China Airlines-haveri fortsättning på svart år
Publicerad den 25 maj 2002Maj månad 2002 ser ut att bli en av de svartaste i trafikflygets historia. Det har skett 4 svåra olyckor under månaden och närmare drygt 400 människor har omkommit vid dessa olyckor, två i Sydorstasien och två i Afrika..
Totalt under året går vi mot ett av de säkerhetsmässigt sämsta åren för världens trafikflyg. Redan före dagens haveri var 2002 det sjunde sämsta på 30 år. Alla haverier med trafikflygplan har berört flygbolag och flygplatser utanför USA och Europa. Efter ett statistiskt sett olyckligt 2001 är haverifrekvensen i Europa och USA mycket god under 2002. (se tabeller nedan)
Tabellen nedan visar antalet haverier med civila trafikflygplan i reguljär eller chartertrafik under 2002. Statistiken hanterar inte mindre flygplan än 40 säten.
Datum | Plats | Flygbolag | Stat | Flygplan | Antal ombord | Omkomna | Orsak |
16 jan | Yokyakarta Indonesien | Garuda | Indonesien | Boeing 737 | 60 | 1 | Motorstopp i åskmoln |
17 jan | Cali, Colombia | TAME | Ecuador | Boeing727 | 92 | 92 | Flög in i vulkan |
12 feb | Iran/ 60 min N Teheran | Iran Air Tours | Iran | Tupolev154 | 119 | 119 | Flög in i berg |
15 apr | Pusan/,Sydkorea | Air China | Kina | Boeing 767 | 166 | 128 | Flög in i berg vid inflygning |
4 maj | Kano/Nigeria | EAS Airlines | Nigeria | BAC 1-11 | 79 | 77 | Vek sig efter start |
7 maj | Tunis | Egypt Air | Egypten | Boeing 737 | 62 | 14 | Minuslandning vid inflygning |
7 maj | 60 min från Bejing/Kina | China Northern Airlines | Kina | MD82 | 112 | 112 | Brand ombord |
25 maj | 30 min N Taiwan | China Airlines | Rep of China | Boeing 747 | 225 | 225 | Okänd, stigning, föll i havet |
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten