Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vem öppnar ARN-LAX?

Tråden startades av LAXEN

Vem tror ni startar ARN-LAX nu när behovet är skapat?
SAS gjorde ett enormt misstag eftersom dom var helt ensamma när DY kastade in handduken. Tror ni att ett amerikanskt bolag skulle vara intresserade?
Jag tror att DY kommer att komma tillbaka eftersom SAS aldrig skulle erkänna att det var ett dåligt beslut. Berätta hur ni tänker.

Publicerad den 2019-09-18 08:27
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Flygare
2019-10-17 16:59

”stockholmare” har helt rätt. För lite C klass biljetter över 12 månader, ska det vara.

Acer
2019-10-17 16:47

Laxens tråd och inlägg avslöjar okunskapen om branschen och ekonomi.
Inget bolag lägger ner lönsamma linjer. Teoretiskt kanske om man tror att
man skulle bli ännu lönsammare med en annan linjedragning. I detta fall lägger på ner vilket bara talar för dålig lönsamhet. Det ser andra och håller sig borta från att göra om samma misstag.

Urban
2019-10-16 23:10

Med Trump och Pence har väl dom kloka svennarna fattat att USA är helt ute.
Ett stopp på tex Island på vägen är dock bara bra om man skall till Kanada.

Tim
2019-10-16 18:53

Swedavia som år efter år sabbar för långlinjerna under de viktiga sommarmånaderna med deras banarbeten. Förläng 01R eller 26 så åtminstone två av tre är på 3300m

Jonas
2019-10-16 18:43

Om nu Stockholm är så överlägset och efterfrågan är så stor, varför står inte bolagen i kö för att öppna upp linjen?

Stockholmare
2019-10-16 18:02

123 har rätt men så ser det inte ut under hela året och då funkar inte ekvationen. CPH är mer business än STO bara att inse.

Källor
2019-10-16 17:34

Det låter otroligt för att vi är så janteindoktrinerade i Sverige.

https://www.atlasbig.com/en-us/countries-tourism-income

https://www.investstockholm.com/globalassets/documents/report—global-companies-with-offices-in-the-nordic-region.pdf

Den andra källan är jävig men det finns andra som beskriver motsvarande. Stockholm/Sverige har dessutom stärkt sin position de två senaste åren och har nu 64% av hqs varav hälften i sthlm. Danmark som helhet har 20% och Norge 9%.

En motsvarande rapport från Öresundregion visar på samma förhållanden men de accentuerar förstås att det finns en del HQs i Malmö. Stockholm är dock ändå helt överlägset.

@123
2019-10-16 16:59

Jasså, det låter otroligt, kan du styrka ditt påstående, tack.

Flygare
2019-10-16 16:57

@sv. Flygare
Vad du tycker är struntprat, är för mig ointressant. Faktum är att SAS flyttar LAX linjen av en anledning.Denna anledning är att CPH-LAX löner sig bättre än ARN-LAX, punkt.
Arlanda flygplats kommer aldrig ikapp med CPH. Dessutom är det anmärkningsvärt att inga andra flygbolag köar för att starta en ny LAX linje frånARN om det nu är så fantastiskt bra. Att ARN är en undermålig flygplats på alla sätt och vis hjälper förstås inte heller.

M.P
2019-10-16 15:52

Det är kul att det alltid snackas om att upptagningsområdet är så mycket större nere i CPH…men lilla Finland har Finnair och fyller sina flygplan…skulle gissa att Finnairs största ”upptagningsområde” är Sverige. Finnair lyckas flyga både på Asien och Nordamerika.

123
2019-10-16 14:16

Att påstå att SAS flyttar LAX till CPH pga dålig efterfrågan på C klass biljetter stämmer inte helt. Om man tittar på boknings siffrorna senaste och kommande dagar så har C klass varit full bokad nästan varje dag.

Re: Flygare
2019-10-16 10:36

Struntprat. Kan Finnair öppna linjer från ett pluttland i Arktis till kinesiska städer ingen hört talas om så kan Stockholm försörja fler än 1 daglig till LAX. Det är endast en fråga om Swedavias oförmåga, svensk flathet gentemot danskarna och bristen på en flagcarrier.

Sverige är den överlägset största både industriella marknaden i Norden och det överlägset största turistlandet (större än Danmark och Norge tillsammans). Det är som sagt bara trams att Sthlm inte ska ha direktlinjer.

Flygare
2019-10-16 07:05

Inget vettigt bolag kommer starta ARN-LAX. Inte tilräcklig efterfrågan efter C klass biljetter, helt enkelt.

Sv Reality
2019-10-15 19:37

Håller med dig om större upptagningsområde. Men Arlanda är billigare än Kastrup trots flygskatt. Det blir således dyrare att flyga från Köpenhamn men fler passagerare gör det mer lönsamt.

Reality
2019-10-15 09:40

Underligt koncept att flytta sin trafik till CPH? Är du på riktigt?

Ingen flygskatt, bättre anslutningar, större upptagningsområde gör så att det blir ganska logiskt att linjen flyttas.

Tror de flesta gärna ser Arlanda i backspegeln.

LAXEN
2019-10-15 09:08

Eftersom SAS kör sitt underliga race och flyttar fler linjer till CPH så vågar jag sätta min högra kabinsko på att DY öppnar LAX från Arlanda igen. SAS har ett otroligt komplicerat och ologiskt sätt att föra sitt företag framåt. Nu är det DY som har öppet mål som jag inte tror att dom kommer att missa.

Anders
2019-09-18 16:56

Tror ni att något bolag från Mellanöstern kommer börja göra ett stopp på vägen på ARN, tex EK…?
Frågan är väl om en fullastad och fulltankad A380 kan starta på ARN…?

Flygare
2019-09-18 14:27

Norwegian har inga pengar, och kommer inte starta någon tveksamt lönsam linje.
Amerikanska bolag är inte heller idioter, man har sett hur det har utvecklats för SAS och Norwegians ARN-LAX. Inte tilräckligt stor efterfrågan efter business class biljetter på linjen en full ekonomiclass gör inte linjen tillräckligt lönsa för att det är intressant. Fel sorts pax helt enkelt, för många snålisar.
SAS gjorde absolut inget fel vid att flytta linjen till CPH, fler C class pax helt enkelt.

Akke
2019-09-18 13:13

Sannolikt ingen på kort och mellanlång sikt när de sett hur det gått för Norwegian och SAS. Helt enkelt för litet och olönsamt pax underlag………

pf
2019-09-18 13:01

SAS priset seg ut. Får de som ville reise superbillig, var det ikke noe problem å finne langt billigere reiser via FRA, CDG, AMS og særlig LON.

SAS gikk for tidlig på dagen fra ARN for en del connecting pax. Fra OSL måtte man fly 06.55, og med avstand til OSL hadde man valget mellom opp midt på natten, eller hotell der natten før(fordyrende). Jeg er dog usikker på om CPH-avg tiden er bedre, men det er langt bedre Connection flighter til CPH, ikke bare fra OSL. Til ARN konkurrerte man med business-trafikk, noe som priset opp senere morgenavganger og “tvang” de som ville reise billig til 06.55.

Ved å ha flere langdistanseenheter på CPH er man mer fleksibel.

Jeg tror ikke noen andre starter opp non-stopp flyginger ARN-LAX. Finnene har en god tidtabell, muligheten er der via CPH med SAS, og ellers de strekninger jeg nevner foran.

Kommer DY tilbake tar de LCC-pax.

Sorry Arlanda, LA is gone.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500