En vass flygprofil har tystnat!

Publicerad den 30 januari 2004
Kommentarer

Redaktören och flygexperten Bo Sehlberg avled hastigt i går kväll i hemmet utanför Stockholm. Han skulle snart fylla 60 år. Därmed tystnar den ledande flygjournalisten i Skandinavien.
I rollen som ansvarig utgivare av tidning Flygrevyn - där livskamraten Christina Lindberg är chefredaktör- och på senare år genom nyhetsbrevet Flygrevyn Express har Bo ofta varit vass i sin kritik av branschen. Politiker, fackföreningar, SAS, Luftfartsverket och nu senast Luftfartsinspektionen har fått utstå en hård men rak granskning av olika missförhållanden. Alla älskade inte detta. Han väjde inte för att tala klarspråk, och hans poänger var väl underbyggda. Hade han fel någon gång erkände han det utan omsvep, en egenskap som inte är så vanlig i media.
Bilden: Bo Sehlberg fotograferad av livskamraten Christina Lindberg.

Bosse flög själv allehanda flygplantyper i många år – och skrev målande om detta. Han var en sagolik skribent och en mycket duktig fotograf. I många år jobbade han nära flygindustrin, inte minst SAAB. Hans skrev många artiklar om privat, trafik och militärt flyg och gav ut flera böcker om flyg på Flygrevyns Förlag. Boken om SAAB340 är hans verk. Senast sammanställde han en beskrivning av flygets 100-åriga historia som även gått som följetong i Flygrevyn. Han samlade duktiga och entusiastiska skribenter omkring sig och det som publicerades var inte bara välskrivet och bra redigerat utan även insiktsfullt.


Efter händelserna i USA den 11 september 2001 intresserade han sig mycket för flygets säkerhetsfrågor och krisen för flygindustrin som följt i dess spår. Ofta anlitad av media som kunskapskälla gjorde han svåra frågor enkla för många läsare, lyssnare och tittare. Han blev anlitad som talare och höll så sent som i november i år ett anförande på Flyg med Framtid om flygets historia och utvecklingen. Där delade han också ut Vingpennan, ett pris till årets bästa flyginformatör som gick till CG Ström på TT. Priset – som hans Flygrevyn själv instiftat – fick han aldrig själv motta just därför. Bosse var väl värd denna vassa penna.


Som filmmakare producerade han bland annat videos och SAS historia Vikings Around The World och Flyget 100 år på 15 minuter. Flygsäkerhet intresserade honom allt mer. I filmen Att Våga Flyga utvecklar han flygsäkerhetsfrågor på ett annorlunda och spännande sätt som lugnat många flygrädda. Inför TV-kameror i direktsändning testade han säkerhetsstaketen på flygplatser så sent som för en vecka sedan.


Branschen har förlorat en envis granskare med stark integritet och djup insikt. Vännerna har förlorat en varm och omtänksam kamrat som alltid ställde upp och kom ihåg. Livskamraten Christina har förlorat – just det – sin livskamrat. Christina kommer att fortsätta att ge ut Flygrevyn, det senaste numret går just i tryck. Men Bosses röst, hans nyhetsbrev – inte minst veckokrönikan eller Gullespalten som han kallade den – har tystnat, saknad av många. Undertecknad saknar även Bosse personligen. Det blir verkligen tomt nu, när han flugit sin kos.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten