Featured article image

Efterskalv i Braathens

Publicerad den 2025-10-16 11:16av Redaktionen
Kommentarer
Braathens går in i ännu en omgång av företagsrekonstruktioner. Den här gången gäller det bolagen som hanterar personal och stödfunktioner. Det säger Lars Resare, hållbarhets- och kommunikationsansvarig på Braathens, till Flygtorget. Frågan vi ställer oss nu är hur detta kommer påverka produktionen för SAS och Austrian Airlines samt de anställda.

Efter sommarens turbulens inom Braathenskoncernen, då Airbus-verksamheten gick i konkurs, har bolaget nu ansökt om rekonstruktion för Braathens People – där de flygande anställda hör hemma – samt Braathens Support, som ansvarar för koncernens stödfunktioner.

– De nya rekonstruktionerna påverkar inte de uppdrag vi utför för SAS och Austrian Airlines. Det är Regional Airlines som sköter SAS-flygningarna på sitt AOC, förklarar Lars Resare.

Han betonar att Braathens fört en tät dialog med kunderna som uttryckt sitt stöd till processen:
– Det finns konkreta planer på hur vi ska driva ATR-verksamheten vidare. Utmaningarna handlar inte om affärerna med SAS och Austrian, utan om interna utmaningar i koncernen som behöver hanteras.

Airbus blev för dyr – men ATR lyfter

Avvecklingen av Airbus-verksamheten gick snabbare än planerat, berättar Lars Resare.
– Avsikten var att fasa ut Airbus långsamt, men konkursen blev ett faktum när ekonomin inte höll. Airbus-affären var inte lönsam, och konsekvensen av det har blivit att övriga bolag fått hantera interna skulder.

Samtidigt understryker han att den kvarvarande kärnverksamheten står starkare:
– Vi är övertygade om att ACMI-affären ska bära sig. Underskotten härrör inte från ACMI, utan från tidigare regional- och charterflyg.

Braathens vd Malin Brandtvig meddelade tidigare i år att fokus framåt ligger på de sjutton ATR 72-600 som utgör ryggraden i verksamheten. Tre av dessa flyger för Austrian Airlines, resten opereras för SAS från Arlanda och Köpenhamn.

På frågan hur rekonstruktionen kommer påverka de anställda och deras avtal svarar Lars Resare:

– Avtalen med våra anställda är desamma, eftersom det inte är några nya bolag, men det pågår alltid förhandlingar om löner och vad som ska bemannas. Flytten från Bromma till Arlanda och Köpenhamn innebar också en hel del förändringar.

”Det behövs flygtjänster av den här typen”

Lars Resare beskriver en tydlig framtidstro, trots den ekonomiska osäkerheten:
– Produktionen på ATR har ökat, vilket innebär ett större behov av personal – både flygande och teknisk. Vi ser en betydande efterfrågan på den här typen av flygplan för runt 70 passagerare som kan ersätta äldre modeller.

En rekonstruktion kräver dock mer än bara optimism.
– En rekonstruktion kräver att verksamheten har livskraft och att ägarna vill vara med framåt. Det är upp till ägaren och styrelsen, men Per G Braathen har uttryckt en vilja att ge ekonomiskt stöd.

Syftet, säger Resare, är tydligt:
– Att skapa förutsättningar för att fortsätta verksamheten. Det behövs flygtjänster av den här typen på den svenska regionalmarknaden.

Nystart eller fortsättning?

Det här är ännu ett kapitel i berättelsen om Braathens balansgång för att hålla ekonomin i schack och samtidigt bibehålla förtroendet på den svenska flygmarknaden. Frågan är om rekonstruktionerna nu kan sammanfattas i en lugnare framtid för flygbolaget eller om vi kan förvänta oss mer turbulens?

Skriv en kommentar

Kommentarer

ACMI
2025-10-18 01:57

Leverera ACMI?
Då krävs att någon svarar på förfrågan och man har flygplan&crew 24/7.
Inte riktigt så Braathens tänker tyvärr.

CC
2025-10-18 01:30

Mr€
Så du tror det är bemanning ombord det beror på?
Läst regler för flyg??
1 cabincrew för 50 pax det är minimum.
Är det 51 och upp till 100 är det 2.
Det är regler!
Safety!

Sv Mr €
2025-10-17 12:40

Säg att du har noll erfarenhet inom flyg utan att säga det….

Att bara jämföra hur många piloter/kabinpersonal ombord är ganska korkat. Det ATR tjänar in på enormt jämfört med ex E195 är just att det är turboprop och drar mycket mindre bränsle.

Björn
2025-10-17 09:44

Synd på Braathen som en gång var en av dom stora flygcharterbolagen tillsammans med Sterling Airways, Maersk Air och Conair.
Those were the days

Mr €
2025-10-17 08:03

Svårt att lyckas som en ny “SAS commuter” speciellt då SAS kommer ta över rutter som är lönsamma då de får leverans av sina ERJ195E2. Med 2 piloter ombord på en ATR72 blir det svårt att hitta lönsamma rutter, dock kan man bredda och flyga idrottlag/supporters till matcher/tävlingar i hela Europa (som att flyga Norrmän till Liverpools hemmamatcher..)

Olle
2025-10-16 22:06

@@pa

Golden Air gjorde pengar på SAS affären, det var väl därför SAS inte förlängde kontrakten.

Agnes
2025-10-16 20:42

Det får räcka nu.

@PA
2025-10-16 15:05

Inget bolag har tjänat pengar på SAS ACMI kontrakt. Flera har provat lyckan;
Golden Air – Jettime – Flybe – Regional Jet/Xfly – Cityjet och nu Braathens.
Alla har konkurser eller ekonomiska problem med rekonstruktioner.
Flera av dessa har lockats in och startat med nya typer (ATR).
SAS vet såklart om att det är en rätt dyr och komplex operation som kräver mycket crew som producerar rätt lite.
Om inte någon underleverantör vill göra jobbet så skulle SAS lägga 10-12 ATR inhouse i SAS Link. Om det krisar.

Senan
2025-10-16 14:03

Hållbarhetsansvarig? Inte hållbarhet för verksamheten eller ekonomin kan tyckas….

PA
2025-10-16 13:55

!men hallå, ägaren är den stora förloraren, kan han rädda ett företag där anställda får behålla sina jobb och underleverantörerna har någon att fakturera så är väll det bättre än att det blir ett tomt hål.

Xf
2025-10-16 12:05

Naivt att tro att man ska kunna producera prisvärd ACMI-kapacitet med Svenska och Danska kostnader för personal och administration. För dyrt.
Xfly fick inte ekonomi i SAS kontraktet trots adminpersonal i Estland (1/3 av priset mot Sverige) samt halva crewstyrkan på Estniska Löner där kabinpersonal fick ca €800-1000/mån och piloterna kostade 50% av sina skandinaviska kollegor.
Men BRA har lyckats räkna fram att det ska bli en vinstaffär att ha kontor på BrommaBlocks med div välavlönade mellanchefer enligt Svensk standard och Skandinaviska löner och avtal för flygande crew.
Vi har alla sett hur deras kalkyler slutade i konkurs för Charter delen. Och 9mån in på ATR produktionen så saknas pengar.

Men “bara” de får en tredje rekonstruktion beviljad så kommer allt fungera.

Braathens har inte ens kommit överens med sin ATR personal om ett nytt Kollektivavtal. Så de vet inte vad produktionen kostar.

SAS lyckades locka över Braathens och fick dem att lägga ner all inrikesproduktion från Bromma. De köpte en konkurrent och Xfly fick betala priset igenom en konkurs.

Hyckleri!

Kjell
2025-10-16 11:48

En självklarhet att SAS och Austrian “ställer sig bakom” detta då de annars står utan billig underleverantör. Spel för galleriet.
Men de vill inte öppna plånboken.

Braathens affärsplan har varit att dumpa priserna så konkurrenterna inte kunde fortsätta. Xfly gick i konkurs och Novair avvecklades för att Braathens kom in och la lägre bud och tog kontrakten med SAS ATR och charter med Ving/Apollo.
Vidare har man satt upp en avsiktligt komplex företagskonstruktion med flera egna dotterbolag som snabbt kan sättas i konkurs utan att moderbolaget påverkas ekonomiskt. Man kan alltså göra sig av med personal snabbt genom att sätta bolag i konkurs och inte behöva ta ansvar.

Under uppstart är det stora kostnader vilket man nu låter andra bära. Andra leverantörer samt den statliga lönegarantin.
Nej tack. Braathens har dessvärre gjort sitt på Svensk flygmarknad.
Det är deras 3e rekonstruktion inom 5år. Utöver det sattes Braathens International (Airbus Charter) i konkurs.

Det räcker nu. Låt någon seriös aktör ta över.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten