Allt fler resenärer vill påverka sin resa

Publicerad den 27 juli 2010
Kommentarer
Upptäcka nya platser, boka eget boende, gärna storstadssemestrar och billiga resor. Så ser profilen ut för den typiska resenären hos Norwegian enligt en nyligen genomförd undersökning. Samtidigt visar statistik från Google att resenärerna allt oftare tar saken i egna händer och själva sätter ihop sina egna resor.

Flygbolaget Norwegian har nyligen genomfört en webbundersökning där de frågar kunderna om deras resvanor. 84 procent tycker det är viktigt att hela resan är billig. 69 procent vill upptäcka nya platser. 49 procent vill påverka sitt eget boende och bokar därför på egen hand. 58 procent vill helst ha storstadssemester jämfört med 40 procent som vill ha solsemester. 74 procent vill att det ska vara enkelt att boka resor. Så mejslas profilen fram över den typiske Norwegian-resenären.

– Det här visar att våra resenärer är kräsna, nyfikna och upptäcktslystna. De är med andra ord moderna resenärer som vill ha valmöjligheter, säger Åsa Larsson, pressansvarig för Norwegian i Sverige.

Statistik från Google visar samma mönster.

– För varje år ökar resesökningarna i Sverige med 25-35 procent, det vill säga vi svenskar söker mer och mer efter resor på nätet. De vanligaste sökningar vi gör är på ord som hotell och flyg, säger Eric Skuncke, ansvarig för Google Analytics i Sverige.

Flest antal resesökningar sker under juni och juli och minst sökningar sker i februari.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten