet att starta SAS en gång i tiden. Man har flera gånger pratat om vikten av att ha ett starkt flygbolag för svenskt näringslivs bästa.

Har försökt hitta citat eller intervjuer på nätet men hittar ingenting. Hur viktigt var SAS i slutändan för denna familj?

Publicerad den 2024-10-03 14:02
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

@Linkan
2024-10-07 23:39

Jag tror ungefär detsamma som du, men Danmark och dess sätt att tolka avtal är en stark faktor till Wallenbergs utträde, tror jag.
Oj, vad vi skattebetalare och land har förlorat på detta sk. samarbete kallat SAS.

Linkan
2024-10-07 14:21

Sv pf Nu är Sverige inte aktieägare i SAS längre. Det var helt nyligen som bolaget ombildades. Även mina aktier blev värdelösa nu i höst.

Den borgerliga regeringen har haft lång tid på sig före SAS´s ombildning att utse en representant för Sverige.

Man har gjort flera misstag. En tidigare Borgerlig regering sålde också ut rättigheterna att trafikera järnvägen till Arlanda, ArlandaExpress.

Inte underligt att Wallenberg lämnar SAS.

TILL:sv@Olle
2024-10-07 11:57

Nationellt bolag innebär INTE per automatik statligt ägande.
Se dig omkring och kolla upp ägarskapet.

pf
2024-10-07 09:44

Linkan, Sverige og Norge eier veldig lite nå av SAS.

Hvorfor skal SAS ha styremedlemmer fra Sverige.

Bör du våkne opp til den nye situasjonen ?

Linkan
2024-10-06 22:03

Wallenberg har inte längre samma behov av flygtransporter som man hade innan Teams med flera system för möten via internet blev allmänt tillgängliga.

Dessutom har nuvarande regering avstått från att tillsätta de styrelseposter man hade tillgång till i SAS (ett mycket dåligt sätt att hantera uppkommen situation).

Men som någon skrev “Det är inte alla förunnat att förstå”.

Nuvarande Regering behöver skärpa sig på många punkter!

thomas
2024-10-06 14:43

Sån bra historia har inte SAS, öppna ögonen.
Under 60 talet stog väl Curt nicolin i sas hangarer och sparkade folk till höger och vänster för just orsak stora förluster.
Jan Carlssons totala insats var förlust, han investerade miljarder i nån gammal hotell kedja (Intercontinental), som konkade eller skrevs av med miljardförluster, vad jag kommer ihåg, + en massa andra idiotiska affärer köpet av baltflyget Braathens span air etc miljarder i sjön till ingen nytta.

johnny
2024-10-05 17:30

pf, är inte säker på vad du menar, men självklart är Norge viktigare för SAS än vad Sverige är. Så har det väl varit länge.
Men det är ju inte bara skandinaver som reser via CPH.

pf
2024-10-05 14:03

Johnny, med tanke på det SAS sa i en Årsberetningen, at omregnet er den norske omsetning i SAS like stor som den danske og den svenske tilsammen.

Er det Norge som har holdt trafikken mulig, bl a for den langt mindre svenske ?

For ordens skyld, jeg holdt omsetning utenom de tre skandinavike land utenom.

sv@Olle
2024-10-05 12:24

Sverige ska absolut inte ha något ” nationellt ” statligt ägd flygbolag. Det vore helt vansinnigt.

goran
2024-10-05 11:48

@sv@sv thomas
Njah, är du nu helt säker på det..
SAS måste i så fall ha tjänat enorma summor på 50 och 60 talet.
70 talet var en ekonomisk katastrof. Slut 70 tal var SAS närmast konkursmässigt
När JC kom till på 80 talet var läget absolut inte bra. Sen lyckades JC få till en del bra år för SAS , men också år med stora förluster.
Efter Carlzon kom tyvärr en del bransch okunniga bönräknare till på VD posten.
Inte minst Gustafson som total förstörda samarbete mellan bolag och flygande personal.
Sedan millenieskiftet har det mestadels varit brakförlust.

Hr
2024-10-05 00:50

@Sv @thomas. Hur räknar du egentligen? SAS hade ett eget kapital på cirka 30 miljarder i mitten av 90-talet. Vid rekonstruktionens start i 2023 var skulderna enorma och det egna kapitalet minus 30-40 miljarder. SAS styrelser (inklusive representanter från familjen Wallenberg) under de senaste 40 åren har brännt alla pengar och till och med en helt outbildad person hade inte kunnat sköta bolaget sämre. Och knappast någon utdelning har givts till ägarna under dessa år. Vi får hoppas på att underverkens tid nu är inne…..

Johnny
2024-10-04 17:30

@Hr
Visst är det bara om saker och ting går enligt planen att AF-KLM köper fler aktier i SAS.
Men det är bara folk som stirrar sig blinda på SAS resultat senaste åren, under ch11, som spår att det kommer gå år pipan .
Ledningen på AF-KLM är inga idioter. Klart att de har en plan med att investera i SAS och också vet vad man går in i.
Många bittra 08:or här på FT har fått för sig att danska staten vill subventionera ett SAS som inte går runt.
Så är det inte. För det första skulle detta straffas vid ett val. Många danskar ärtrötta på att betsla SAS förluster.
För det andra:
Nya SAS har en unik chans att bevisa sin relevans. Detta är upp till bevis för Ankos ledning , som nog är den mest kompetenta bolaget nånsin haft.

Inget kommer att ” rulla på ,” på vanligt ineffektivt ” gammal sas vis”
Man kan vara säker på att SAS kommer att göra allt som behövs för att bli lönsamt , lyckas man inte kommer bolaget att försvinna .

Sv @Sv. thomas
2024-10-04 14:27

SAS har ett totalt sammanlagt plus sedan starten 1946.

Jag har varit med hela tiden.

@Olle
2024-10-04 13:28

SAS har aldrig varit nationellt förrän nu och danskt. Det svenska nationella flygbolaget var ABA som blev ett av tre bolag som gick samman i SAS.
Sverige har inte haft något riktigt nationellt bolag på 78 år

@Sv. thomas
2024-10-04 11:43

thomas har helt RÄTT.
SAS har inneburit ständiga eftergifter till Danmark och stora svenska investeringar med såväl privat kapital som skattemedel. Nu står vi med ett totalt sammanlagt MINUS sedan 1946.

SAS har INTE gynnat Sverige!…räcker med att se på nuläget.

cph4ever
2024-10-04 09:27

Oj så mycket ARN/Sthlm bitterhet!

Sv thomas
2024-10-04 09:04

Öppna dina ögon!

År 2019 redovisade SAS vinst. De var då pandemin startade och även Ryanair hade därefter två år med FÖRLUST!

Totalt sedan 1946 har SAS givit många år med vinst.

Storgatan 19
2024-10-04 07:40

Tänk att så få förstår Wallenbergs position i svenskt näringsliv och sedermera Sverige AB.

Gyllenhammar
2024-10-04 07:35

okej, men det är ju Wallenberg som rekryterat alla VD poster på SAS, så då förstår jag inte riktigt argumentet? Jag tror att Wallenberg finns med i periferin.

Rick
2024-10-04 00:21

Men SAS har inte gått med vinst på ”egna ben” på länge.
Dax leverera nu.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500