4 av 5 svenska företag prioriterar lågprisflyg
Publicerad den 28 januari 2005Affärsresandet kommer att öka under 2005 - och samtidigt är svenska företag allt mer intresserade av att minska sina flygkostnader. Det visar Affärsresebarometern 2005, en bred undersökning av hur beslutsfattare på svenska företag planerar sitt resande under året. Hela 78 procent av företagen prioriterar lågprisalternativ och nu ökar kampen om de prismedvetna affärsresenärerna.
- Våra resultat går litet på tvärs med en annan undersökning som branschen själv gjort på europeisk nivå, säger Jan Borg på Resegeometri, som genomför Affärsresebarometern tillsammans med analysföretaget Exido.
– Vi ser att lågprisalternativen kommer att spela en allt viktigare roll i Sverige de närmaste åren och företagen förväntar sig också generella prissänkningar på flyg, fortsätter Jan Borg.
Efter lågt pris är tidtabell och turtäthet det viktigaste när företagen väljer flygbolag. Slutsatsen är att flera lågkostnadsbolag har lyckats etablera tillräckligt många turer på sträckor som är viktiga för de svenska företagen. Möjligheten att kunna vara så flexibel som möjligt och boka om sin resa är inte längre lika prioriterat.
I Affärsresebarometern 2005 framgår också att två lågkostnadsbolag, Fly Nordic och Fly Me, har högst kundnöjdhet av samtliga flygbolag som är med i undersökningen, tillsammans med Malmö Aviation.
I en tidigare undersökning av affärsresandet i Europa som gjordes av en av de större resebyråerna, framkom att enbart 2 procent av affärsresenärerna väljer att flyga med lågkostnadsbolagen. Detta trots att deras priser i genomsnitt är 55 procent billigare än nätverksflygbolagens fullprisbiljetter. Affärsresebarometerns marknadsindex visar nu på helt andra beteenden hos svenska företag där redan i dag över 30 procent regelbundet använder något av dessa lågkostnadsbolag.
– Vi bedömer att lågkostnadsbolagen kommer att fortsätta ta marknadsandelar där det finns en tydlig konkurrenssituation – och förmodligen även utöka med fler destinationer. Men samtidigt är sannolikheten mycket stor att de traditionella flygbolagen kommer att ta upp kampen ordentligt, säger Jan Borg.
Fakta om Affärsresebarometern:
Affärsresebarometern är en årlig, oberoende granskning av den svenska affärsresemarknaden som vänder sig till beslutsfattare på företag med fler än 50 anställda. Undersökningen genomförs av konsult- och analysföretagen Resegeometri och Exido. Resegeometris verksamhetsfokus ligger på affärsresemarknaden medan Exido har ett bredare branschperspektiv och genomför bl a motsvarande undersökningar i finans-, rekrytering- och IT-branschen. I samarbetet kring affärsresebarometern ingår också SBTA, Sveriges Affärsreseförening, en intresseorganisation för företag och organisationer som arbetar för ett kostnadseffektivt resande.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten