Aerosvit i konkurs
Publicerad den 7 januari 2013
I slutet av december förra året höll Swedavia kvar en av Aerosvits Boeing 737 som säkerhet för obetalda räkningar. I fredags hände samma sak i Köpenhamn och tidigare har flygplatser runt om i Europa vidtagit åtgärder för att säkra de fodringar som finns på det ukrainska flygbolaget.
Aerosvit själva hävdar i ett meddelande på sin hemsida, daterat i slutet av förra året och nu uppdaterat till den 4 januari, att flygbolaget inte gått i konkurs. Däremot har man ansökt hos myndigheterna om rekonstruktionsförhandlingar och därför inte ställt in flygningarna. Så lät beskedet i fredag.
Vad som nu skett under helgen är fortfarande oklart.
Svenska Ambassaden i Kiev meddelar nu att enligt Aerosvit själva blir det ingen trafik från Kiev till Stockholm, varken med Aerosvit eller bolagets samarbetspartners Donbassaero och Dniproavia.
Det skulle i så fall innebära att det finns strandade passagerare runt om på bolagets linjenät. Bland annat ska, enligt medieuppgifter, drygt 50 svenskar på väg hem från Bangkok sitta fast på Kievs flygplats.
Enligt svenska ambassaden, som varit i kontakt med Ukrainas UD, har Aerosvit lovat ta ansvar för passagerarna och hjälpa dem med hotell. Hur de ska ta sig hem är dock oklart.
Kommentarer
Jag tycker detta flygplan ser ut som en gurka överdragen med en kondom designad av Thore Skogman.
Du får nog fördjupa dina historiekunskaper en hel del, Viking.
Katarina den storas tvångsförflyttning av svensktalande kustbor i Estland är en isolerad företeelse och har ingenting med Ukrainas bildande och flaggans utseende att göra. Kiev grundades precis som du säger av svenskar liksom många andra befästningar längs med floderna. Men det finns ingen som helst kontinuitet fram till dagens stadsbildning.
Det där har du helt fått om bakfoten. Ett par hundra Estland-svenskar tvångsförflyttades mer eller mindre dit och grundade Svenskbyn. Ukrainas flagga har ingenting med detta att göra utan symboliserar blå himmel och bördig mark (gyllene vetefällt). Att den skulle ha någon koppling till Sverige är en myt.
tar over rutene bl.a. til ARN og CPH , for mer info, v.g. se http://airlineroute.net/2013/01/07/ps-s13update4/
kostar någon miljonen att måla…
Anledningen till att Ukraina använder färgen Gul/Blå är att svenskar utvandrade dit på 1700-talet. Kiev grundades precis som Dublin av Vikingar 700 år tidigare. Det pratas fortfarande svenska i Gammelsvenskbyn
Svar till Maling på flygplan: i så fall hade det väl varit svart som representerar döden eller rött nör börsen rasar?
Svar till Målning: tappert försök att vara klämkäcka med en liten sketen TP! Tråkigt att man inte vågade måla hela kärran som Ukraina gjort! Det är manligt och vågat att göra på det viset än att lämna nos och motorer vita!
Ytterligare bolag i konkurs diket
fler står på tur
Det är inte dumt med konkursförsäkringar
Färjestad, det ville jo representere Sveriges economiske tilstand, eller?
Det saknades tydligen 420miljoner EURO.
Om ägaren hade investerat 12miljoner EURO i maj 2012,
så hade Skyways/City funnits kvar.
Vilka härliga färger på ett flygplan!
Känns härligt att se!
Varför har inga svenska bolag denna målning för?
Vi är lika tråkiga som de flesta andra bolag som kör med vita flygplan och på sin höjd en liten klick färg på motorerna och kanske en liten klick på fenan i bästa fall!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten