Fler händelserapporter visar inte ökad farlighet

Publicerad den 29 juni 2009
Kommentarer
Media har under dagen flitigt rapporterat om vad Ola Blomqvist, den internationella flygteknikerföreningens vice ordförande, bl a uttalat i Sveriges Radio Ekot. Blomqvist hävdar, att den hårda konkurrensen och det pressade ekonomiska läget inom flygbranschen gör att säkerheten äventyras. Detta mot bakgrund av att det som media förmedlat om ”rekordmånga incidenter” inom flyget förra året.

Transportstyrelsen invänder på sin hemsida bl a att en hög händelserapportering inte betyder ”många farliga händelser”.

Transportstyrelsen

Man påpekar i stället att hög händelserapportering i stället ”visar på en hög säkerhetsmedvetenhet hos rapportören.”

Att fler händelser rapporteras beror, enligt Transportstyrelsen, på ändrade regler och rutiner för sådan rapportering.

Läs vad Transportstyrelsen skriver:

"Vad är händelserapportering?

När en händelse som skulle kunna påverka flygsäkerheten inträffar rapporteras denna händelse in till Transportstyrelsen. Händelsetyperna har stor spridning och kan röra allt ifrån tillbud till driftsstörningar som till exempel krånglande telefonlinjer. Rapporterna kommer in från piloter (både kommersiella och privata), flygledare, flygplatsmedarbetare, tekniker med flera. Varje händelse kan bestå av flera rapporter då flera rapportörer skriver om samma händelse. Detta innebär att antalet rapporter in till myndigheten är signifikant större än antalet händelser.
 
Sedan några år tillbaka har antalet rapporter ökat. 2005-2006 låg antalet händelser relativt stadigt på omkring 2800 per år. Sommaren 2007 infördes nya regler om händelserapportering baserat på ett EU-direktiv. Luftfartsstyrelsen informerade flygbranschen om dessa nya krav och antalet inrapporterade händelser ökade under andra halvan av 2007 med 35% och kom att landa på nära 3300 händelser. I kombination med en ökad trafikutveckling under 2008 fortsatte siffrorna uppåt och nära 4000 händelser rapporterades in till myndigheten det året. Även om trafikutvecklingen har avstannat pekar siffrorna på att antalet händelser kommer att hamna på cirka 4000 även i år.
 
Vad betyder en hög rapportering? Instinktivt verkar många rapporter betyda att många farliga händelser sker, men händelserapporteringen är ett system som ska verka proaktivt mot haverier. En hög rapportering visar på en hög säkerhetsmedvetenhet hos rapportören. Ju fler "små" händelser som rapporteras och omhändertas, desto högre flygsäkerhet kan uppnås inom systemet. Därför vill Transportstyrelsen att antalet händelserapporter ska fortsätta öka och uppmuntrar ständigt rapportering i kontakter med flygbranschen.
 
När antalet rapporter ökar får myndigheten mer fakta att basera flygsäkerhetsarbetet på. Om något händer som påverkar händelserapporteringen i negativ riktning – till exempel att en person eller en operatör kommer i kläm på grund av en rapport – har händelserapporteringen motverkat sitt syfte. Därför finns det sekretessbestämmelser rörande tillsyn och rapportering bland annat för att rapportören ska känna sig skyddad. "

Transportstyrelsens hemsida, händelserapportring

Skriv en kommentar

Kommentarer

Adde
2009-07-02 16:17

Trots att ekonomin till slut även blev viktig för oss i flygbranschen (precis som i alla andra branscher) har jag svårt att tro att flygsäkerheten påverkats i negativ riktning.

Hur många allvarliga tillbud tror du är relaterade till att nya chefer kommit in i branschen?

Anders
2009-06-29 22:26

Hur skulle statistiken se ut om det var lag på att alla incidenter i vägtrafiken som höll på att orsaka en olycka skulle rapporteras?

Flygteknikern
2009-06-29 22:13

Har själv varit verksam inom branschen i 25 år hos div flygbolag .Den som påstår något annat än vad Ola Blomqvist uttalar sej om har nog inte varit med så länge eller så ljuger man.Det är en helt annan typ av chefer och ledande personer nu om man jämför mot för 20 år sedan.Nu låter man ekonomin styra till stor del i stället för flygsäkerheten

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten