Ambulansflygets skjuter på leveransen av Pilatus PC-24
Publicerad den 28 april 2021
Kommentarer
Det är ju löjligt att staten/regeringen skall hålla på och lägga en massa onödiga skattepengar på detta. Det finns ju redan ett antal aktörer i Sverige
som redan flyger ambulans och är bra på detta.
Varför skall vi uppfinna hjulet igen??
Sverige lyckas komplicera det istället för ha ett gemensamt statligt bolag som sköter all luftburen räddningsverksamhet som blir en naturlig fortsättning för JAS piloter som blivit för gamla att flyga jakt. PC-24’an är en mycket lyckad och populärt flygplan som vi skattebetalare vill se i svenskt luftrum A.S.A.P.
Är det här ett dåligt skämt från politikerna? Vem tror på att de kommer lyckas med det här? Upphandla en operatör, som det var tänkt från början!
Vilken MRO har fått kontraktet på underhållet, eller har KSA en egen -145?
Oförståeligt att KSA inte verkar samarbeta med nuvarande ambulansoperatörer i Sverige som har gedigen erfarenhet av just den typen av operation. Det är väl samma gamla visa att vissa politiker tror sig vara experter på områden där de saknar kunskap och driver på något i blindo.
Varför vill KSA ha rekryteringsbolag för piloter och tekniker?
Kan det ha och göra med att delar av den flygoperativa ledningen i KSA kommer ifrån Norwegian och har kopplingar till OSM Aviation, så de har drivit på detta?
En väldigt tråkig utveckling när ambulansflyget som ägs gemensamt av 21 regioner i Sverige ska anställa piloter via bemanningsföretag.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten