Aegean slåss i en besvärlig marknad
Publicerad den 9 augusti 2024Sommar, sol och Grekland. Synonymt för många svenskar. Nu ser vi också alltmer av Aegean här i Sverige, med regional charter såväl som golfresenärer off-season. Att hålla sig inom Europa har varit en lönsam strategi för grekiska Aegean. Trots intensiv konkurrens från andra grekiska flygbolag och charter, samt en enorm skillnad i efterfrågan efter säsong har man ändå kunnat behålla “god gammal” service, även i ekonomiklass. Här finns mycket att lära när nu många nätverksbolag kämpar med lönsamhet i M-klass, som blir framtidens benchmark.
Gamla Olympic körde sig själva i botten med olönsamma långlinjer och ett korrumperat system med nästan fria resor för politiker, med släkt, myndighetspersoner, ja till och med 97 procent rabatt för media- och kulturprofiler, samt överbetalda och underpresterande anställda. Få trodde det skulle gå att rätta till med ett nytt privat flygbolag, i synnerhet som de först blev två, inte minst för att nya Olympic inte skulle få monopol, menade EU. Det blev ett grekiskt drama i många akter. Men efter bara ett år slogs de konkurrerande Olympic Air, i SkyTeam och Aegean Airlines i Staralliansen, samman 2010 under vd:n Dimitrios Gerogiannis som sitter där idag också.
Olympic Air fick ta hand om inrikestrafiken och det fick en del missnöjda anställda att lämna, för att snart dyka upp som rivaler. Många mer eller mindre seriösa grekiska uppstartsbolag har försökt få in foten i marknaden. Men EU hade inte behövt oroa sig. Den stora konkurrenten SkyExpress har idag 30 procents marknadsandel på såväl inrikes som Europa. Här jobbar en hel del som tappade jobbet när nya Olympic Air fick ge upp sina Airbusplan. Aegean flyger 65 Airbusplan, med neogeneration på väg ta över. Olympic Air har skiftat från Q200/400 till ATR 42/72 med 15 enheter och SkyExpress har även de Airbus på väg mot neo och ATR med 27 enheter. Hur fungerar det utan dramatik?
Främst beror det på politiskt stöd. Detta är ju ändå Grekland. Aegean ägs av de rikaste och mäktigaste inom turism, hotell, casinos, shipping och logistik. De å sin sida har politikernas öra, oavsett skiften mellan mycket höger och grekisk socialism. De här näringarna är ju Greklands viktigaste och därmed också Aegean. Var lämnar det SkyExpress, grundat 2005 i Heraklion? Flygbolagets anropskod avslöjar lite; Air Crete. Kretensarna anser sig som ett eget folk och SkyExpress ägande domineras numera av mäktiga investerargrupper inom hotellnäringen och därmed är SkyExpress ett slags kretensiskt flaggflygbolag, skuldfritt och vinstgivande, även om dess stora bas idag är Aten. Även Aegean har goda finanser och stenrika finansiärer, om de skulle behöva. Konkurrens med vänskapskorruption?
Aegean har många utnämningar, Best Regional Airlines tio gånger i Skytrax, det mest ansedda företaget i Grekland i tidskriften Fortune, en av de mest eftertraktade arbetsplatserna i Grekland. Välskött, utan fackföreningar, sade Gerogiannis till mig när jag intervjuade honom för några år sedan och log. Lite märkligt i just Grekland tänkte jag. Reporters United, ett nätverk av grekiska grävande journalister har nyligen kommit med kritisk granskning. En relativt vanlig anställningsform i Aegean, inte minst i kabin, är rullande kontrakt på åtta månader, så 45 dagar utan jobb och så i bästa fall nytt kontrakt i åtta månader. En del har jobbat så i upp till nio år. Föräldraledighet, sjukvård med mera är höljt bakom en järnridå. Återanställning är upp till godtycke. Överviktighet lär inte uppskattas till exempel, enligt Reporters Uniteds intervjuundersökning.
Men någon stor skandal har det inte blivit. Helårsjobb är inte alls så vanligt i en turistekonomi. Det förstår alla. Alla vill heller inte ha det. Detta är givet ett av Aegeans och SkyExpress värsta problem. Det är enorm skillnad mellan vinter och sommar, i såväl inrikes som Europa och den tidigare långlinjetrafiken, där alla ska resa sommartid. För Aegean är det minst 500 jobb. Det förstår till och med Reporters United. Det är detsamma i till exempel Irland eller Cypern, lite mindre i Spanien. Det är något som nu sprider sig över hela Europa och måste tacklas. Säsongsjobben kommer bli fler, men varför så otrygga? Det kommer ju ännu en sommar. Men heltid på helår fungerar inte, om än facket ibland tycks tro det i en skyddad verkstad som Sverige. Den klassiska norska och svenska modellen kommer sannolikt inte fungera så väl i nästa generation och allt fler yngre vill envetet skapa sin egen plattform.
Småkonkurrenter smyger runt och tar ACMI-uppdrag och gästarbetarlinjer, från Aegean åtminstone sommartid. Men konkurrenter som Ellinair, Air Mediterranean, Bluebird Airways, Gainjet, Marathon Airlines, Lumiwings, Astra, får inte riktigt fäste för expansion. Samtidigt följer inte Aegean lågprisvägen med minskad service. Därför är de en av Staralliansens bästa bolag, alltid något att äta och dricka även i ekonomi och ofta med grekisk twist, en reklaminvit från ägarna, konsumera gärna grekisk gästfrihet. I ekonomi är man idag bättre än Lufthansa, säger många. I charter följer de ju researrangörens servicekoncept oftast, men de har redan ett stabilt rykte som Medelhavets kanske bästa flygbolag. Det verkar som om grekiska resenärer också sluter upp och gillar ett grekiskt flygbolag med status. Vad säger man om det? Vi såg det nog inte komma, inte EU heller, men grattis.
Nu när Norge-Sverige-Finland åter ska bli stora turistmottagare kan nog Aegeans resa lära oss något? Ska vi inte slänga in renklämman igen åtminstone, med en stor svensk flagga eller en samisk kanske?
Kommentarer
Flyger Aegan på Sverige?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten