Charterflyget håller Dalaflyget igång

Publicerad den 21 januari 2019
Kommentarer
Det ljusnar en del för flyget i Dalarna. Lantmäteriet har nu flyttat flygfotograferingen till Borlänge och chartern rullar på hela året. Men för att säkra framtiden behövs trafikplikt till flygplatsen i Mora.
Mora flygplats

Mora flygplats
 
Dalaflyget är detsamma som flygplatserna Dala Airport i Borlänge och Mora flygplats. De brottas just nu med hur verksamheten ska fortsätta efter att linjetrafiken till de två flygplatserna upphörde under förra året. Dala Airport litar just nu till chartertrafiken med 58 avgångar under året något som håller flygplatsen öppen för bland annat sjuktransporter och brandflyg.
 
I Mora är det betydligt kärvare med en del så kallad hockeycharter, en serie flygningar med inrikes skidturister i kombination med en del samhällsflyg. De tidigare egna inköpen av en mellanlandning av den upphandlade trafiken mellan Sveg och Arlanda, ogiltigförklarades av juridiska skäl. En räddningsplanka var att försöka göra Mora till en beredskapsflygplats och därmed garantera statliga driftsstöd gick om intet eftersom de statliga pengarna inte räcker för att hålla flygplatsen öppen 365 dagar om året. Sedan dess har ledningen för flygplatsen och politikerna i Dalarna med landshövdingen i spetsen arbetat hårt för att Mora än en gång ska tas med bland de flygplatser som får upphandlad trafik, men utan resultat.
 
– Det är inte aktuellt med att Mora får trafikplikt i den upphandling som pågår just nu, säger Anna Fällbom på Trafikverket till Flygtorget.
Det innebär ytterligare fyra år utan statligt subventionerad trafik. Trots motgångarna fortsätter ledningen för Dalaflyget att kämpa för flygplatsernas framtid.
 
– Det är riktigt att vi i dagsläget inte har fått någon trafikplikt. Men nu när vi äntligen har en regering på plats kan vi fortsätta att trycka på. Får vi gehör, som till exempel Kramfors och Torsby lyckats med, kan regeringen göra ett ingripande och då starta en särskild upphandling, säger vd Anders Mjöberg.
 
Till viss del är frågan om flygtrafiken i Dalarna låst av ideologiska skäl. Miljöpartiet säger kategoriskt nej till att satsa på flygplatserna.
– Men samtidigt har de lagt 250 miljoner i den nya flygplatsen i Sälen. Dessutom vet vi att miljöpåverkan i regionen har ökat sedan flygtrafiken försvann, helt enkelt för att man då istället kör bil, fortsätter Anders Mjöberg. 
 
Den nya flygplatsen i Sälen ligger nio mil norr om Mora och är till viss del en konkurrent, men inte i den utsträckningen som många trott.
– Nej, de är en utpräglad charterflygplats med i första hand skidresenärer. De säger också att de är beroende av Mora som en flygplats med linjetrafik, så vi är mer av komplement till varandra.
 
I dagsläget kostar de två flygplatserna 28 miljoner årligen, en summa som region Dalarna och de tre kommunerna Falun, Mora och Borlänge står för. Det är varken mer eller mindre än vad övriga regionala flygplatser vid sidan av Swedavia kostar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2019-01-24 10:35

Till Lennart Solberg och illrarna
När ska jag börja?
Varför anställs vd och ledningar med jättelöner till flygplatser som gör enorma förluster och måste få pengar från skattebetalare.
Det blev tyst efter min sista kommentar
Anställ mot prestation det måste vara rimligt.

thomas
2019-01-22 13:55

Hungriga vargar jagar bäst, mätta vargar jagar inte alls. En ny VD har ju anställts på Dalaflyget, så när kommer utfallet av den s.k. intensiva marknadsbearbetningen ????
Tror inte många knop görs utöver arbetet med att ligga på staten för att få skattesubventioner.

thomas
2019-01-22 12:27

Till Lennart Solberg
Absolut kan jag jobba på provision, och då ska samtidigt hela ledningen göra det.
Dalarna ligger geografiskt strategiskt bra i Sverige, och i relation till hela Skandinavien, flygplatsinfrastrukturen ganska bra.
Vilka operatörer har man kontaktat? hur många? Vilka trafik incitament erbjuder man och till vilken marknad. Hur ser säljarbetet ut? Hur länge har det pågått? Det räcker inte att erbjuda några km asfalt.

Lennart Sohlberg
2019-01-22 09:12

thomas: Jag vet att ledningen för Dalaflyget jobbar som illrar för att “ragga operatörer”. Där vilar ingen på latsidan! Har du idéer som du tror är värda att prova så hör av dig till dem. Ett uppdrag på provision för dig kanske?

Lennart Sohlberg
2019-01-22 09:11

ABC: De 28 miljonerna ska räcka till att hålla TVÅ flygplatser öppna för samhällsviktigt flyg som sjukvårdsflyg, brandflyg, militär, mm, samt tillhandahålla infrastruktur för framför allt näringslivets behov av snabba förbindelser med utlandet och avlägsna delar av Sverige.
Det går alltså inte att slå ut det offentliga driftbidraget på chartertrafikens passagerare.
Chartertrafiken är ju tvärtom en pluspost i sammanhanget, som minskar behovet av offentligt stöd.

ABC
2019-01-21 13:44

Är kostnaden per avredande charterresenärer runt 2700:-?? 28 milj / (180 page x 58 avg)…

Galet!!

thomas
2019-01-21 13:38

varför bara subventioner från staten?
Bygg upp eget ex. cargo bara ut och ragga operatörer och analysera och bearbeta marknaden, men ledningen är väl för lata för att bedriva ett aktivt arbete. Anställ flygplatsledningen på provision.

Jan
2019-01-21 11:31

Det är direkt korkat att lägga ned flygplatser. De är ovärderliga i krislägen och dumpolitisk kapitalförstöring.

Morabo
2019-01-21 10:10

Det är mer 12 mil nordväst ut till Rörbäcksnäs flygplats och dit kör jag inte på dåliga vägar för att sen flyga söderut.

Anonym
2019-01-21 09:34

När Sälen flygplats är i bruk så kan flygtrafiken från Mora flytta över till Sälen. Mora flygplats kan därmed läggas ner.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten