Ambulansflyget på plats i Sverige
Publicerad den 3 september 2021Kommentarer
Lönen för en styrman i KSA är ca 49.000:-/mån.
Vem tror ni betalt för det ambulansflyg vi hittills haft?
Inte är det de privata operatörerna!
Ägarna till de bolagen vill också tjäna pengar och konkurrera. Det innebär att de inte alltid gör det bästa för patienten.
Sjukvården bör ha en huvudman där vård ges på lika villkor. Det är vi medborgare som betalar.
Specpersonal inom sjukvård som jobbar dygnet runt även i flygambulans finns sen länge. Specialistvård på olika sjukhus också. Har nån försökt lura dig tro det är nå nytt? Det nya är nu ska sjukvården pröjsa själva för dyrare bränsle, personal,hangarer, tillstånd,tekniker. Och sköta flygbolag
Vad är det ni inte förstår? Det fanns tre fungerande operatörer i sund konkurrens och man hjälpte dessutom varandra, till patientens bästa. Det har hela tiden funnits SSK ombord, det är inget nytt med KSA. Dessutom, är det fråga om en IVA pat idag är det minst en läkare med också. Till och med 2 ssk o 2 läk om det är Ecmo. Dessa från de mest erfarna enheterna hos Ackis och NKS. Varför uppfinna hjulet på nytt?
Läkare, SSK och två piloter
Anestesi- och intensivvård specialistläkare
Specialist-SSK intensivvård eller anestesi
Eftersom dessa är beredda att verka på dygnets alla timmar åtgår en hel del personal.
Dessutom har vi flygambulans som också är beredda att verka på dygnets alla timmar.
Att nyttja specialistvård enbart på vissa sjukhus spar mycket pengar och gör att sjukvårdspersonalen som nyttjas är mycket kunniga och erfarna inom sitt specialistområde.
Så minst dubbelt så dyrt mot idag för typ samma sak med andra ord, såg i Jönköpings tidning att de idag betalar strax under 30k för en flygtimme. Jag vet att det här är ett jet-flygplan så precis samma sak blir det väl inte men rätt stor prisökning måste väl ändå nån mer än jag tycka?
Jämför det timpriset med nuvarande 28000-31000 i de ambflyg.som finns. Såg på tv att det är samma medicinutrustning som redan finns i ambtransport fast i PC24 kallades den “spetsmedicinteknik” 🙂 Många dyrbara starter blir det med planet.
Tror inte ens KSA vet vad det kostar men i DN från den 3/8 får vi lära oss att två helikoptrar i Stockholmsområdet på heltid året runt kostar 92,5 miljoner. Då får man en liten uppfattning vad det kostar. Och då har helikopterverksamheten säkert inte 30-40 piloter anställda inte heller 40-50 specialistsjuksköterskor och inte heller har man tre olika baser på dyra flygplatser. Börja och räkna lite försiktigt så får du säkert lägga på en 50-60000kr/timme jämfört med flygklubbens Pa28.
Vad jag hört börjar stryrmännen med 38000/mån. Skattepengar så helt ok. Typ SAS 2
Man hyr per kvm där som i de flesta större hangarer
Fin maskin – men varför så många? Om regionerna vill rädda liv hade de lagt vårdpengar/skattepengar på fler vårdplatser istället för på piloter, jetmaskiner och flygbolag. Och istället upphandlat flygoperatör/köpt billigare plan alternativt använt sig av redan välfungerande befintlig flygambulansverksamhet med likadan utrustning. Men fint att faster Agda i Gällivare kan komma fram fem minuter snabbare till sin reumatologbehandling i Luleå.
Onödigt stor hangar för små Pilatus plan på Got kan man tycka
Fin maskin! Blir säkert en klar förbättring i komfort och arbetsmiljö mot dagens maskiner. Ni som vet, vad kostar en PC24 att driva ungefär med ”allt” inkluderat?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten