Bra siffror för baltiska SAS-bolag
Publicerad den 27 november 2007
I oktober hade Estonian Air, där SAS är största enskilda ägare med 49 procent av aktierna, drygt 72.600 passagerare. Av dessa reste nästan 62.000 på bolagets reguljära linjer, vilket är en ökning med 22.7 procent jämfört med motsvarande månad förra året.
Räknar man in charteruppdragen var den totala passagerartillväxten under månaden 19.3 procent.
Störst ökning hade Estonian Air på linjen Tallinn – Bryssel, där tillväxten i oktober var upp drygt 60 procent från oktober i fjol.
Näst störst var Frankfurt följt av de två ryska destinationerna Kiev och Moskva.
Det går också bra för airBaltic, som hör till SAS-familjen. Bolaget hade under årets första nio månader 1.49 miljoner passagerare, vilket är en ökning från förra året med 39 procent.
Under de tre första kvartalen i år har man startar inte mindre än 21 nya linjer, tolv från Riga (till bl a Aten, Rom och Stavanger), 7 från Vilnius (till bl a Bryssel, Zürich, Milano och Barcelona) samt två från Liepaja till Köpenhamn och Hamburg.
Kabinfaktorn januari – september var 64.4 procent, en ökning med 2.5 procent från motsvarande period förra året.

AirBaltic kommer att fortsätta sin expansion, först i tur är två nya destinationer i de före detta Sovjet-republikerna Kazakstan och Armenien.
Linjen mellan Riga och Kazakstans huvudstad Almaty (också känd som Alma Ata) invigs i månadsskiftet mars-april och vid samma tid startar man också flygningar mellan Riga och Armeniens huvudstad Jerevan.
Både Almaty och Jerevan är miljonstäder. Flygtiden Riga – Almaty blir ca fem och en halv timma, till Jerevan kommer det att ta knappt fyra timmar.
AirBaltics ”östra” linjenät omfattar också destinationer i Ukraina, Vitryssland, Georgien, Azerbadjan, Moldavien och givetvis Ryssland.
Bolaget växer dock även västerut och startar i slutet av mars dels en linje mellan norska Ålesund och Riga dels en mellan Vilnius – Paris (Charles de Gaulle).
airBaltics flotta omfattar 21 plan: tretton av dessa är Boeing 737-300/500 och åtta är Fokker 50.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten