DAT blir av med inrikestrafik i Norge
Publicerad den 18 juni 2012
Norge har samma system som Sverige med upphandlad trafik på tunt trafikerade inrikeslinjer. Vid den senaste upphandlingen, som slutfördes i januari, vann danska DAT, Danish Air Transport, ett antal linjer som tidigare trafikerats av Widerø. Trafikstart var satt till den 1 april i år.
Men under våren har norska Luftfartstillsynet gjort en utredning om DAT som visar att flygbolaget saknar dokumentation på viktiga områden och inte heller uppfyller säkerhetskraven för att trafikera en flygplats som Lofoten. Bland annat gäller det förmågan att genomföra vintertrafik, sattelitburen positionsutrustning i flygplanen och rutiner för trafik på våta landningsbanor.

DAT tappade därmed uppdraget att flyga på Lofoten och två andra inrikeslinjer, men överklagade samtidigt beslutet till den norska regeringen.
Men inte heller Samferdselsdepartementet i Norge tror att DAT har den erfarenhet och den flygplanstyp som krävs för trafik på Lofoten under vintertid. Det innebär att det danska flygbolaget blir av med Linjerna från Bodø till de två flygplatserna på Lofoten, Svolver och Leknes. Dessutom tappar de trafiken på två andra inrikeslinjer i Norge; från Florø till Oslo och Bergen.
DAT flyger sedan tidigare ett antal inrikeslinjer i södra Norge, de flesta med bas på Rygge, söder om Oslo. Övrig trafik är charter och inrikes i Danmark där bolaget bland annat tagit över Cimbers linjer till Bornholm och Sönderborg. DAT flyger en flotta med till största delen turboprop, ATR42 och ATR 72, Dash-8, SAAB 340 men också MD 82 och MD 87.
Kommentarer
Wideroe gav 0kr i anbud för att sno åt sig DAT’s linjer fra Florö… fult som fan.
Håper at DAT ikke ger sej
Klart det är monopol i Norge. WF ägs av SAS som i sin tur ägs av bl.a norska staten. Tillsynsmyndigheten är norska staten. Upphandlare är norska staten… De har satt krav på SCAT-1 eller liknade för att få flyga. Endast WF har tillgång till SCAT-1 och de andra liknade systemen som EGNOS har norska myndigheter inte godkänt. Alltså WF har monopol!
Om du hade läst tillsynets rapport så hade du också vetat att det inte var SCAT1 som fällde DAT utan många andra saker som har att göra med vinteroperationer på korta banor och modifikationer på flygen.. Skulle du och andra verkligen vilja flyga med ett bolag som tex inte har performancedata för operationer på 800meters banor??
Jo, jag har läst Tilsynets rapport och är väl insatt i norsk luftfart. SCAT är ett norskt system och hur många carriers har detta system? Klart att det begränsar konkurrensen.. Eller? Hur kan ett departement ge DAT/DOT linjerna för att sedan dra dem tillbaka? Luktar det inte lite skumt? Vet att Widerø folket har varit på departementet och framfört sina åsikter. Klart de vill begränsa!
dersom du leser prinsippen ved anbud, så ser du at et selskap får “monopol” ved tildelingen.
MEN, du bør også se hvilke selskap som flyr på anbudsområdene før du sier “monopol”, og…glem ikke at alle som har rett type flymatriell kan gi tilbud. Dette for alle flyselskap i EU/EØS-området.
instämmer med svorsk. Rapporten och de krav som de pekar på är fixade för att göra monopolet möjligt.
Se och lär Trafikverket!
Svorsk, har du över huvud taget läst Luftfartstilsynets rapport de sände till Samferdseldepartementet?
Problemet är att Widerø och Departementet går hand-i-hand. DAT har bland annat trafikerat Florø tidigare utan några som helst problem. Nu har de även mist denna linje. Monopolet är återinfört i Norge 🙂
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten