Estonian Air börjar konkurrera med Nextjet
Publicerad den 9 juni 2015
Nextjet har varit ensam leverantör av flygtrafiken på sträckan Arvidsjaur – Stockholm och sedan den togs bort från systemet med upphandlad trafik, drivs den på kommersiella villkor. Det innebär å andra sidan att den är öppen för konkurrens, som vilken annan linje som helst och från slutet av oktober tänker Estonian Air utmana Nextjet på trafiken. VD Jan Palmér känner väl till linjen och det underlag som finns.
– På Skyways-tiden öppnade vi trafik med en slinga Arvidsjaur-Lycksele-Stockholm och vi har sett över dagens trafik och konstaterat att det finns en marknad för oss där, säger han.
Det kommer i så fall att ske i direkt konkurrens med Nextjet som idag flyger med en ATP med 68 stolar, just via Lycksele och som sent i höst får möta en CRJ900 med 88 stolar ombord. Det finns sedan tidigare en efterfrågan på jettrafik på den relativt långa flygningen. Jan Palmér tror dock inte att konkurrens kommer att störa det goda samarbete som finns mellan de två bolagen.
– Vi samarbetar en hel del. Nextjet flyger linjen mellan Tallinn och Bromma åt oss medan vi tidvis flugit Örnsköldsvik-Arlanda för deras räkning. Jag räknar med att vi båda får plats på marknaden.
Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur, har de senaste åren sett en stadig ökning av antalet passagerare. Främst är det vintertid när de stora bilföretagen i Europa gör sina vintertester i Arvidsjaur. Då flyger bland andra Air Berlin direkttrafik från Frankfurt-Hahn, Stuttgart, München och Hannover. Men det kommer även många via Arlanda.
– När Estonian startar kan jag tänka mig att vi får upp mot 25 procents passagerartillväxt. Vi hade drygt 51 000 passagerare förra året och det överträffar vi i år, säger han.
Den tillväxten kommer i så fall att ske också mellan Arvidsjaur och Gällivare. Estonian tänker basera flygplanet i Gällivare och slinga de två dagliga rotationerna Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda.
– Det finns gott om arbetspendlare härifrån till Gällivare som då får en flyglinje dit.
Det blir ytterligare en konkurrerande trafik till Nextjet som idag är ensamma också på Gällivare-Kramfors-Arlanda, som även den flygs med en ATP.
Kommentarer
Ett plus ett brukar bli två, men nu blir det nog noll, överlevande bolag alltså.
CRJ 900 på norrlands inland. Det kommer å bli skånsk bankverksamhet á la Ebberöds bank……
Och så var matematiken i hand
Två konkursmässiga bolag som konkurrerar på denna tunna linje. Det luktar lite sammanslagning/ kreativ konstruktion mellan bolagen av detta. Helt klart så kan inte två bolag konkurrera på denna linje. Vad väljer kunderna, direkt med jet eller via Lycksele med ATP?
Konkurrera? Vad jag förstår ska man samarbeta… CRJ-900 på Nextjets AOC, beroende på utfallet i EU-domstolen kring statsstöd till Estonian.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten