Det går trögt för flyget mellan Kalmar och Berlin
Publicerad den 23 oktober 2013Kalmar Airport har idag linjetrafik till Stockholm med SAS och Kalmarflyg och till Barcelona med Ryanair. Sedan en tid tillbaka pågår arbetet att starta ytterligare en flyglinje utrikes, till Berlin. Passagerarunderlaget finns och fastighetsbolaget Rikshem har satsat pengar för att få till en flyglinje.
Enligt ursprungsplanen skulle flygtrafiken vara igång redan före sommaren sedan bland andra Kalmarflyg har visat intresse att flyga sträckan. Men ännu finns inga besked om när den eventuella nya linjen från Kalmar till Berlin kan vara igång.
Kommentarer
Jag tror inte att det blir någon lyckad affär med en S2000 helt enkelt.
Det kanske finns pax till en Saab 340 men sedan stannar det nog upp.
Därför tror jag det kommer en S2000.
Att flyga jet tror jag inte det finns tillräckligt underlag för i början, då kabin faktorn lär bara betydligt högre för att få ekonomin att gå i hop.
Att göra en uppstart av en linje med en Saab 340 borde väl vara optimalt, beroende på vad det finns för passagerar underlag?
Rellativt billig i drift och en bra distans för Saab 340. Får man bra passagerar siffror så är ju S2000 en naturlig uppgradering.
Nu tror jag inte det blir S 340, då allt samarbete med Nextjet har upphört, och så vitt jag vet har bara “Golden” Brathens Regional 1 S340 och trafikerar mest mellan STO-THN.
Åter igen, blir det Kalmarflyg med en SAAB 340 som det sagts innan så är det inte mycket att hurra för. Inte just för bolaget, utan att maskinen kanske inte är anpassad för den trafiken. Eller har jag fel?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten