ETOPS – Boeing vill flyga 330 minuter på en motor
Publicerad den 7 maj 2014Idag är maxgränsen för ETOPS, alltså Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards, 180 minuters flygning på en motor till närmaste alternativflygplats. Nu vill Boeing förlänga den tiden till 330 minuter, alltså 5,5 timmar. Det är flottan av Boeing 787 och framför allt den kommande version -9 som skulle tjäna på att amerikanska FAA utfärdar ett sånt godkännande. Air New Zeeland är lunch-customer för Boeing 787-9 och tänker använda den på rutterna över Stilla Havet där en gräns på 330 minuter förenklar linjeplaneringen.
Om och när en eventuell förlängning av ETOPS till 330 minuter är oklart. Men redan har diskuterats att ersätta begreppet med LROPS, Long Range Operational Performance Standards, som kommer omfatta alla civila flygplan, inte bara de med två motorer.
Kommentarer
Hos min arbetsgivare är max ETOPS 207min för B777-300ER.
Känns tryggt med 5 och en halv timme till närmaste flygplats när batterimöget börjar brinna…
Boeing vill visst flyga 330 minuter på en motor om den andra motorn lägger av och enda anledningen är att de vill sälja fler flygplan, vad tror du? Det är ett undantag som ska utvidgas och du tror väll inte att det ökar flygsäkerheten?
Jag tvivlar rätt så starkt på att Boeing “vill flyga på en motor” i 330 minuter. Flygtorget journalistik visar sig åter igen från deras skarpaste sida…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten