Euro Atlantic rycker in för SAS

Publicerad den 3 augusti 2012
Kommentarer
Ett av SAS långdistansflygplan är kvar på marken i en försenad C-check. Istället flyger portugisiska Euro Atlantic helgens trafik mellan Köpenhamn och Washington.
euroAtlantic

Euro Atlantic

Under sommaren har SAS haft problem med långlinjetrafiken. Tekniska problem och mindre incidenter på flygplatserna har tvingat kvar maskinerna på marken mitt i högsäsongen. Senast i onsdags ställdes flygningen mellan New York och Oslo in och för två veckor sedan tvingades SAS att hyra in det portugisiska flygbolaget Euro Atlantic Airways för att klara trafiken.

Nu i helgen är det dags igen
En försenad C-check på en A340 gör att Euro Atlantic än en gång flyger SAS ordinarie trafik. Det är en Boeing 777-200 som under kommande tre dagar tjänstgör som SK 925/926 på sträckan Kastrup – Washington.
         
Euro Atlantic Airways är ett renodlat charterflygbolag, baserat i Lissabon och med trafik över större delen av världen. Flottan består till största delen av långdistansmaskiner och Euro Atlantic var fram till 2010 känt som den sista europeiska användaren av det klassiska flygplanet Lockheed L-1011.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Berra
2012-08-06 09:46

Haha varför skulle SAS ersätta A333/A343 med B777?:) Om du hade några hästar i stallet skulle du förstå att de kommer förmodligen ersätta med B787-9 eller A358/A359.
B777 beställs och levereras nästan uteslutande som -300ER eller -200LR, vilket den senare verisionen börjar tunnas ut, och ingen av dem skulle passa SK bra

JOnas
2012-08-06 08:25

Drabbades i Juni av att de hade fått en Airbus 320 var skadad efter kollision med markfordon i Lobodn flera dagar innan. Detta gav för våran del en försening på drygt 5 timmar.
Nu hade jag semester så man tog det med jämnmod. Dock trödde jag det fanns NÅGON redundans på dessa men tydligen inte..

mamma
2012-08-05 19:41

Ersätt Sas gammalmodiga A330/A340 flotta med hypermoderna och avsevärt mera tillförlitliga 777!

Mackan
2012-08-05 16:33

Om SAS ska kunna överleva och växa så måste dom skaffa fler långlinjemaskiner med tanke på hur dom ofta “misshandlar” sina pax pga tekniska problem och inställda maskiner. Samtidigt växer gulfbolagen sig allt större i Skandibavien… varför? Jo SAS orkar inte hinna med och klarar inte av konkurrensen pga att SAS tar alltför lång tid på sig att agera…. Tragisk utveckling för ett annars schysst bolag att flyga med.

Micke
2012-08-05 16:29

kanske dax att SAS skaffar en A330/A340 så vi resenärer slipper allt strul och inställda flyg samtidigt som man ska öppna SFO…..

alex
2012-08-04 22:07

fast den på bilden är klar en 767!!!!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten