Braathens lägger bud på Widerøe

Publicerad den 6 mars 2013
Kommentarer
Braathens bekräftar att det nu finns ett konkret bud på Widerøe. Det innebär att budgivningen om flygbolaget nu hårdnar. Sedan tidigare har både de egna piloterna och engelska Flybe visat intresse för det norska flygbolaget.

Flygbolaget Widerøe är juvelen i i de delar av verksamheten som SAS säljer ut. Men trots att flygbolaget varit ute till försäljning sedan i november, när SAS krispaket togs fram, har det gått trögt med försäljningen. Och det trots att en grupp piloter varit spekulanter på att köpa sitt eget bolag i snart ett år.

Braathens nämndes redan tidigt som en möjlig spekulant och medgav också att det fanns ett intresse, men sedan har inte mycket hänt.

– Processen går inte framåt. En affär kräver att det finns en villig säljare och en villig köpare. På det sätt som SAS uppträtt hittills verkar det som om de inte är intresserade av att sälja Widerø, sa Per G Braathen tidigare i år i en intervju med norska Aftenposten.

Men nu har det kommit ett steg vidare i och med att han bekräftat till norska media att Braathens lagt ett konkret bud på flygbolaget.

– Jag tror att vi kan vara en bra ägare för Widerøe, vilket kan gynna SAS som framtida partner. Vi kan utveckla Widerøe till en regional spelare som kan interagera med våra flygbolag i Sverige", skriver Per G Braathen i ett e-postmeddelande till nyhetssajten E24.

En faktor som kan ha gjort att Braathens nu lägger ett bud är att Widerøe nyligen vann upphandlingen av en del trafik i norra Norge. Merparten av flygverksamhet vilar på upphandlad trafik till små flygplatser, främst i de norra delarna av landet. Konkurrent i upphandlingen var danska DAT men de förlorade både den och en rättstvist där de stämt villkoren som de menar ensidigt gynnar Widerøe.

Det långa innehavet av upphandlad trafik är grunden för lönsamheten i bolaget, men samtidigt en svaghet. Om fem år ska en stor upphandling genomföras och det är något som de eventuella köparna måste ta med i beräkningarna: Vad är Widerøe värt utan den upphandlade trafiken?

Enligt den norska nyhetsbyrån Ritzau kan Per G Braathen se storleksfördelar i en gemensam verksamhet med Widerøe och Malmö Aviation/Sverigeflyg. Det skulle i så fall skapa ett dominerande regionnalt flygbolag i Skandinavien.

"Så det är klart att vi som en tvilling i Sverige är intresserad av detta", säger han till nyhetsbyrån.

SAS vill inte kommentera den pågående försäljningen av Widerøe.

Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2013-03-07 14:02

Jeg tror ikke du mener det du skriver om “små TP”?

Vil nevne at WIF har 9 stk 78 seters Dash8-400. WIF har totalt 40 fly. Halvparten av WIF’s aktiviteter har åpen konkurranse.

Pete
2013-03-06 21:42

Hvordan har crew det i Malmø aviation og andre Braathens bolag?
Vil det virkelig være så ille om han kjøper Widerøe?

Troende:
2013-03-06 21:42

Kanske det är just därför Braathens är den bästa lösningen , för att få Widerö leva lite längre än fram till sommaren .
Man behöver pengar , kunskap , och pondus P Braathen och hans stab kan sin sak .

Truls
2013-03-06 20:50

Det var alltså INTE någon diss av hur mkt lön WF piloter förtjänar för sitt arbete från min sida. Jag vet att det är ett krävande jobb däruppe och att ni förtjänar en bra lön för den svåra produktion som ni har. Det jag hänvisade var till företagets förutsättningar att ens KUNNA betala ut såna löner.

Truls
2013-03-06 20:47

Det är inte utifrån den vinkeln jag angrep problemet. Ett företag som använder mycket små TP-kärror KAN inte vara lönsamma nog…. förutom då i WF fall som saknar konkurrens. När den orimliga och osunda konkurrenssituationen är över där uppe i Norge så är dessa villkor LONG GONE. Den dagen konkurrens uppenbarar sig så är intäkterna på WF bara å glömma, lika så villkoren.

McFly
2013-03-06 20:18

Truls,
Hur vore det att jämföra lite grann med vad för typ av flygning som görs. Att jämföra Widerøe med det typiska svenska TP-bolaget haltar ju å det krftigaste. Förstnämnda flyger trots allt under några av världens svåraste förhållanden (i varje fall vintertid) och med inflygningar där inga ILS:er räcker till.
Om man ska börja kasta paj på detta viset så kan vi ju genast påstå att dessa TP-flygare egentligen bör ha mer i lön än SAS…

pf
2013-03-06 20:03

du hører med til “medel-svensson”. En som uttaler seg om noe han tydeligvis ikke vet for mye om-hva med å lese litt på internett om bolaget Widerøe’s Flyveselskap, Truls?

Truls
2013-03-06 15:18

Det håller inte å sitta å tjäna SAS-löner på ett litet inrikesbolag med små 19-sätes TP-bågar… De säger sig ju självt. Det har bara funkat tack vare monopolet, tyvärr. Alla vill ha bra löner men villkoren på Wideroe är inte rimliga.

!?
2013-03-06 14:35

Då blir det halverad lön! Blir Braathens regional avtal eller sluta flyga!

000000
2013-03-06 14:25

Låt inte braathens köpa, håller med talare nedan. Ni kommer garanterat få försämrade avtal etc. inte ok!! Må hända att dem har gott om pengar men inget dem delar med sig av till sina anställda

Olsson
2013-03-06 14:24

Härligt att få se lite framgång i SAS framtidsplaner. Mycket goda nyheter.

rädd anställd
2013-03-06 10:50

Till de anställda på Wideroe, köp bolaget själva – ni kommer få ett rent *elvete om Mr Braathen köper.

Ointressant
2013-03-06 07:11

Ett bud är 1 bud och inget mer!
Vad är det som är så spännande?
Hade det funnits intressanta bolag hade de redan varit köpta!

2000
2013-03-06 06:56

Detta är bara ett spel för galleriet,klart att det blir Braathen,har sagt det i ett par månader.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten