Direktflyg startar flyglinje Borlänge-Arlanda

Publicerad den 19 juli 2013
Kommentarer
Borlänge flygplats får ytterligare en regional linje när Direktflyg i höst startar trafik till Arlanda. Det blir två rotationer per dag under vardagarna.

Borlänge flygplats, en del i Dalaflyget tillsammans med flygplatsen i Mora, har hittills inte haft någon direktlinje till Stockholm. Det ändras när Direktflyg, med bas i Borlänge, startar trafik på sträckan Borlänge – Arlanda. Premiär den 16 september och sedan två avgångar per dag under vardagar med en Jetstream 32 med 19 stolar.

– Tidtabellen är anpassad utifrån de önskemål och de behov som framförallt näringslivet låtit meddela att man har vad gäller möjligheten till ett transferresande ut i Europa från Borlänge säger Tezz Tordsdotter Ohlsson, VD på Direktflyg.
            
Linjen blir Direktflygs tredje storstadslinje. Sedan tidigare flyger bolaget på Göteborg och Malmö. Det ger möjlighet till vidare resor ut från de tre storflygplatserna.

– Det är härligt att från en regional flygplats i Dalarna kunna erbjuda det utbud av trafik som vi i dagsläget har då vi nu flyger till Göteborg, Malmö och Arlanda/Stockholm.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bertil
2013-07-22 23:09

Att sätta sej i en trång, obekväm och bullrig J31 istället för att sätta sej på ett bekvämt tåg och kunna arbeta någon timme är ju helt vansinnigt. Det fins ingen anledning till flyg på denna sträcka. Som affärsresenär sätter jag mig även fortsättningsvis på tåget.

X
2013-07-21 00:53

Re: PAW

Och du tror att det vimlar av operatörer villiga att betala 1,2 Mkr. per år (30-40% av värdet på maskinen) i leasing samtidigt som operatören står för alla omkostnader för underhåll m.m för en J-31?

Hade Direktflyg själva ägt flygplanen hade kostnaderna för dessa minskat drastiskt och rörelseresultatet varit positivt. Istället är det idag Largus samt RentAbility som gör stora vinster på leasingavtalen för dessa J31.

Rolle
2013-07-20 00:51

Byt till S340 eller annan trycktanknings-maskin!
Kapar både turn-around-tiden
och att vi som tankar dessa hedenhös-31:or
slipper stå i ångerna på S-rampen!

Jurgen
2013-07-20 00:34

Bra planerat som vanligt. Skall spara pengar genom att slippa ha ett plan stående i Oskarshamn men tidtabellen blir värdelös. Genomtänkt. Paxen kommer inte hinna med flighten till Oskarshamn och när dom kommer tillbaka till Arlanda har dom missat sin flight ut i Europa

Ian
2013-07-20 00:17

Ser ut att bli samma maskin Borlänge – Arlanda som Oskarshamn – Arlanda vilket gör att tidtabellen på Oskarshamn blir usel om man ska ansluta med annat flyg på ARN.

Planet flyget BLE-ARN-OSK och v.v. vilket gör att morgonturen från ARN till OSK avgår redan 07:10. Det är väl knappt något inrikesflyg som anländer till ARN som hinner med den tiden.

PAW
2013-07-19 23:59

Svar till Largus:
Man leasar maskinerna till det bolag man producerar med. Erbjuder crew anställning hos den nya operatören och sänker produktionskostnaderna och får in nästan samma pengar på leasingen, alternativt säljer maskinerna till den nya operatören. Direktflygs piloter bör nog kolla upp vad som gäller när man är anställd i Estland och Holland…

EMB
2013-07-19 18:01

Om man byter till en annan leverantör, hur kommer då leasingpengarna för J31:orna in till Largus ?
J31:orna måste ju flyga för att de ska generera några pengar…..

Pilot
2013-07-19 15:32

Det finns ett biljettbolag, det finns ett en leverantör som utför flygningarna. Hur svårt är det att byta leverantör om det finns billigare lösningar för att utföra flygningarna?
När ska piloter lära sig?

Resande
2013-07-19 15:31

Tågen går så ofta mitt på dagen. Det passar inte affärsresernärerna alls.

Anders1
2013-07-19 14:21

Att väcka liv i en tidigare nedlagd linje låter kostsamt. Hade det inte varit betydligt smartare att flytta Malmö-linjen till CPH?

!?
2013-07-19 14:14

Alla piloter var nyss uppsagda! Ska Avies flyga då eller!

EMB
2013-07-19 14:12

Vem flyger flygplanen då ? Alla piloter är ju uppsagda !
Ska dom kanske bygga om flygplanen till UAV:er

SJ
2013-07-19 13:48

Det går bekväma, relativt prisvärda tåg mellan Borlänge och Arlanda nästan varje timme med en restid på strax över 2 timmar. Vem vill flyga?

Roger
2013-07-19 12:24

Användes inte samma ordval när Karlstad-Oslo projektet drogs igång. Att det kommit önskemål från näringslivet. Det projektet gick ju bra så Arlanda blir säkert också succé

Dalarna
2013-07-19 09:42

Borlänge flygplats? Det var längesen de bytte namn till Dala-Airport.
Tveksamt om det är OSK-linjen som fortsätter dit, det blir inte riktigt en lönsam tidtabell.

Joppe
2013-07-19 09:27

Dom mal vidare på sin framgångsvåg

Nyfniken
2013-07-19 07:55

Är det linjen till Oskarshamn som börjar i Borlänge, dvs BLE-ARN-OSK?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten