AI om flygolyckan Air India Flight 171
Om du analyserar tidigare problem med Boeing 787, vad tror du kan vara en faktor som ledde till haveriet med Air India Flight 171?
ChatGPT sade:
Bra fråga – vi kan titta på kända tekniska sårbarheter i Boeing 787 Dreamliner och se vilka som potentiellt skulle kunna spela in i Air India Flight 171:s haveri, särskilt med tanke på den rapporterade aktiveringen av Ram Air Turbine (RAT), vilket tyder på el- eller motorproblem.
💡 Möjliga faktorer kopplade till kända problem med Boeing 787:
Här är några dokumenterade tekniska problem med Boeing 787 som kan vara relevanta:
1. Batteriproblem (litiumjonbatterier)
Vad hände tidigare?
2013 blev 787 tillfälligt flygförbjuden globalt efter flera fall där batterier överhettades och i vissa fall fattade eld.
Relevans idag?
Boeing har sedan dess bytt ut systemen och batteriplacering, så ett liknande fel är mindre sannolikt men inte uteslutet om underhåll brustit.
2. Elektriskt systemfel
787 är ett elintensivt plan, där många system som traditionellt är hydrauliska eller pneumatiska drivs elektriskt.
Det finns historik av kortslutningar, fel i generatorsystem, samt störningar i “Power Control Units”.
RAT (Ram Air Turbine) används om alla primära elkällor slås ut, så dess aktivering tyder på ett allvarligt elfel eller motorbortfall – mycket möjligt i 787:s komplexa elsystem.
3. FADEC/motorstyrning – Rolls-Royce Trent 1000 problem
Många 787-plan är utrustade med Rolls-Royce Trent 1000-motorer, som hade flera problem mellan 2016–2020:
Kompresserblad som spricker, vilket lett till motorbortfall i luften.
Detta har orsakat omstarter, minskad dragkraft eller behov av nödlandningar.
Om AI171 hade Trent 1000 och förlorade en eller båda motorerna, kan detta vara en trolig orsak.
4. Programvarubugg i flygplanssystem (t.ex. avionik och flight control software)
Boeing har tidigare behövt uppdatera mjukvaran för att korrigera buggar som påverkar sensorer, styrsystem och varningssystem.
Om sensorer eller kontrollsystem inte reagerat korrekt på ett motor- eller elkraftfel, kan det ha lett till en katastrofal kedjereaktion.
Möjlig trolig teori (givet nuvarande fakta):
Ett dubbelmotorfel eller strömbortfall strax efter start, där RAT aktiverades som sista reserv, men inte kunde förse planet med tillräcklig kraft i låg höjd för att kontrollera flygplanet. Detta skulle kunna ha sin grund i ett elfel, motorkollaps eller systemfel relaterat till kända 787-problem.
svar
Att låta AI analysera detta haveri är ju ju heltokigt, men ändå intressant. Gudskelov blir det ju en mänsklig haverikommission som gör utredningen får man hoppas.
Det är möjligt att FADEC-systemet eller det elektriska systemet som styr det kan ha varit en faktor i kraschen av Air India Flight 171.
Preliminär orsak är klar:
Kraftigt regn under pushback ledde till fukt intrång PRB-A connectors.
Power relay har tidigare visat “thermal damage”
Lost power supply till båda EEC ledde till att båda motorer 4 sekunder efter liftoff
gick ner till ground idle och stannade där. B787 finns inget sätt att manuellt komma ur detta. Boeing har redan gett ut en SB 787-24-212
Piloterna helt maktlösa under den korta tid de hade på sig.
Kanske EGT sensorerna översteg max temp pga varmt väder och en lång start, vilket ledde till att fadec systemet automatiskt drog tillbaka kraften i motorerna?
Air India har valt GE motorer på alla sina B787 flygplan. Blir mycket intressant att se vad CVR och FDR ger för information.