Etihad närmar sig Sverige
Publicerad den 25 mars 2014Qatar och Emirates, två av de tre stora flygbolagen i Mellanöstern har direktlinjer till Stockholm, Köpenhamn och från i höst också Oslo. Etihad däremot är inte närvarande i Skandinavien och har över huvud taget en egen strategi när det gäller trafiken till norra Europa.
– De stora hubbarna i Europa, till exempel Frankfurt, München, London ska ha full täckning med flera dagliga avgångar, bland annat får Moskva tre dagliga till Abu Dhabi, säger Pether Östman som representerar Etihad.
Inmatningen av passagerare till de större hubbarna sker dels med nybildade Etihad Regional, alltså det Schweiziska flygbolaget Darwin Airlines där Etihad äger 30 procent, dels genom codeshare med andra flygbolag.
I dagarna meddelade Etihad och Air Baltic att de utökar det redan befintliga samarbetet och fokuserar på norra Europa och Norden. Etihad flyger inte själva direkt mellan Abu Dhabi och Riga men det gör Air Baltic som bland annat använder en Airbus 319 på sträckan och flyger under gemensamt BT/EY-prefix. Det innebär att passagerare sedan kan fortsätta med EY-prefix till Bergen, Billund, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Stavanger, Stockholm, Tallinn, Turku och Vilnius.
Det är ett samarbete som nu ska utökas med bland annat Göteborg där Air Baltics flight till Riga får ett EY-prefix.
– Samarbetet är värdefullt för Etihad eftersom de ger en viktig kompletterande trafik till Abu Dhabi. Det ligger i den långsiktiga strategin att växa med samarbeten, code-share och Etihad Regional.
Det innebär inte att en framtida direktlinje med Etihad mellan Abu Dhabi och Skandinavien är utesluten. Enligt Pether Östman räcker marknaden i Norden också för ett tredje flygbolag från Mellanöstern. Ett första steg på vägen kan också vara att Etihad Regional närmar sig Sverige och övriga nordiska länder.
– James Hogan som är vd i Etihad, har sagt att han räknar med en direktlinje till Skandinavien inom två år.
Kommentarer
Att ett flygbolag kör codeshare till Stockholm behöver inte alls betyda att bolaget ska flyga till Stockholm. Det kan vara precis tvärtom. Till dess bolaget sagt att de helt säkert tänker börja flyga till Stockholm handlar det om Anders privata funderingar.
Anders Carlsson fortsätter med sitt envisa okunnande i att använda rätt benämningar på finländska städer. Och han vill heller inte ta på sig kritiken trots att den återkommer hela tiden här på kommentatorsspalterna. Turku heter Åbo på svenska. Och inget annat!
Flög med BT förra sommaren och det var verkligen kasst. En sittplats men sedan kostade allt. Riga Skulte är dock en trevlig liten transferflygplats.
…på svenska, inte “Turku”.
Tråkigt att höra. Reste också till MNL med EY. Allt funkade till belåtenhet för min del. Men naturligtvis inte bra om de ignorerade dig. Man kan begära mer av ett bolag som röstades till den främste i världen förra året.
De äger 30% av AB och har just deklarerat att de skall ta över ännu mer. Förstår inte vad de ska med Air Baltic till……..
Har inte Air Baltic rykte om sig att vara ett av europas sämsta flygbolag? Vad hände med sammarbetet med dotterbolaget Air Berlin?
Men dom är väl hyfsat halvnice.
Etihad slarvade bort mitt bagage i 6 veckor till MNL. Jag ringde dom dagligen men alla skyllde bara på varandra och jag fick absolut ingen hjälp mer än arroganta svar hela tiden. Det var jag själv som fick ringa runt för att få svar om mitt bagage. Etihad gjorde inte ett skit. Skitbolag är vad det är.
Flög med EY i julas. Helt OK bolag, men Abu Dhabi är just nu ingen bra transferflygplats. Trångt rörigt och dyrt. Blir säkert bättre när den pågående expansionen är klar.
Vem vill flyga transit 2 ggr en i Europa och en i Abu Dhabi för att anlända till ex vis Bangkok 23 Hr senare.
Det är definitivt bättre att flyga direkt till samma pris.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten