Amapola och Jonair vann upphandlingen
Publicerad den 28 februari 2023Kommentarer
Nordica har under sin tid som operatör lyckats öka flygandet. Inte från Gällivare men från Kiruna och Luleå, eftersom mer än hälften Gällivares flygresenärer valt att flyga därifrån istället.
Fast nu förstår jag inte vad du menar faktiskt?
Dash 8 är en av världens mest driftsäkra turboprop och är dels snabbare och kan stiga bättre än Fokker 50. Även om jag älskar bägge typerna föredrar jag helt klart Dash 8.
Det enda jag inte sätter mig i är en ATR.
Känner även flygmeckar som hävdar samma sak.
Åker mycket hellre i en gammal F50 än opålitliga Dash 8. Bästa SAS någonsin gjort var att göra sig av med sina Dash8.
I dagens miljösamhälle kan jag upplysa dig om att F50 drar mindre bränsle än alla konkurrerande flygplanstyper.
Svar till Fokker 50:
Som vanligt är det påpekanden om flygplanens ålder. Faktum kvarstår fortfarande att flygoperatören enligt gällande regelverk skall genomföra en regelbunden maintenance på flygplanen. Dessa regler kan laddas ner både från EASA och Transportstyrelsen. Och självklart klart navigerar man inte med Google maps i något enda trafikflygplan. Var sig det är en Boeing 787 eller en Fokker 50. Punkt!
Amapola har 11st Fokker50, (6 pax, 5 cargo), snittålder ca 33år. Årsmodeller ca 1990 +/- nåt år.
Vad skönt att det blir två svenska bolag som flyger, känns tryggt för oss resenärer. Nu när nordica är borta så kanske vi slipper se fler avåkningar också. Blir perfekt med två seriösa bolag istället!
Hur gammal är deras flotta egentligen!? Kan det verkligen vara miljövänligt att flyga med dessa gamla oaerodynamiska maskiner? Hur kan det vara ok i dagens miljösamhälle 2023-2027? Är dom verkligen i tekniskt bra och säkert skick? Navigerar dom runt med Google Maps på en IPad i knät som backup?
Under Skywaystiden fram t 2008 användes inhyrd jet på vissa avgångar mellan AJR-ARN under biltestsäsongen. Snabb och plats för 110 pax. Dash 8 skulle kunna kapa flygtiderna, men Amapola har nog inte ekonomin för att göra avsteg från sin intrimmade organisation m de gamla trotjänarna från Fokker.
Senaste tiden är det sällan Nordica som opererat linjen GEV-ARJ-ARN.
Det har varit väldigt många olika operatörer med olika flygplanstyper som hyrts in.
Mycket tråkigt att Nordica inte fick fortsatt förtroende på GEV-ARJ-ARN, med tanke på att det finns ATR, CRJ och A320 i flottan så vore Nordica det bästa valet.
Inget mer krav på jet på Gällivare/Arvidsjaur?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten