Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bondade utbildningar – är bonds giltiga på type ratings?

Tråden startades av Type rating

Hej!

Har funderat en del på bolag med bonding på type ratings. Det har ju prövats i Sverige tidigare och under vissa förutsättningar har det varit giltigt.

Men enligt nya EU-direktiv (EU-direktiv 2019/1152 art. 13) så ska utbildningar som krävs för ett jobb vara gratis:
”Obligatorisk utbildning ska vara kostnadsfri för arbetstagaren och räknas som arbetstid. Medlems­staterna får inte göra avvikelser via kollektivavtal.”

Säga vad man vill, men en type rating är ju ändå ett stenhårt krav från myndigheten för att få flyga ett visst flygplan på ett bolag. Därför måste det ju anses vara en ”obligatorisk utbildning”.

Hur ser det ut med denna utveckling i branschen? Något SPF jobbar på?

Publicerad den 2025-06-17 12:19
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

@Fredrik
2025-06-19 02:59

Det finns inga avtalslagar utomlands som gäller specifikt för svenskar. Skriver du under en bond där gäller det landets lag. Har du däremot undertecknat en bond där du angett att du befinner dig i Sverige (ex. Kiruna July 30 2022) har du rätt till prövning i Sverige och en avtalspunkt om prövning i annat land eller i skiljedomstol kan eventuellt anses som orimlig. Men gissningsvis vill du också ha en bra referens…

Linken
2025-06-18 18:08

Flera från SAS Link lämnade utan att betala någon bond.

@C172
2025-06-18 17:07

Det kan dem egentligen inte. Man säger bara att “det är bond som gäller.”
Annars blir det inget jobb.
Nya piloter nickar med mössan i handen.

Dock ett flertal som lämnat SAS Links Bond utan att betala. Bolaget hotade med stämning men det ledde aldrig någonstans.

Unpopular opinion?
2025-06-18 14:23

Jag är en av dom som anser att bond är något bra och anser att dom ska levas upp till även ifall det inte “lagligt krävs”…ett bolag lägger ned flera 100 tusen på att type ratea en pilot så är inte mer än rätt, eller vill ni hemma i Sverige ha ännu lägre löner?

C172
2025-06-18 06:20

Om inte KSA kan bonda sina piloter, hur kan då SAS, Norwegian och Braathens göra det i Sverige?
Eller är det bara så att dem tvingar piloterna att gå med på det?

Fredrik
2025-06-18 00:19

Vet folk som dragit från sin bond för att sedan blivit stämda av arbetsgivaren och förlorat i rätten (utanför Sverige). Så skulle inte säga att det är helt givet att bara strunta i att betala. Beror på hur företaget lagt upp strukturen runt bonden.

Fakta
2025-06-17 19:09

Rena bond är olagliga i vart fall i Sverige. Det är dock fullt lagligt för organisationer som har tillstånd att utbilda att ge ett lån för utbildningskostnader. Lånet kan senare avskrivas av långivaren om denne så önskar. Är det skrivet på rätt sätt är det m.a.o. olagligt/lagligt…

@PF
2025-06-17 15:04

Enig i vad du skriver. Vet många piloter som gått från bond utan att betala. Dock kanske de inte är välkomna tillbaka till just det bolaget så länge samma folk sitter i ledningen.

Bond är ett riktigt otyg för en fri rörlighet bland piloter.

PF
2025-06-17 10:47

En väldigt enkel fråga egentligen.
Nej, Bonds är inte lagliga inom EU. Seriösa bolag följer såklart det. Tex KLM och Transavia. Andra bolag struntar i detta och påtvingar individen (piloten) bond. Om du yttrar dig eller sätter dig emot detta så är du ett problem och får inget jobb eller hotas med påföljder. Det finns mig vetligen inget fall där den enskilda piloten fällts och tvingats betala. Men flera har hotats med rättsliga påföljder vilket aldrig lett till fällande domar.

När KSA startade startade sin operation i Sverige så gjorde deras jurister en grundlig genomgång i just detta och fann att man kunde inte bonda piloter.

Detta är såklart SPF medvetna om och borde arbeta efter. Men tyvärr sker inget där.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500