Come fly with me – utan subventioner

Publicerad den 2002-05-20 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Idag är det en Annandag - en historisk sådan. 20 maj 2002 är det 75 år sedan svensken Charles Lindberg flög från New York till Paris och landade på Le Bourget med Spirit of St Louis. Och utan statliga subventioner. Idag -75 år senare - flyger omkring 85.000 människor för egna pengar varje dag mellan USA och Europa. Dåtidens transportmedel för dessa resor - Atlantångare som Titanic och Queen Mary - har idag nästan helt spelat ut sin roll. Svensken reser nuförtiden med flyg i genomsnitt nästan 300 mil - drygt halva avståndet New York-Paris -varje år. Det är tre gånger längre än svensken reser med tåg. Tåget har dock inte spelat ut sin roll på kortare sträckor men det krävs subventioner på drygt 10 kr/mil för att hålla igång järnvägen. Men den som flyger får betala varje mil – och mer om regeringen får som den vill – ur egen ficka! (bilden: Undertecknad i en SK51/SuperCub i Arméflyget 1969)


 Flygresenären – precis som Charles Lindberg – betalar i stort sett alla kostnader för en flygresa.  När svensken reser med tåg så betalar skattebetalarna en stor del inte minst i investeringar men även drift av Banverket. De 100 mil som genomsnittssvensken reser – enligt Banverkets statistik – subventioneras av skattebetalarna med drygt 10 kronor/mil. Totalt går cirka 1 miljon av skattemedel till den svenska järnvägens investeringar och drift varje timme. Varför då?


Järnvägen är konkurrenskraftig på korta avstånd. Men precis som för Atlantångarna efter Charles Lindbergs bedrift och påföljande utveckling, så talar restiden och kostnaden mot järnvägen på alla längre avstånd. Ett annat problem är att järnvägen saknar internationell standard för spårvidd och strömstyrka. Det gör att all gränsöverskridande trafik med tåg och internationella resor är krångliga, tidskrävande och dyra. Det är så få som reser med tåg internationellt så att SJ nu upphör med att ge ut en tidtabell för utlandsresor.
Resandet till & från det nuvarande och utvidgade EU är en överlevnadsfråga för Sverige, inte minst för näringsliv och turism. Det är därför märkligt att staten inte alls stödjer flyget. Det är snarare tvärtom. Bosse Ringholm och Björn Rosengren med flera vill att flygresenärer till och med skall betala krigsförsäkringar och säkerhetskontroller i en omfattning som ingen annan resande gör. Sverige är politisk den stat i EU som är mest flygfientlig i detta avseende.


I Sverige satsas dock stort på fler järnvägsresor med miljön som argument. Botniabanan, Hallandsåsen (är det ett miljöprojekt?), Citytunneln med flera projekt är beslutade av riksdagen och mer pengar kommer. Lejonparten av de 364 miljarder som skall plöjas ner i trafikbetong i den svenska myllan det närmaste årtiondet går till järnväg. Och för varje resa som görs skall vi fortsätta att betala minst 10 kronor/mil på skattsedeln. För räntan på dessa investeringar kan alla svenskar flyga inom Sverige, utan kostnad i all framtid!


Gotlandfärjan skall nu gå snabbare. Det kostar skattebetalarna ytterligare miljoner och varje resenär som reser mellan Visby och fastlandet får 150 kronor i skattesubvention. Nästan en miljon per dag betalar vi för att folk skall resa med färja till Gotland. För dessa pengar skulle alla kunna flyga nästan gratis till ön. Men varför är det så?


Flygresenärer är i strykklass hos riksdag och regering och en mjölkkossa för statskassan. Det beror nog mest på att flygresenärer – helt felaktigt – betraktas som finare och rikare än de som åker tåg eller färja. Men så är det inte! Det är vanligt folk, pensionärer och studenter, föreningsliv och familjer som står för de flesta resorna.


Apropå familjer och pensionärer så blev undertecknad morfar till en Frank i helgen. Inspirerad av en sång lanserad av Frank Sinatra. “Come Fly With Me”


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten