Finnair går med i atlantsamarbete
Publicerad den 2 juli 2013Finnair har sitt stora och starka linjenät österut, från Helsingfors till Asien. Västerut är det i princip bara en linje, till JFK i New York med undantag för en och annan säsongsbaserad trafik till Florida och Kanada.
Men nu meddelar Finnair att bolaget går med i det atlantiska samarbete som British Airways, Iberia och American Airlines driver sedan något år. Visserligen är de alla med i Oneworld-alliansen men tätare samarbeten på vissa rutter är inget nytt. I måndags meddelade Finnair att de gått med i ett liknande samarbete i det redan befintliga samarbetet mellan British Airways och Japan Airlines för flygningar mellan Japan och Europa.
Det nya atlantsamarbetet tillåter kunder att välja flygningar från alla fyra flygbolag för att kunna sätta samman bästa möjliga schema och pris. Samtidigt ger det möjlighet att välja bland 102 dagliga flygningar mellan Europa och USA.
– Om det är kommersiellt gångbart och fungerar konkurrensmässigt, då är det definitivt viktigt för oss att vara med. Vi ser det som ett sätt att ge våra kunder ett bättre erbjudande. Den här typen av samarbeten mellan flygbolag har ökat väsentligt de senaste åren, sa Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS till Flygtorget när frågan var upp tidigare i år.
Men något samarbete med Atlantic++ blir det sannolikt inte. Det har i sin tur stört relationerna mellan SAS och United som varit tvungen att släppa en hel del code-share för att tillfredsställa konkurrensmyndigheterna inom EU. Samtidigt oroar sig inte SAS för att de står utanför och menar att de inte kommer att förlora några resenärer på linjerna till USA.
Kommentarer
Lägg ned gökungen/skitbolaget som är till för dom anställda och inte kunderna
Dessutom innebär de nya SAS-långlinjemaskinerna expansion! 8 plus 6 st A350, 4st A330E. Codeshare och Star alliance finns som “Star” skriver. Finnair är starka österut men svaga västerut.
Du jämför äpplen med päron eller läste du bara rubriken i artikeln.
Dessa allianser har inget med Star eller Oneworld att göra, utan det är allianser som gäller Atlanttrafiken.
Lufthansa ex är som bekant en Star medlem men är också med i samarbetet Atlant ++ . Där blev SAS aldrig inbjuden av någon anledning och nu står man lite ensamma kan man säga.
SAS står inte utanför allians över Atlanten. Har ni hört om Star Alliance där bl.a. United och Lufthansa är med? Nu blev det fel igen… SAS är betydligt bättre rustade än Finnair över Atlanten medan Finnair har ett överlägset linjenät österut..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten