BMI bygger minibas i Norrköping
Publicerad den 31 augusti 2017Kommentarer
Detta är ett slag i ansiktet på alla dem gnällspickar som sågade denna satsning från början 2016, bl.a. genom att klaga på för få avgångar. Bättre mjuksatsa som BMI gjorde o sen trappa upp, linjen har blivit en succé o flygen går ofta fullsatta. Rätt produkt för flygplatsen helt enkelt. Subventionen från kommunen går till flygplatsbolaget, inte linjen. Precis som andra skrev har LPI förlorat SAS.
Iallafall så kan man ifrågasätta om näringslivet inte kan betala. De är ju främst dom utnyttjar det.
Tål detta en granskning?
Driftstöd eller förlusttäckning av flygbolag, det är frågan?
Kommunen ger pengarna till sitt eget flygplatsbolag som ett driftsstöd. Detta ska då täcka ex sänkta landnibgsavgifter mm till diverse flygbolag. Detta är ju vanligt även på statliga flygplatser när man vill locka nya linjer men då blir det inte lika transparent som när en liten kommunägd flygplats ger rabatt till flygbolagen.
Hur kan det komma sig att kommunen regelmässigt utbetalar statsstöd till kommersiella flygbolag?
EU-lagstiftningen tillåter inte detta!
Eeeeh, Sas lade ner Köpenhamnslinjen vid årsskiftet…
Bra satsning! Speciellt för oss som bor i regionen. Ska dock förtydligas att det var april 2016 man drog igång och Köpenhamnslinjen från LPI lades ju ner vid årsskiftet, så den torde inte ge så mycket konkurrens…. 😉
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten