City Airline rivstartar storsatsning med fem nya linjer

Publicerad den 25 februari 2010
Kommentarer
– Den 19 april öppnar linjerna till Västerås, Umeå, Riga, Stavanger och Bergen

Västerås blir den första nya inrikeslinjen i City Airlines stora flygsatsning. Med start 19 april kommer resenärerna från Västerås kunna resa till en rad destinationer runt om i Europa via Göteborg Landvetter. Västeråslinjen får även en förlängning upp till Umeå med två avgångar om dagen. Samtidigt öppnar bolaget också tre nya utrikeslinjer från Göteborg till Riga, Bergen och Stavanger.

Nu står det klart att linjen Västerås – Göteborg blir den första nya inrikeslinjen i City Airlines storsatsning. Den nya linjen lanseras nästan ett halvår tidigare än vad som tidigare aviserats. Linjen får fyra dagliga avgångar och flygtiden mellan Göteborg och Västerås blir cirka 50 minuter.

– Det är roligt att vi nu kan starta upp Västeråslinjen tidigare än beräknat. Västeråsregionen är en mycket intressant destination och marknad för oss med sitt starka närings- och turistliv. Redan från start kommer vi att kunna erbjuda ett snabbt och konkurrenskraftigt transportalternativ så väl inom Sverige som ut till ett stort antal destinationer runt om i Europa, säger Jimmie Bergqvist, vd på City Airline.

Den nya Västeråslinjen får också en förlängning till Umeå med två dagliga avgångar. Flygtiden mellan Västerås och Umeå blir cirka en timma. Den 19 april blir också startdatumet för City Airlines tre nya utrikeslinjer från Göteborg till Riga, Bergen och Stavanger.

– Vi bygger nu de första delarna i vårt nya stora linjesystem där vi kopplar samman ett nät av ett tiotal destinationer i Skandinavien med ett 40-tal destinationer runt om i Europa. Vi kommer att fortsätta tillkännage nya utlandsdestinationer löpande under året, säger Jimmie Bergqvist, vd på City Airline.

Sedan tidigare är det klart att City Airline drar igång sju andra nya linjer under mars och april månad. De destinationerna är Palma, Alicante, Rom, Barcelona, Milano, Malaga och Aten.

City Airlines samtliga destinationer från och med 19 april:
Göteborg, Västerås, Umeå, Riga, Bergen, Stavanger, Manchester, Birmingham, Lyon, Prag, Helsingfors, Zürich, Tallinn, Luleå, Sundsvall, Nice, Åre/Östersund, Visby, Palma, Alicante, Rom, Barcelona, Milano, Malaga och Aten.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

RA
2010-03-02 12:34

Läs alla inlägg i tråden – inte bara det som kompletterar det föregående. Läs också de två trådarna som finns på forumet. Där finns massor av argument från mig och andra, för och emot City Arlines satsning. Skippa dina onyanserade påhopp, skaffa mer kunskap och hoppa över drömmarna,

Boner
2010-03-02 10:53

Du har inte fattat det här över huvud taget! Gå och lägg dig!

Boner
2010-03-02 10:52

Du borde fatta att du bara sett toppen på ett isberg i det som presenterats hittills. Du är påläst men också alldeles för snabb i din bedömning då du skriver att Västerås-Tallinn/Riga inte kommer att funka. Klart som f*n att det inte kommer att funka! Du är för trångsynt för att se helheten. City har angett sju nya inrikesdestinationer. Allteftersom dessa blir bokningsbara kommer man också släppa nya utrikesdestinationer, destinationer med substans. Då kanske poletten trillar ner för dig!

TOPPEN
2010-03-01 15:25

JA ÄNTLIGEN…. VI KOMMER INTE ATT TA BILEN, VI FLYGER GÄRNA MED CITY AIRLINES……4 TIMMARS BILÅKANDE MOT 1 TIMMES FLYGNING.
TACK!!!!!

Airways
2010-03-01 13:09

Det är synd synd synd att när någon väl gör en satsning i Göteborg så tänker man helt fel och pengarna bränns på fel grejer… satsa på marknaden i Göteborg istället och fundera på vart de vill åka. Strunta i feeder på bilåkarsträckor. Det finns massor med linjer ut i Europa som skulle fungera och så gör man så här tokigt… Feeder från Växjö, Västerås… aj aj aj, ingen potential, dyrt… jättesynd.

RA
2010-03-01 12:47

City Airline har faktiskt lovat att det ska blir fler tyngre destinationer. Det är just detta som man ska ha MD80:orna till. De har redan avslöjat tankegångarna på Paris men det har ännu inte blivit nåt konkret av det. Embraaermaskinerna ska de ha till Västerås, Växjö, Stavanger etc. Kommer det att funka? Jag är inte helt negativ. Det är ett intressant men riskfyllt försök. Fast 4 dubbelturer Västerås-GOT kommer nog att reduceras till 2 ganska snart.

Airways
2010-03-01 11:50

Riga, Bergen och Stavanger är korkade destinationer från Göteborg liksom all kortfeeder. Folk kommer ta bilen på kortfeedern och dessutom är Göteborg inte ännu någon “hub” vilket gör feedertrafik olönsam. Bättre hade varit att konkurrera på tyngre utrikeslinjer med prisinstrumentet och större flygplan. GOT- FRA, MUC, BRU, PAR, MAD, GVA, HAM, AMS, VIE m.m. Diskussionen om jet eller inte är meningslös, det blir olönsamt på kortfeeder till GOT hur man än gör…

RA
2010-03-01 11:18

Det var just jet eller icke jet PÅ FEEDERFLIGHTERNA vi diskuterade… Se första inlägget!
Sedan är det välkänt att de ska förstärka utrikeslinjerna med 2 st MD 80. Då får de nog också komma med lite större
destinationer än Stavanger… Och det har de sagt att de kommer att göra. Till Stavanger blir det nog Embrear de sätter in.

Airways
2010-03-01 10:21

City Airlines trafik med MD-80 är känd sedan länge. Vad som verkar korkat är denna feedertrafik på kortlinjer till Göteborg med jetplan. Det blir dyrt och trafikunderlaget finns inte. Det är bara en tidsfråga innan alla dessa linjer läggs ner. Istället borde de satsat mer på tyngre utrikeslinjer från Göteborg där det finns underlag utöver det som redan presenterats. Linjerna ska naturligtvis gå västerut…

Ante
2010-03-01 09:32

De skall flyga med två MD87:or också.

RA
2010-02-28 16:24

Vi ifrågasätter antalet resnärer på Västerås-Stavanger, Växjö-Lyon.
Västerås-Göteborg-Tallin? Är det inte lite bakvänt?
Om du vill se fler synpunkter så kolla gärna i forumet (flera trådar om detta).

RA
2010-02-28 16:20

Det går att boka biljett på hemsidan redan nu och där talar de tydligt om vilken flygplanstyp de kommer att använda i själva bokningsformuläret. Gör en provbokning så får du se.

Boner
2010-02-28 02:46

EMB: tror du det finns vinst att hämta i att hyra in kapacitet på den här operationen? Snyt dig! Konceptet bygger inte på tanken att resenären ska transporteras mellan västerås och göteborg. Det bygger på västerås och SLUTDESTINATION ute i europa, t/r. Det har ingen här inne fattat!

EMB
2010-02-27 18:55

De behöver ju inte ta all flygkapasitet från City Airline! De kan ju hyra in någon annan operatör för vissa linjer, så nog kan det vara turbo prop alltid…..

RA
2010-02-27 14:07

De flyger med Embraer RJ145.

RA
2010-02-27 13:51

Håller med Airways.
Riga – Air Baltic lyckades inte hålla ut länge.
Västerås- intressant satsning men 4 ggr/dag???
Stavanger – Welcome Air flyger redan
Bergen-Många försök har gjorts tidigare
Rygge- Ja, kanske

Hasse
2010-02-26 21:26

Är du säker på att det är jet?

Airways
2010-02-26 19:52

Det är trist att svenska investerare fortsätter att bränna pengar på linjer där det inte finns något underlag. Det hade varit vettigt att starta med större flygplan i större omfattning på utrikeslinjer från Göteborg. Där finns massor att göra utöver det City Airline redan presenterat. Men inrikes feeder med små jetplan är korkat… Hur länge håller detta ekonomiskt?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten